۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹

امضای تفاهم نامه اجرایی شدن قوانین و مقررات منطقه آزاد در بندر چابهار

تفاهم‌نامه همکاری‌های متقابل سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد چابهار، بابت اجرایی شدن قوانین و مقررات مناطق آزاد در دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی امضاء شد.
کد خبر: ۸۶۸۳۶

امضای تفاهم نامه اجرایی شدن قوانین و مقررات منطقه آزاد در بندر چابهار

 

به گزارش مانا، محمد راستاد با اشاره به اهمیت استراتژیک بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در عملکرد منطقه آزاد چابهار، بیان کرد: این تفاهم‌نامه با هدف گسترش همکاری‌های متقابل، تسریع در ارائه خدمات حمل و نقل بندری و دریایی و اجتناب از تداخل و موازی کاری در این فعالیت ها منعقد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان مکانیزم قانونی اعمال قوانین و مقررات منطقه آزاد در بنادر چابهار، تاکید کرد: استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی منطقه آزاد در دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری، دستاورد مهمی برای توسعه فعالیت های اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد و تسری مزایا و تسهیلات قانون منطقه آزاد به بنادر، رقابت پذیری بندر چابهار را ارتقا خواهد داد و فرصت‌های جدیدی را برای توسعه سرمایه گذاری در محدوده منطقه آزاد فراهم خواهد کرد.

راستاد افزود: تسهیلات و مزایای قانونی مناطق آزاد، گشایش خیلی خوبی را برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در بندر و منطقه آزاد چابهار ایجاد خواهد کرد و به سهولت بیشتری در جریان مبادله و ترانزیت کالا منجر خواهد شد.

راستاد با اشاره به ارزش افزوده ناشی از استفاده مزیت‌های قانونی منطقه آزاد تاکید کرد: در رویکرد جدید دولت برای برای توسعه فعالیت های تولیدی پسکرانه ای و ایجاد کارخانجات تولیدی با ارزش افزوده بیشتر در محدوده بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار، از این پس، واردات مواد خام اولیه و فعالیت های تولیدی ارزش افزوده‌ای از طریق بندر شهید بهشتی رونق بیشتری خواهد یافت و امکان توسعه ظرفیت این بندر از هشت و نیم میلیون تُن به ۲۳ میلیون تُن در سال را فراهم می کند.

راستاد امضای این تفاهم نامه و توسعه ظرفیت تولیدی و خدماتی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری را در راستای توسعه سواحل مکران و رونق ترانزیت محور شرق دانست.

وی گفت: یکی از مطالبات دو کشور هند و افغانستان در تفاهم نامه سه جانبه دالان چابهار، استفاده از ظرفیت‌های قانونی در مناطق آزاد بود که هم اکنون محقق شده است و امیدواریم با با اعمال این قوانین و مقررات، انگیزه بیشتری در واردکنندگان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و سرمایه گذاران ایجاد شود.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز امضای این تفاهم نامه را در شرایط فعلی اقتصادی کشور و مقطع حساس کنونی، بسیار حایز اهمیت و موثر بر رونق بازرگانی و تجاری منطقه دانست و از سرمایه‌گذاری‌ها و نگاه فرابخشی و تعاملی سازمان بنادر و دریانوردی قدردانی کرد.

عبدالرحیم کردی با بیان اینکه امضای این تفاهم نامه، روند سرمایه‌گذاری و فعالیت های بندری را تسهیل خواهد کرد، تاکید کرد: با رقابت پذیری و جذاب تر شدن فعالیت های دریایی و بندری در بندر شهید بهشتی، این بندر یک گام دیگر برای تبدیل شدن به مگاپورت نزدیک تر می شود.

کردی الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد را یک اتفاق بزرگ و دستاورد حایز اهمیت در دولت دوازدهم برشمرد و گفت: پیش بینی شده است تا امتیازات و مشوقات قانون منطقه آزاد، بدون کم و کاست در محدودۀ بنادر اعمال شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار