۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

صنعتِ رو به افول ساخت کشتی در اروپا

انجمن صنایع کشتی سازی آلمان با ارزیابی چالش‌های پیش روی کشتی‌سازی در اروپا در دورۀ بحران کرونا هشدار داد ادامه این روند ممکن است به توقف کامل سفارش‌ها و فعالیت‌های ساخت کشتی منجر شود.
کد خبر: ۸۶۷۴۳

صنعت رو به افول ساخت کشتی در اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، در گزارشی که از سوی انجمن صنایع کشتی سازی آلمان (VSM) منتشر شده ویروس کرونا علاوه بر اینکه بهداشت عمومی را در جوامع به خطر انداخته تقاضا برای صاحبان کشتی را نیز به حداقل رسانده، در این ارتباط زنگ خطری که  به زودی در بخش کشتی‌سازی به صدا در خواهد آمد بدهی‌هایی است که به سرعت در حال افزایش هستند و ممکن است تلاش دولت‌ها هم  برای سروسامان دادن  به نتیجه‌ای منجرنشود.

به گفتۀ یکی از مسئولان این انجمن سال گذشته حمل‌و‌نقل و صنایع دریایی احساس می‌کردند که درگیری‌های اقتصادی بین چین و ایالات متحده از موانع تجاری عمده محسوب می‌شود، اما در حال حاضر خطرات کووید ۱۹ بیشتر از آن است که متصور می‌شود، زیرا تولید کالا‌های با‌دوام از جمله کشتی‌ها را به حالت تعلیق در‌آورده است و به طور کلی باید گفت: برای صنعت کشتی‌سازی در حال حاضر تقاضایی وجود ندارد که این وضعیت از سال ۲۰۱۶ تا‌کنون بی‌سابقه بوده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تولید کارخانجات کشتی‌سازی اروپایی در ماه‌های اخیر ۴۰ درصد کاهش یافته است در این ارتباط موضوع  لغو سفارشاتی که قبلاً انجام شده، چالش دیگری را پیش روی صاحبان کشتی‌سازی می‌گذارد.

به گفتۀ این کارشناس شاید بتوان به گونه‌ای  ادعا کرد که در حال حاضر کتا‌ب کشتی سازی اروپا کم کم در حال بسته شدن است و علاوه بر اروپا کارخانجات کشتی‌سازی در چین، کره و ژاپن در معرض خطر قرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است موفق‌ترین بخش بازار برای اتحادیه اروپا ساخت کشتی‌های کروز است که به طور انحصاری در دست کشور‌های اروپایی است.

اما متأسفانه  باید گفت: تقریباً اکثر کشتی‌های کروز در بنادر لنگر انداخته و برخی از آن‌ها هنوز درگیر مسافران کرونایی هستند از سوی دیگر سفارشات جدیدی در این بخش مشاهده نمی‌شود.

در این ارتباط آنچه می‌توانست به صنعت کشتی‌سازی اروپا کمک کند بودجه‌های اختصاص یافته از سوی دولت‌هاست که آن‌ها هم قادر به تأمین آن نیستند.

در پایان این گزارش آمده است اگرچه ممکن است کشتی‌سازی اتحادیه اروپا بتواند در یک یا دو سال آینده در برابر مشکلات موجود مقاومت کند و سفارشات کشتی را از کروز به کشتی‌های گارد ساحلی، پلیس، آتش نشانی، کشتی‌های تحقیقاتی در‌یایی سوق دهد با این حال خسارت وارده بر این صنعت در کوتاه مدت تأمین نخواهد شد و تمامی این تلاش‌ها برای آن است که این صنعت روی پا بایستد و به اصطلاح زمین نخورد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار