۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰

بازار در هفته ای که گذشت: سهامداران سرگردان، شاخص قرمزپوش

بازار در هفته ای که گذشت: سهامداران سرگردان، شاخص قرمزپوش
بازار سهام آخرین هفته اردیبهشت ماه را با بازدهی منفی سه درصدی به پایان رساند تا اولین هفته منفی را در سال جدید به ثبت برساند.
کد خبر: ۸۶۷۰۴

این گزارش حاکی است بازار طی هفته گذشته سه روز منفی را در برابر دو روز مثبت ثبت کرد و همین روند باعث شد تا بازدهی بازار منفی سه درصد باشد.
شاخص کل بورس که در هفته ماقبل بالای مرز یک میلیون واحدی به کار خود پایان داده بود، در معاملات هفته گذشته این کانال جدید را از دست داد و با ریزشی 1.5 درصدی در محدوده ۹۸۶هزار و ۷۵۹واحد به کار خود پایان داد.
این در حالی بود که شاخص کل هم وزن که نمایانگر عملکرد صنایع و نمادهای کوچک است طی هفته گذشته با بازدهی مثبت 0.27 درصدی، کارنامه ای مثبت را از خود برجای گذاشت تا فرضیه تمایل بازار به سمت گروه های کوچک تقویت شود.
از سهام عدالت چه خبر؟
بازار در پایان این هفته شاهد خبری از آزاد سازی 30 درصدی سهام عدالت بود، به این ترتیب که مقرر شد از 6 خرداد ماه سهامداران عدالتی که تمایل به فروش سهام خود هستند از طریق بانک های عامل درخواست خود را اعمال کرده و بانک ها نیز از دهم ماه جاری با ساز و کاری مشخص اقدام به فروش سهام پرتفوی سهام عدالت خواهند کرد.
کارشناسان تاکید دارند که ساز و کار مشخص شده برای فروش سهام عدالت توسط بانک ها به نحوی است که صدمه ای به کلیت بازار نخواهد زد، چراکه بانک ها 6 ماه فرصت دارند و متعهد شده اند در روزهای منفی اقدام به فروش سهام نکنند.
با این وجود جو روانی ناشی از این موضوع از مهمترین عواملی است که می تواند به فشار فروش در بازار دامن بزند.
نگاه کارشناس
کارشناسان معتقدند بازار این هفته با توجه به تعطیلی دو روزه میان هفته و همچنین جو روانی منفی ناشی از آزادسازی سهام عدالت، همچنان پرعرضه و با فشار فروش همراه است.
البته افت قیمت سهام به خصوص در نمادهای بزرگ و شاخص ساز طی هفته گذشته باعث شد که نرخ سهام در تابلوهای معاملاتی جذاب شود اما نگرانی و بلاتکلیفی بازار درخصوص ابهامات مربوط به آزاد سازی سهام عدالت از دلایلی است که جو روانی منفی را در بازار ایجاد کرده است.
در این فضا به نظر می رسد بازهم برای مدتی بازار به سمت نمادهای کوچک ، گروه های کوچک و تک سهام ها متمایل شود.
بهبود احوال بازارهای جهانی
در عرصه بازارهای جهانی نیز معامله‌گران شاهد بهبود وضعیت بازار هستند. بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۳۵تا۳۶دلار در بشکه رسیده است. بهای هر تن مس به ۵هزار و ۳۹۱دلار و بهای هر تن روی و سرب نیز به ترتیب هزار و ۹۶۹دلار و هزار و ۶۵۲دلار گزارش شده است. این قیمت‌ها می‌تواند پتانسیل رشد را در میان مدت به شرکت‌های بزرگ ببخشد؛ اما در وضعیت کنونی به نظر می‌رسد بازار در حال تجربه دوره‌ای از نوسان است که در آن بازار به انتظار تحولات آتی به ویژه وضعیت سهام عدالت و نرخ دلار خواهد بود.
عرضه های اولیه پیش رو
در روز چهارشنبه هفته گذشته لاستیک یزد در بازار فرابورس عرضه شد که رکورد مشارکت را به حدود ۳میلیون نفر رساند. در همین حال روز چهارشنبه هفته جاری نیز دو عرضه اولیه برنامه‌ریزی شده است. زرماکارون و پتروشیمی آریاساسول در روز چهارشنبه ۷خردادماه شاهد عرضه اولیه سهام خود خواهند بود.
بر این اساس روز چهارشنبه ۲۲۹میلیون و ۱۹۲هزار سهم معادل ۵درصد از سهام آریا ساسول عرضه خواهد شد. از این تعداد ۱۸۳میلیون و ۳۵۳هزار و ۶۰۰ سهم به‌صورت عرضه عمومی خواهد بود و بقیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص خواهد یافت.
همچنین سقف خرید هر کد ۱۰۰سهم و دامنه قیمتی نیز ۶۵۰۱۱ریال تا ۶۵۱۱۹ریال درنظر گرفته شده است. این ۱۸۳ میلیون سهم، نقدینگی کمتر از ۱۲۰۰ میلیارد تومان لازم دارد که برای این روزهای بازار، اصلا عدد قابل توجهی نخواهد بود. همچنین با فرض مشارکت ۳ میلیون نفری، به هر کد کمتر از ۴۰۰ هزار تومان «آریا» در عرضه خواهد رسید.
چه خبر از صنعت حمل و نقل
صنعت حمل و نقل با 15 نماد حاضر در تابلوهای بازار طی هفته ای که گذشت همگام با کلیت بازار شاهد بازدهی منفی بود. به این ترتیب که میانگین بازدهی 15 نماد حاضر در این گروه نزدیک به منفی 4 درصد بود.
رصد نمادهای حاضر در بازار نشان می دهد که این نمادها بین 14 درصد رشد تا 16 درصد افت نوسان قیمت سهام را تجربه کردند.
صدرنشینی گروه حمل و نقل طی معاملات هفته گذشته با سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود. این سهم با نماد «حکشتی» طی هفته گذشته بیش از 14 درصد رشد قیمت سهام را تجربه کرد.
در مقابل نماد حفارس با افت قیمت 16 درصدی در سهام ، منفی ترین نماد گروه حمل و نقل در هفته گذشته بود.
جزییات عملکرد صنعت حمل و نقل را در جدول زیر مطالعه کنید.

بازار در هفته ای که گذشت: سهامداران سرگردان، شاخص قرمزپوش

ارسال نظرات
آخرین اخبار