۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

یک هفته با بورس: سقف شکنی‌های جدید

بورس تهران طی هفته گذشته توانست با بازدهی بیش از ۱۲ درصدی، پروندۀ خوبی را ثبت کند. به این ترتیب شاخص کل بورس در پنج روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت توانست از سقف قبلی خود عبور کرده و سطح جدیدی را به ثبت برساند.
کد خبر: ۸۶۸۵۷
یک هفته با بورس: سقف شکنی‌های جدید
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، تمرکز بازار به نماد‌های بزرگ کالایی که وابسته به قیمت‌های جهانی هستند از مهمترین مشخصه‌های معاملات این روز‌ها است. بهبود روند قیمت‌های جهانی و کاهش محدودیت‌های کرونایی در بازار‌های جهانی از یک سو و رشد نرخ دلار در محدوده‌های بالاتر از ۱۸ هزار تومان از سوی دیگر، مهمترین عواملی است که باعث شده گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز مجدداً در مرکز توجه بازار قرار بگیرند.
بازار هفتۀ گذشته از نگاه آماری بورس اوراق بهادار تهران برای دومین هفتۀ متوالی با رشد شاخص کل به کار خود پایان داد.
جهش ۱۲۵ کانالی شاخص سهام در هفتۀ منتهی به ۲۱ خردادماه در حالی رقم خورد که نگاهی به عملکرد صنایع ۳۹گانه بورسی حکایت از رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها و ثبت تنها یک گروه منفی داشت. به این ترتیب که در پنج روز معاملاتی هفته منتهی به ۲۱ خردادماه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۱۲.۲ درصدی همراه شد و به عدد جدید یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۸۰ واحدی رسید. با این حساب بازدهی شاخص سهام از ابتدای سال جاری تاکنون به حدود ۱۲۵ درصد رسید. شاخص هم‌وزن نیز در پایان هفتۀ گذشته بازدهی ۱۱ درصدی را به ثبت رساند.
در این هفته بازیگران سهام ضمن تداوم توجه به گروه‌های بزرگ کالایی، معاملات مثبتی را در تک سهم‌ها ثبت کردند. در این میان بیشترین بازدهی هفتگی از آنِ گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» شد. این سهم در هفتۀ مورد بررسی رشدی بالغ بر ۲۳ درصد را تجربه کرد. گروه زراعت دیگر صنعتی بود که در صدر جدول بازدهی هفتگی بورس تهران ایستاد و با افزایش بیش از ۲۱ درصدی قیمت را همراه شد. رتبه سوم صنایع پربازده بورس در این هفته، اما از آن گروه فرآورده‌های نفتی شد. پالایشی‌ها در هفتۀ مورد بررسی با رشد ۱۹.۴ درصدی میانگین قیمت‌ها همراه شدند. سیمانی‌ها که مدت‌هاست منتظر افزایش نرخ محصولات خود هستند، هفتۀ گذشته پرتقاضا ظاهر شدند و توانستند رشدی معادل ۱۸.۸ درصد را تجربه کنند. یکی از صنایع پرخبر بازار سهام در هفته گذشته قندی‌ها بودند که با مجوز افزایش نرخ از سوی شرکت بازرگانی دولتی مواجه شدند.  خودرویی‌ها نیز که در هفتۀ ماقبل با اُفت میانگین قیمت سهام خود مواجه شده بودند، این هفته خوش درخشیدند و شاخص این گروه ۱۷.۱ درصد افزایش یافت.
 در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری خوارزمی و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
برای بازار این هفته کارشناسان تداوم روند صعودی را پیش بینی می‌کنند. از مهمترین دلایل تداوم اقبال به بازار سهام افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین در سامانه نیما است. به این ترتیب پیش بینی می‌شود طی هفته جاری گروه‌های صادراتی و وابسته به نرخ دلار مورد اقبال بازار قرار بگیرند.
همچنین رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها و نفت باعث شده تا گروه‌های وابسته به بازار‌های جهانی مرکز توجه باشند. در این میان گروه‌های فلزی، پالایشی و پتروشیمی از صنایعی هستند که طی هفته جاری می‌توانند لیدری بازار را برعهده بگیرند.بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری نیز شاهد ثبت رکورد‌هایی جدید برای شاخص کل باشیم.
صنعت و حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت
صنعت حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات طی هفتۀ گذشته در انتهای جدول عملکرد صنایع قرار گرفت و بازدهی منفی ۰.۳۴ درصدی، منفی‌ترین گروه بازار بود. نماد‌های زیرمجموعه این گروه به ویژه حکشتی در این هفته تحت تاثیر خبر‌هایی مبنی بر اجرایی شدن تحریم‌های کشتیرانی و به‌روز‌رسانی تحریم‌های جدید این حوزه توسط وزارت خزانه داری آمریکا، با افزایش فشار فروش مواجه شدند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار