۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

آبگیری بیش از ۹۰ درصد تالاب بین المللی هورالعظیم

استاندار خوزستان از آبگیری بیش از ۹۰ درصد مساحت تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان خبرداد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۶۷۳۶
آبگیری بیش از ۹۰ درصد تالاب بین المللی هورالعظیم
 
دکتر غلامرضا شریعتی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با توجه به بارش‌های مناسب دو سال اخیر و تأمین حقابه تالاب هورالعظیم، وضعیت اکولوژیکی این تالاب نسبت به سه سال گذشته بسیار بهتر شده است.

وی گفت: پیش‌تر بخش اعظم این تالاب به علت خشکسالی‌های متوالی، به یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد در خوزستان تبدیل شده بود و آثار مخرب زیست محیطی زیادی به همراه داشت.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ساکنان اطراف این تالاب به زندگی عادی خود بازگشته اند و هیچ نشانه‌ای از بروز ریزگرد در این تالاب وجود ندارد بر تداوم تأمین حقابه این تالاب در فصل تابستان تاکید کرد.

شریعتی به مشارکت طرف عراقی برای حفاظت از این تالاب اشاره کرد و افزود: هم اکنون تعامل خوبی بین دو کشور برای حفاظت و صیانت از این تالاب وجود دارد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بخش اعظم محدوده این تالاب در خاک عراق آبگیری شده است و نگرانی از این بابت وجود ندارد بر اجرای پروتکل‌های مشترگ برای صیانت ازاین تالاب تأکید کرد.

وی گفت: همه تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست و ساکنان اطراف این تالاب بر حفظ این میراث طبیعی که نقش مهمی در تعدیل هوا و اشتغال در منطقه دارد متمرکز شده است و به هیچ عنوان اجازۀ تعدی به این تالاب داده نمی‌شود.

حدود ۱۵۰ هزار هکتار از این تالاب در محدودۀ خاک جمهوری اسلامی ایران و ۳۰۰ هزار هکتار در محدودۀ عراق واقع شده است.

حقابه بخش ایرانی این تالاب از رودخانه کرخه و بخش عراقی آن از سرریز رودخانه دجله تأمین می‌شود.

تابستان ۹۷ این تالاب شاهد آتش سوزی گسترده‌ای بود که با بارش باران‌های پاییزی این حریق مهار شد.

بخش مهمی از نیزار‌های این تالاب توسط رژیم بعثی عراق نابود شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار