۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

هفتۀ میلیونی اما سخت بورس: فروشندگان دست به ماشه شدند

بازار سهام در حالی روز شنبه را با فشار فروش و افزایش حجم عرضه‌ها آغاز کرد که طی هفته گذشته نیز شاهد عرضه‌های پرحجم سهامداران بعد از گذر شاخص از کانال یک میلیون واحدی بودیم.
کد خبر: ۸۶۶۷۷
هفتۀ میلیونی اما سخت بورس: فروشندگان دست به ماشه شدند
 
به گزارش خبرنگار واحد بورس مانا، بازار سهام در حالی روز شنبه را با فشار فروش و افزایش حجم عرضه‌ها آغاز کرد که طی هفته گذشته نیز شاهد عرضه‌های پُرحجم سهامداران بعد از گذر شاخص از کانال یک میلیون واحدی بودیم. به این ترتیب بازار در هفته میلیونی شدن شاخص با پایین‌ترین حد بازدهی به کار خود پایان داد و تنها چهار درصد رشد کرد.
اما طی هفته‌ای که گذشت بازار علاوه بر ثبت رکود تاریخی شاخص بورس، که البته در معاملات روز گذشته این نماگر با فشار فروشندگان عقب نشینی کرد و کانال یک میلیون واحدی را بازپس داد، رکورد ارزش معاملات روزانه را هم ثبت کرد.
با این وجود رسیدن قیمت اکثر سهام به سقف‌های تاریخی و همچنین ثبت رکوردی جدید برای شاخص کل باعث شد تا فروشندگان با هدف شناسایی سود در بازار، تحرکات خود را آغاز کنند و با عرضه‌های پُرحجم بازار را به سمت استراحت سوق دهند.
بورس تهران معاملات این هفتۀ خود را در دو نیمۀ متفاوت به پایان رساند. در سه روز ابتدای هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت‌ماه شاخص سهام به روند صعودی خود ادامه داد و توانست ضمن عبور از سوپرکانال یک میلیون واحدی، تا میانه سطح یک میلیون و ۴۷ هزار واحدی صعود کند. دو روز پایانی هفته مورد بررسی، اما شرایط به گونه‌ای متفاوت رقم خورد. روز سه‌شنبه نماگر اصلی بورس تهران با ثبت بیشترین افت در دو ماه اخیر، ۲.۵ درصد کاهش یافت و به محدوده یک میلیون و ۲۰ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. این روند در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ادامه پیدا کرد تا بازدهی هفتگی این نماگر را به ۴.۱ درصد محدود کند.
عملکرد صنعت حمل و نقل
صنعت حمل و نقل با ۱۵ نماد حاضر در تابلو‌های بورس و فرابورس طی هفته‌ای که گذشت با هجوم سنگین فروشندگان و عقب‌نشینی شاخص صنعت مواجه شد.
به این ترتیب فشار فروش در این گروه باعث شد تا شاخص صنعت حمل و نقل با بازدهی منفی پنج درصدی هفته گذشته را به پایان برساند.
از میان ۱۵ نماد حاضر در بازار؛ تنها شش نماد بین ۶ تا ۰.۲ درصد مثبت بودند و سایر نماد‌های بازار اُفت قیمت سهام را تجربه کردند. 
پیش بینی کارشناسان
کارشناسان پیش بینی می‌کنند بازار طی روز‌های پیش رو شاهد افزایش فشار عرضه‌ها به خصوص در روز‌های ابتدایی هفته خواهد بود، اما با توجه به اُفت بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام در اکثر نماد‌ها به احتمال زیاد از میانه هفته شاهد تغییر روند معاملات خواهیم بود.
پیش بینی می‌شود طی هفته جاری بازار با تعادل نسبی کار خود را به پایان برساند و قیمت اکثریت سهام بتوانند سقف‌های قبلی خود را تجربه کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار