۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
در پی شیوع ویروس کووید ۱۹؛

بازار فله خشک با کاهش تقاضا روبه‌رو می‌شود!

بازار فله خشک با کاهش تقاضا روبه‌رو می‌شود!
پیش‌بینی می‌شود به دنبال شیوع ویروس کووید ۱۹، تقاضا برای جذب شناور‌های فله خشک به ۱.۳ درصد در ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۸۶۶۴۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه تحقیقاتی Drewry پیش‌بینی کرد، ویروس کرونا ضربۀ شدیدی بر پیکرۀ بازار تقاضا و عرضه کالا‌های فله خشک وارد خواهد آورد. فعالیت‌های اقتصادی که متوقف شده‌اند، قطعاً زمان خواهد برد که بتوانند پس از کنترل ویروس کووید ۱۹، دوباره از سر گرفته شوند. بر همین اساس انتظار می‌رود تقاضا برای شناور‌های فلۀ خشک به ۱.۳ درصد در ۲۰۲۰ کاهش یابد.

این گزارش ادامه داد: درحالیکه پیش‌بینی می‌شود تقاضا سیر نزولی را طی کند، اما از طرف دیگر عرضه با سرعت بالاتری گسترش می‌یابد، از این رو ظرفیت مازاد عظیمی شکل خواهد گرفت. علاوه بر این، محدودیت‌های مربوط به ویروس کووید ۱۹ در آسیای جنوبی اشتهای یارد‌های اوراق را برای پذیرش تناژ کاهش خواهد داد که بر این اساس علی‌رغم بازار ضعیف چارتری، شاهد فعالیت کُند اوراق دست‌ِکم در سه ماهۀ دوم ۲۰۲۰ خواهیم بود.

لازم به ذکراست: به دلیل اپیدمی، جهان با تحریم اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند که بدتر از تحریم مالی ۲۰۰۹ به شمار می‌آید. با توجه به اینکه شتاب‌گیری صنعتی پس از اینکه حتی ویروس کنترل نیز شود، سودآوری چندانی را به همراه نخواهد داشت، بنابراین بهبود در بخش تقاضا برای رسیدن به سطوح قبل از اپیدمی، بی‌تردید به چندین ماه زمان نیاز دارد. درصورتی‌که موج دوم ویروس در نیمۀ دوم ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ رخ بدهد، برای بازار تقاضای کالا‌های صنعتی مسأله‌ای فاجعه‌آمیز تلقی می‌شود، به طوریکه تقاضا برای سنگ آهن و مواد معدنی نابود و تجارت فلۀ خشک حتی در ۲۰۲۱ محدود خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود، شیب ظرفیت سفارش ساخت شناور‌های جدید طی دو سال آینده نزولی باشد، براساس برآورد‌ها در طول سال۲۰۲۰ الی ۲۰۲۲، حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار DWT  ظرفیت تناژ در سال سفارش داده خواهند شد، این میزان ظرفیت سفارش ساخت کمتر از میانگین ظرفیت سفارش ساخت طی پنج سال گذشته (از ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۹) است.

در سه ماه نخست ۲۰۲۰، سفارش ساخت شناور با رسیدن به ۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار DWT روند نزولی ۱۸ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

در ادامه این گزارش هم‌چنین آمده است: به دلیل کاهش اساسی در تقاضا، نرخ اجارۀ زمانی یک‌ساله برای یک فروند فله‌بر کیپ‌سایز با ظرفیت ۱۸۰ هزار DWT روند کاهشی بیش از ۱۰ درصد را در ۲۰۲۰ تجربه خواهد کرد. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود در میان اقتصاد انقباضی جهانی و تجارت ضعیف ذغال‌سنگ، نرخ اجارۀ زمانی یک‌ساله برای یک فروند فله‌بر پاناماکس با پنج سال عمر در حدود ۱۴ درصد اُفت را به همراه داشته باشد. تجارت ضعیف ذغال سنگ و کالا‌های فله‌بر جزئی در میان شیوع ویروس کرونا نیز سبب خواهند شد نرخ اجارۀ زمانی یک‌ساله برای یک فروند فله‌بر سوپراماکس از ۱۱ هزار دلار در روز (۲۰۱۹) به ۹ هزار و ۷۰۰ دلار در روز (۲۰۲۰) تقلیل پیدا کند.

ظرفیت ناوگان پاناماکس و پست‌پاناماکس رشد سالانه ۲.۵ درصد را تا ۲۰۲۲ به نمایش خواهند گذاشت که نسبت به ۵.۱ درصد ثبت شده در ۲۰۱۹، به طور چشم‌گیری پایین‌تر است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار