۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

آغاز تعیین  و ساماندهی مسیر گردشگری بندر تاریخی سیراف

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از آغاز تعیین و ساماندهی مسیر گردشگری بندر تاریخی سیراف خبر داد.
کد خبر: ۸۶۷۷۸
آغاز تعیین  و ساماندهی مسیر گردشگری بندر تاریخی سیراف
 
محمد حسین ارسطو زاده در گفتگو با خبرنگار مانا  با اشاره به اینکه آثار تاریخی بندر سیراف در کنار دیگر آثار تاریخی بوشهر از حیث قدمت و تاریخ ارزشمند  و در دنیای تجارت دریایی شناخته شده است، اظهار داشت: در همین راستا در تلاش هستیم تا با کمک جامعه محلی منطقه در راستای معرفی هر چه بیشتر آثار این بندر تاریخی و جذب گردشگران خارجی به این منطقه اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یکی از مهمترین اقدامات به همین منظور، تهیه مستند به زبان‌های فارسی، انگلیسی و اسپانیایی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بندر سیراف به عنوان یکی از مهمترین مواریث خلیج فارس است.

وی در ادامه از آغاز ساماندهی و مرمت آثار تاریخی بندر سیراف خبر داد و بیان داشت: این عملیات شامل ساماندهی و مرمت آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان شناسی هیئت مشترک ایرانی و انگلیسی است که در طول این کار کارگاه تاریخی سفال پزی، بنگسار، چاه‌های آب دره لیر و مسجد امام حسن بصری مرمت می‌شوند.

به گفته وی، یکی دیگر از فعالیت‌های در نظر گرفته شده جهت ساماندهی و مرمت آثار تاریخی در سیراف تعیین و ساماندهی مسیر گردشگری این بندر تاریخی واقع در کرانۀ خلیج فارس  است.

این مقام مسئول در استان بوشهر، خاطرنشان ساخت: این ساماندهی مسیر گردشگری شامل ایجاد راه‌های دسترسی به آثار، تهیه و نصب کیوسک‌های اطلاع رسانی، ساخت سرویس‌های بهداشتی  و آماده سازی و نصب تابلوی راهنمای آثار تاریخی است.

ارسطو زاده با اشاره به اینکه پروژۀ تعیین و ساماندهی مسیر گردشگری بندر سیراف هم اکنون در حال انجام است، اذعان داشت: با این اقدام علاوه بر حفاظت از آثار تاریخی منطقه، شرایط مناسبی نیز برای حضور گردشگران در بندر تاریخی سیراف فراهم خواهد شد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در ادامه گفته‌های خود از علاقه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت ایجاد تاسیسات گردشگری در این بندر تاریخی خبر داد و گفت: بندر تاریخی سیراف با تاریخ بالایی که در زمینۀ تجارت دریایی از دیرباز دارد و همچنین همجواری با خلیج فارس مورد توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی با اشاره به بازدید اخیر گروهی از سرمایه گذاران بخش خصوصی از فرصت‌های سرمایه گذاری بندر تاریخی سیراف بیان داشت: طی این بازدید، احیای قلعه نصوری و استفاده از آن با کاربری اقامتی و پذیرایی به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت.

به گفتۀ این مقام مسئول در استان بوشهر، با واگذاری ابنیه‌های تاریخی  به بخش خصوصی می‌توانیم علاوه بر حفظ و احیای آثار تاریخی از این ابنیه‌ها در راستای جذب گردشگران و ارائه خدمات توریستی نظیر اقامت و پذیرایی در محیطی کاملا متفاوت و تاریخی بهره گیری کنیم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، اظهار امیدواری کرد: در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور چشمگیر سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت رونق گردشگری بندر تاریخی سیراف باشیم.

وی در ادامه گفته‌های خود همچنین به تلاش جهت بهره گیری از بافت تاریخی بندر بوشهر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی خبر داد و گفت: در همین راستا چندی پیش شاهد تصویب ۱۵ نقشۀ نوسازی در بافت تاریخی بوشهر بودیم.

ارسطو زاده تاکید کرد: در همین راستا کنترل ضوابط ساخت و ساز ابنیۀ جدید و نظارت بر حفظ اصالت منظری در محدوده بافت تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، طرح و نقشه‌های ساختمانی توسط کارشناسان فنی پایگاه بافت تحت نظارت معاونت میراث فرهنگی و با همکاری کمیته معماری و شهرسازی شهرداری مورد بررسی قرار می‌گیرد که در همین راستا ۱۵ نقشه تایید شده و به مرحلۀ اجرا و تصویب نهایی رسیده است.

مستند نگاری ۴ میراث ناملوس جزیرۀ خارگ

وی همچنین در ادامه از مستند نگاری چهار میراث ناملموس فرهنگی جزیره خارگ خبر داد، و بیان داشت:  این  چهار میراث ناملموس فرهنگی شامل “دووت خارگی”، "طلبون کردن خارگی”، “حنابندون” و “رقص میت” است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، اظهار داشت: موارد مذکور از مراسم‌های آیینی خاص جزیره خارگ  محسوب می‌شوند که مستند نگاری آن آغاز شده و در دستور ثبت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تحقق این امر تاثیر بسزایی در معرفی هر چه بیشتر فرهنگ جزیرۀ خارگ و به دنبال آن جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به این جزیرۀ زیبای خلیج فارس خواهد داشت.

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار