۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
در نشست خبری انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران مطرح شد:

۳ دریانورد ایرانی گروگان در سومالی در انتظار اقدام مسئولان

دریانورد آزاد شده از دست دزدان دریایی گفت: علی‌رغم آزادی من، سه نفر دیگر از دریانوردان ایرانی در گروگان دزدان دریایی سومالیایی هستند.
کد خبر: ۸۶۷۴۷

۳ دریانورد ایرانی گروگان در سومالی در انتظار اقدام مسئولان

به گزارش خبرنگار مانا، کاپیتان محمدشریف پناهنده دریانورد رها شده از دست دزدان دریایی سومالی طی نشست خبری که صبح امروز(شنبه) برگزار شد با بیان اینکه چند سالی در استان سیستان و بلوچستان، منطقه چابهار، شهر کنارک به صید و صیادی مشغول بوده است، گفت: ما مجوز فعالیت در آب‌های آزاد را داشتیم و در سال ۹۴ زمانی که در نزدیکی‌ اقیانوس هند مشغول صیادی بودیم توسط دزدان دریایی سومالی اسیر شدیم و حدود پنج سال اسیر این دزدان بودیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در مهر سال ۹۸ با همکاری وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، سازمان بنادر و دریانوردی و انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران توانستم از دست دزدان رها شوم.
پناهنده با اشاره به اینکه چهار نفر دریانورد بودیم که توسط این افراد ربوده شدیم در رابطه با تجربیات خود و همراهانش در دوران اسارات تصریح کرد: شرایط بسیار سختی در آن دوران داشتیم، این افراد ما را در جنگل‌های سومالی و در شرایط بسیار سختی نگه می‌داشتند به طوری‌که طی۲۴ ساعت تنها یک وعده غذا به ما می‌دادند.

وی افزود: در سرما و گرمای سومالی به هیچ عنوان شرایط مناسبی برای زندگی وجود نداشت بعد از گذشت چندین ماه به دلیل بیماری و شرایط جسمی بسیار سختی که داشتم نتوانستم تحمل کنم و من را رها کردند، اما سه نفر از همکاران من همچنان اسیر دست این دزدان هستند و امیدوارم هر چه سریع‌تر مسئولان و دستگاه‌های دولتی اقدامات لازم را برای رهایی این افراد انجام دهند.
پناهنده اظهار کرد: متأسفانه این دزدان رفتار غیرانسانی با ما داشتند و امیدوارم سازمان‌های محلی و همچنین دستگاه‌های دولتی اقدامات لازم را برای رهاسازی دوستان ما انجام دهند.

این دریانورد با اشاره به اینکه دزدان دریایی تصور می‌کردند که ما چهار نفر وابسته به ارگان و یا دستگاه‌های دولتی هستیم افزود: تمامی لنج‌ها و شناور‌های ما شخصی و مربوط به بخش خصوصی بود و به هیچ عنوان به دستگاه دولتی وابسته نبودیم، اما دزدان دریایی تصور دیگری داشتند و از ما درخواست مبالغ کلان می‌کردند.
به گفته این گروگان سابق، آخرین مبلغی که دزدان دریایی از آنها درخواست کرده بودند یک میلیون دلار بود اما با توجه به آن‌که موفق به دریافت این مبلغ نشدند آخرین مبلغ پیشنهادی‌شان را به ۵۰۰ هزار دلار کاهش دادند که هنوز این مبلغ پرداخت نشده است.
پناهنده با بیان اینکه لنج ما قابلیت حمل ۱۵۰ تا ۱۸۰ تُن را داشت که متأسفانه دزدان دریایی آن را غرق کردند، تصریح کرد: هم‌اکنون ارزش‌گذاری که برای این لنج صورت گرفته حدود شش میلیارد تومان است که متأسفانه توسط دزدان دریایی کاملاً از بین رفت.

در ادامه این نشست خبری، سامان رضایی، دبیر "انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران" با بیان اینکه سومالی‌ها به صورت قبیله‌ای فعالیت می‌کنند خاطر نشان کرد: این افراد به هیچ دستگاه و یا ارگانی وابسته نیستند و تاکنون کشوری نتوانسته با آن‌ها برخورد کند.
او با بیان اینکه پدیدۀ دزدی دریایی خوشبختانه تا حدود زیادی حل شده است، تأکید کرد: به عقیدۀ بنده یک دولت و یک امکانات خاصی از دور فعالیت این گروه‌های تبهکار را حمایت و دنبال می‌کند.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران ادامه داد: در کشور انگلیس یک گروه از وکلا بیزینس‌هایی را برای رهاسازی دریانوردان انجام دادند که این موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در صنعت دریانوردی شده بود.

رضایی افزود: امیدواریم باید با حمایت از دریانوردان و آسیب‌شناسی در این حوزه بتوانیم مانع از وقوع و رخداد چنین حوادثی در حوزه دریانوردی کشور باشیم.
وی در پایان با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت‌گرفته از سازمان آیسوان(ISWAN) توانسته‌ایم برای خانواده سه دریانورد اسیر شده هر ماه ۳۰۰ دلار دریافت کنیم، تأکید کرد: خوشبختانه رایزنی‌ها در حال انجام است، اما هنوز نتوانسته‌ایم به نتیجه لازم در جهت رهاسازی این افراد دست یابیم.

۳ دریانورد ایرانی گروگان در سومالی در انتظار اقدام مسئولان

ارسال نظرات
آخرین اخبار