۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱

ساختمان قدیمی ادارۀ بندر و دریانوردی خرمشهر در فهرست آثارملی

رئیس ادارۀ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: در آستانه سی و هشتمین سالروز حماسه آزاد سازی خرمشهر از دست متجاوزان بعثی عراق، ساختمان قدیمی ادارۀ بندر و کشتیرانی (دریانوردی) خرمشهر پس از انجام فرآیند قانونی و تشریفات اداری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۶۶۹۶
ساختمان قدیمی ادارۀ بندر و دریانوردی خرمشهر در فهرست آثارملی
 
سجاد پاک گوهر در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: ثبت ملی ساختمان قدیمی ادارۀ بندر و کشتیرانی خرمشهر، مسیر نگهداری این اثر با ارزش فرهنگی را هموار خواهد کرد.

وی قدمت این ساختمان را ۶۴ سال اعلام کرد و گفت: ساخت این بنا مربوط به سال ۱۳۳۵ است و جزء بنا‌هایی است که همزمان با ورود معماری مدرن به منطقه به شیوۀ معماری جدید ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهرافزود: اهمیت بیشتر این ساختمان به دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان سنگری مهم در دفاع از این شهربرمی‌گردد.

پاک گوهراز احیاء این بنای ثبت ملی شده خبر داد و اظهارداشت: در نظراست این بنا بازسازی و احیا و در آن موزه بندر و دریانوردی راه اندازی شود.

بندر خرمشهر پیش از جنگ تحمیلی، از بنادر فعال جمهوری اسلامی ایران بود و سالانه بیش از چهار میلیون تُن کالا در این بندر راهبردی تخلیه و بارگیری می‌شد.

همۀ زیرساخت‌ها و تأسیسات بندری خرمشهر در جریان آتشباری نیرو‌های بعثی عراق منهدم شد.

یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی فعالیت بندری خرمشهر به صورت محدود و اعمال تخفیف‌های بازرگانی و گمرکی ازسر گرفته شد.

سال گذشته حدود ۲.۴ میلیون تُن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار