۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

کارگاه آموزش حفاظت از فُک خزری در استان‌های شمالی

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری جزیرۀ آشوراده گفت: کارگاه‌های آموزش حفاظت از فُک خزری در استان‌های شمالی کشور امسال ویژۀ دانش آموزان و صیادان برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۶۵۹
کارگاه آموزش حفاظت از فُک خزری در استان‌های شمالی
امیر صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزش حفاظت از فُک خزری امسال نیز همچون سال‌های گذشته در استان‌های گیلان، گلستان و مازندران ویژۀ دانش‌آموزان و صیادان تداوم خواهد داشت.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری جزیرۀ آشوراده تصریح کرد: کلاس‌های آموزشی حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر با محوریت درمان، امداد و نجات، پژوهش و تبلیغات برگزار می‌شود.

 وی خاطرنشان ساخت: هر ساله با شروع فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر با توجه به اینکه احتمال به دام افتادن فُک‌های خزری در تور صیادان وجود دارد، لذا مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری در قالب یک مرکز حمایتی در جلسات صید شیلات استان‌ها شرکت کرده و نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان برای صیادان اقدام می‌کند.

وی در ادامه گفته‌های خود بیان داشت: در طول فصل صید نیز مرتب با صیادان از طریق شرکت‌های صید پره در ارتباط هستیم تا هر گونه اطلاعات به دست آمده از سوی آن‌ها در صورت مشاهده احتمالی فُک‌های خزری را کسب کنیم.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری با اشاره به اینکه تور‌های صیادی مهمترین تهدید فُک‌های خزری محسوب می‌شوند، بیان داشت: امیدواریم با همکاری نیرو‌های داوطلب، تعداد تلفات سالیانه فُک‌های خزری در آب‌های ساحلی شمال کشور کاهش یابد.

صیاد شیرازی در خصوص برگزاری کلاس‌های ویژۀ دانش آموزان جهت حفاظت از فُک خزری گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان نسل آینده حافظان محیط زیست دریای خزر محسوب می‌شوند، لذا برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینۀ محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری این کلاس‌ها با همکاری ادارات آموزش و پرورش استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در مقاطع ابتدایی برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: با آموزش دانش آموزان در زمینۀ چگونگی حفاظت از فک خزری بدون شک گام‌های مهمی در راستای حفاظت از این تنها پستاندار دریای خزر برداشته خواهد شد.

این فعال محیط زیست دریای خزر در ادامه گفته‌های خود اظهار داشت: صید قانونی و غیرقانونی در کشور‌های حاشیه دریای خزر که دارای بیشترین جمعیت فُک خزری هستند به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه صید غیرقانونی فُک خزری در کشور‌های روسیه و قزاقستان به صورت گسترده انجام می‌شود گفت: این در حالی است که دولت‌های این کشور‌ها نیز مجوز صید قانونی را برای صید بیش از ده هزار قلاده فُک در سال‌های گذشته صادر می‌کردند.

به گفته این فعال محیط زیست دریایی در دریای خزر، صید قانونی و غیرقانونی در این کشور‌ها که دارای بیشترین جمعیت فُک خزری هستند به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری، تاکید کرد: علاوه بر صید بی رویه در شمال دریای خزر، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، انتقال بیماری‌های ویروسی از طریق سگ سانان و آلودگی‌های میکروبی دریای خزر از جمله دلایل کاهش میزان جمعیت فُک خزری است.

وی در ادامه از همکاری تنگاتنگ خانم لنی هارت، رئیس موسسه فُک خزری هلند با مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده خبر داد و گفت: این مؤسسه تجارب زیادی در حفظ گونه فُک دارد و هرساله دوره‌های آموزشی زیادی در سراسر دنیا برگزار می‌کند که اخیراً یک دوره آموزشی در روسیه برگزار کرد که بسیار نیز مورد استقبال واقع شد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری اظهار داشت: در صورتی‌که اقدامات حفاظتی برای فُک‌های خزری صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن نسل آن‌ها خواهیم بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار