۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

پایش لاکپشت‌های دریایی در مناطق ساحلی بوشهر

لاک‌پشت‌های دریایی با همکاری کارشناسان حفاظت محیط زیست و شرکت پتروشیمی مبین در مناطق ساحلی استان بوشهر پایش شدند.
کد خبر: ۸۶۶۳۱
پایش لاکپشت‌های دریایی در مناطق ساحلی بوشهر
 
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، کارشناس موزه و ژنتیک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به تاریخچه لاک‌پشت ها اظهار داشت: بر‌اساس سنگواره‌های موجود و فرضیات مختلف حضور لاک‌پشت‌ها در سطح کرۀ زمین و دریا‌ها به حدود ۲۷۵ میلیون سال قبل و به دورۀ ژوراسیک از تاریخ زمین‌شناسی بر‌می‌گردد.

حسین جعفری افزود: از قرن ۱۸ میلادی به بعد افزایش جمعیت و مصارف انسانی و عوامل دیگر همچون آلودگی در سطوح مختلف سبب کاهش جمعیت این خزنده شده است.

وی با بیان اینکه لاکپشت‌های دریایی برای تخم‌گذاری به سواحل شنی مهاجرت می‌کنند خاطر‌نشان کرد: همه ساله در سواحل و جزایر استان بوشهر شاهد حضور لاک‌پشت‌های دریایی برای لانه گزینی و تخم گذاری هستیم.

کارشناس موزۀ و ژنتیک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر زیستگاه‌های لاک‌پشت‌ها در استان بوشهر را پارک ملی دریایی نایبند، جزایر ام‌الگرم و نخیلو در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو، جزایر خارک و خارکو نام برد و افزود: گونه‌هایی که برای تخم گذاری به سواحل مناطق ذکر شده مهاجرت می‌کنند گونۀ پوزه عقابی است که پراکنش وسیعی در سطح استان بوشهر دارد.

جعفری با بیان اینکه لاک‌پشت سبز در جزیرۀ خارگ و خارکو برای تخم گذاری مهاجرت می‌کند خاطر‌نشان کرد: پایش لاک‌پشت‌های دریایی همه ساله در مناطق یاد شده در استان بوشهر انجام می‌شود.

وی از اجرای طرح پایش لاک‌پشت‌های دریایی با حمایت شرکت پتروشیمی مبین خبر داد و تصریح کرد: پایش لاک‌پشت‌ها شامل حراست و پاکسازی از زیستگاه‌های تخم گذاری، بیومتری لاک‌پشت‌ها، بیرومتری و شمارش تخم لاک‌پشت‌ها و تگ‌گذاری آن‌ها است.

کارشناس موزه و ژنتیک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: مساعدت مالی شرکت پتروشیمی مبین و همچنین همراهی جوامع بومی محلی هر منطقه نقش موثری در انجام پایش لاک‌پشت‌ها دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار