۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹

دو سناریوی متفاوت برای بازار تانکر!

دو سناریوی متفاوت برای بازار تانکر!
در صورت استمرار گسترش کووید ۱۹ در نیمۀ دوم ۲۰۲۰، روند نزولی تجارت نفت خام، اُفت تقاضا و ریزش نرخ‌های کرایۀ حمل در بازار تانکر رخ خواهد داد.
کد خبر: ۸۶۶۹۰
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسۀ drewry در جدیدترین تحلیل خود از بازار تانکر نوشت: در شرایط عادی، مسیر حرکت نرخ‌های کرایۀ حمل در بازار تانکر حمل نفت خام براساس تقاضای نفت است، چنانچه تقاضای ضعیف نفت طبیعتاً منجر به فعالیت پایین‌تر پالایشگاه و تجارت ضعیف نفت خام می‌شود که به معنی نرخ‌های کرایۀ حمل پایین است. اما با توجه به شرایط فوق‌العاده حال حاضر، معادلۀ تقاضای نفت خام- نرخ‌های کرایۀ حمل، تناسب معکوس را تا سال۲۰۲۱ نشان خواهد داد. به طوریکه به همراه بهبود تدریجی تقاضای نفت خام در نیمۀ دوم سال۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، نرخ‌های کرایۀ حمل نفت خام روند نزولی را به نمایش خواهند گذاشت. با این وجود سرعت بهبود تقاضای نفت تعیین می‌کند که چه‌ مقدار سریع یا آرام نرخ‌های کرایۀ حمل ریزش خواهند داشت. کاهش بی‌سابقه ۳۰ درصد تقاضای جهانی نفت در ماه آوریل ۲۰۲۰ پالایشگاه‌ها را مجبور به کاهش تولید کرد، این یعنی ترمزی بر سر راه تجارت جهانی نفت! اما سوالی که باید به آن پاسخ داد اینکه چرا نرخ‌های کرایۀ حمل مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند وعلی‌رغم اُفت تقاضا، روند صعودی را در ماه آوریل نشان دادند.

این گزارش ادامه داد: درصورتی‌که، شیوع ویروس کرونا تقاضای نفت را در نیمۀ دوم سال۲۰۲۰ سرکوب کند، رشد تجارت در سال۲۰۲۰-۲۰۲۱ روند کُندتری را نسبت به آنچه پیش‌بینی شده، به نمایش خواهد گذاشت که درنتیجه منجر به اُفت شدیدتر نرخ‌های کرایۀ حمل در نیمۀ دوم سال ۲۰۲۰ می‌شود. همچنین در سال۲۰۲۱ با  توجه تقاضای ضعیف و موجودی نفت بالا که از سال۲۰۲۰ باقی مانده است، انتظار می‌رود رشد تجارت ضعیف و در نهایت نرخ کرایه اُفت بیشتری را نشان دهد.

لازم به ذکراست: سوای از بلاتکلیفی پیرامون تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا، سیاست‌های آمریکا یک ریسک برای بازار تانکر محسوب می‌شود، برای مثال هر‌گونه رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران منجر ورود تانکر‌های شرکت ملی نفتکش ایران NITC به تجارت بین‌الملل خواهد شد، و یا اینکه اگر کاهش تولید نفت آمریکا بیش از آنچه پیش‌بینی شده است، رخ دهد، به پیکرۀ تقاضای تُن مایل در بازار تانکر آسیب وارد کرده، چرا‌که سهم نفت خام خاورمیانه در بازار‌های آسیایی افزایش خواهد یافت.

یک سنایوی دیگر هم می‌گوید اگر دورۀ قرنطینه کاهش پیدا کند و اقتصاد در نیمۀ دوم بهبود قابل توجهی را به نمایش گذارد، اکثر موجودی‌های نفت از انبار‌های ذخیره سازی به سرعت بیرون کشیده خواهند شد و تجارت در پایان سال۲۰۲۰ جهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین اُفت نرخ کرایۀ حمل کمتر از آنچه پیش‌بینی شده، خواهد بود.

در ادامۀ این گزارش هم‌چنین آمده است: پس از اینکه بازار سفارش ساخت در طول سه سال گذشته قوی ظاهر شد، انتظار می‌رود فعالیت سفارش ساخت در ۲۰۲۰ روند نزولی را طی کند، چرا‌که از یک سو اُفت قیمت‌های بانکرینگ، و از سوی دیگر چشم‌انداز ضعیف تجارت نفت‌خام و بلاتکلیفی در مورد قوانین کربن‌زدایی، جذابیت سفارش ساخت را کاهش می‌دهد. بسیاری از مالکان در سال ۲۰۱۹ با توجه به لازم‌الاجرا شدن سوخت دریایی تا سقف نیم‌درصد به سمت نوسازی ناوگان خود روی آوردند. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود، فعالیت اوراق در سال۲۰۲۰ به طور چشم‌گیرتری بالاتر از سال۲۰۱۹ باشد.

به دنبال تحویل پایین شناور و افزایش ظرفیت اوراق، ظرفیت ناوگان نفتکش غول‌پیکر در سال۲۰۲۰ روند نزولی را در پیش خواهد گرفت، درحالیکه تعداد ۶۲ فروند نفتکش غول پیکر در سال ۲۰۱۹ به ناوگان جهانی نفتکش‌های غول پیکر پیوست، اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ این رقم تنها ۲۵ فروند باشد. ناوگان تانکر‌های سوئزماکس مشابه نفتکش‌های غول‌پیکر روند انقباضی را تجربه خواهند کرد، درحالیکه در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۱ فروند تانکر سوئزماکس به ناوگان جهانی تحویل داده شد، اما برای سال۲۰۲۰ انتظار تحویل تنها پنج فروند از این نوع تانکر می‌رود. در بازار تانکر افراماکس طی سه ماه نخست سال۲۰۲۰ هیچ‌گونه سفارشی به ثبت نرسیده و پیش بینی می‌شود سکوت مطلق بازار سفارش ساخت طی سه ماه دوم و سوم ادامه داشته باشد. ناگفته نماند در سال۲۰۱۹، تعداد ۳۴ فروند افراماکس وارد ناوگان جهانی شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار