۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

نرخ‌های کرایۀ حمل فله‌بر روی موج نزولی!

از آنجاییکه تقاضای منفی و ظرفیت مازاد سبب اُفت نرخ‌های کرایۀ حمل به پایین‌ترین سطح طی چند سال گذشته شده است، چشم‌انداز ضعیفی برای بازار فلۀ خشک انتظار می‌رود. حتی کنترل شیوع ویروس کرونا و بازگشت شرایط عادی به کشور چین هنوز نتوانسته مرهم قوی بر روی زخم بازار باشد.
کد خبر: ۸۶۷۲۳
نرخ‌های کرایۀ حمل فله‌بر روی موج نزولی!
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بیمکو نوشت: بازار کشتیرانی فلۀ خشک آغاز خوبی را در ابتدای ۲۰۲۰ به نمایش نگذاشت و تمامی بخش‌های آن زیان‌ده ظاهر شدند. به دنبال اُفت تقاضا و ظرفیت مازاد، شاهد سقوط نرخ‌های کرایۀ حمل به پایین‌ترین سطح طی چندین سال گذشته هستیم، حتی رفع قرنطینه و ازسرگیری فعالیت نیز نتوانسته تنور بازار را داغ کند. البته از این نکته نباید غافل ماند که اهمیت و جایگاه کشور چین برای بازار فلۀ خشک زمانی به خوبی مشخص شد که این کشور تحت قرنطینه قرار گرفت، در آن شرایط شیبِ بازار کاملاً رو به نزولی گروید. پس از اینکه چین موفق شد ویروس کرونا را مهار و فعالیت‌ها را ازسر گیرد، اگرچه حجم تقاضا بالا رفت، اما با این  وجود هنوز نتوانسته منجر به رشد نرخ‌های کرایۀ حمل شود.

این گزارش ادامه داد: از ابتدای ۲۰۲۰ تاکنون، ظرفیت ناوگان فلۀ خشک با رسیدن به ۸۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار DWT رشد ۱.۶ درصدی را تجربه کرده است. پیش‌بینی می‌شود در کل سال۲۰۲۰ با تحویل ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار DWT به ناوگان جهانی فلۀ خشک، ظرفیت ناوگان سه درصد رشد پیدا کند.

شایان ذکراست: به دلیل قرنطینه، طی چند ماه گذشته بازار اوراق تقریباً از فعالیت باز ایستاده، به طوری‌که در ماه آوریل تنها یک فروند فله‌بر اوراق شد. رفع برخی از اقدامات محدودکننده اجازه داد تا اوراق سه فروند فله‌بر در ماه می‌ به ثبت برسد. در مجموع از ابتدای سال تاکنون پنج میلیون و ۴۰۰ هزار DWT ظرفیت به یارد‌های اوراق فرستاده شده‌اند.

انتظار می‌رود نرخ‌های کرایۀ حمل در سال ۲۰۲۰ روی موج نزولی حرکت کنند. زمانی این چشم‌اندازِ ناامیدکننده حتی بدتر نیز خواهد شد که اقدامات محدودکننده و قرنطینه در کشور‌های دیگر بیش از مدتی که پیش‌بینی شده، به درازا بکشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار