۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

تاثیر منفی کرونا بر حمل ونقل دریایی/ فعالیت شبانه روزی در بنادر علی‌رغم شیوع کرونا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شیوع کرونا میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور را کاهش داد.
کد خبر: ۸۶۶۲۹
تاثیر منفی کرونا بر حمل ونقل دریایی/ فعالیت شبانه روزی در بنادر علی‌رغم شیوع کرونا
 
به گزارش خبرنگار مانا، محمد راستاد طی کنفرانس خبری که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد با تأکید بر اینکه شیوع کرونا اُفت قابل ملاحظه‌ای را بر حمل و نقل دریایی جهان طی سال ۲۰۲۰ رقم خواهد زد تصریح کرد: طبق برآورد‌های صورت گرفته در سال ۲۰۲۰؛ ۶۰۰ میلیون تُن از میزان جا به جایی دریایی کالا در جهان کاسته خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه در سال ۲۰۱۹؛ بالغ بر ۱۱ میلیون تُن کالا از طریق دریا جا‌به‌جا شده است، اُفت احتمالی را تأثیر منفی بسیار بزرگ در بخش دریایی دانست که در سه دهه اخیر بی‌سابقه است.
راستاد همچنین به بحث سفارش ساخت شناور در جهان اشاره کرد و در این‌باره گفت: طی چهار ماهۀ اول سال جاری میلادی تنها ۱۰۰ فروند سفارش ساخت شناور به یارد‌های بین المللی ارائه شده است که نشان از اُفت ۷۱ درصدی در این بخش دارد. اجارۀ روزانه کشتی‌های تجاری نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای را به خود دیده است به شکلی که هزینۀ اجارۀ کشتی‌های کیپ سایز از روزی ۳۵ هزار دلار در سال گذشته به پنج هزار دلار در سال جدید کاهش یافته است.

حتی یک روز هم توقف تخلیه و بارگیری نداشتیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه این میزان کاهش در حوزۀ حمل ونقل دریایی، بنادر را نیز تحت تأثیر قرار داده است خاطر نشان کرد: با تمهیداتی که در بنادر کشور از زمان شیوع کرونا پیش‌بینی کردیم حتی یک روز هم توقف تخلیه و بارگیری نداشتیم و بنادر به صورت شبانه روزی به فعالیت خود ادامه دادند.
راستاد با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ تا کنون بالغ بر ۱۴ میلیون تُن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۸ درصد کاهش داشته است که امیدواریم با تعدیل شیوع کرونا و عادی شدن شرایط تجارت این کاهش در ادامۀ سال جاری جبران شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: البته طی سال ۹۸ علی‌رغم تمام فشار‌های خارجی نسبت به سال قبل از آن، هفت درصد افزایش عملکرد را در بنادر کشور شاهد بودیم به گونه‌ای که ۱۵۰ میلیون تُن کالا تخلیه و بارگیری شد.
وی در ادامۀ اظهارات خود به ارائه آمار‌های عملکرد بنادر طی دو ماهۀ نخست سال جاری پرداخت و گفت: طی این مدت ۱۴.۳ میلیون تُن محمولات غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹.۸ درصد کاهش داشته است. در بخش فله مایع نیز ۴.۶ میلیون تُن عملکرد بنادر بوده است که ۲۵.۶ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
راستاد میزان تخلیه و بارگیری کانتینر طی سال جاری را در بنادر کشور را بیش از ۱۷۲ هزار TEU اعلام کرد که به گفتۀ وی ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش داشته است.

تأثیر منفی کرونا بر بخش مسافری دریایی
وی بیشترین تأثیر منفی شیوع کرونا را در بخش مسافری دریایی اعلام کرد و در این‌باره خاطر نشان کرد: سفر‌های دریایی طی دو ماه اخیر بر اساس پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته که طی آن ۱۳۴ هزار مسافر عمدتاً بومی جا‌به‌جا شدند که نشان از کاهش ۹۷ درصدی در این بخش دارد.
وضعیت مناسب تخلیه کالا‌های اساسی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با آخرین وضعیت کالا‌های اساسی در کشور نیز تصریح کرد هم‌اکنون چهار میلیون و ۱۵۴ هزار و ۱۷۷ تُن کالای اساسی در بنادر کشور موجود است که از این میزان سه میلیون تُن در بندر امام قرار دارد که بیشتر آن را ذرت با ۲۴۱ هزار و ۳۶۲ تن به خود اختصاص داده است.
سایر محمولات نیز مانند گندم، جو، سویا، برنج، شکر و دانه‌های روغنی نیز هم‌اکنون در بنادر کشور درحال طی مراحل تخلیه و بارگیری تا ترخیص کالا هستند.
به گفته راستاد هم اکنون ۲۵ فروند کشتی با ظرفیت ۵۸۸ هزار و ۷۸۲ تُن کالای اساسی در بنادر کشور در حال تخلیه هستند افزود: ۲۳ فروند کشتی دیگر نیز آمادۀ ورود به بنادر هستند که حامل یک میلیون و ۲۷۲ هزار تُن کالای مورد نیاز مردم است.
 این مقام مسئول محمولات در شُرُف ترخیص از بندر امام را ۸۰۳ هزار تُن اعلام کرد و گفت: ۴۵۰ هزار تُن نیز در مرحلۀ اتمام تشریفات گمرکی و ۳۰۰ هزار تُن نیز در حال ارزیابی هستند.

سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در بنادر
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهارات خود به سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر طی سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: طی این مدت ۱۱ قرارداد سرمایه گذاری با با بخش خصوصی برای احداث پایانه‌ها و مخازن نفتی و همچنین انبار کالا و کارخانه‌های تولیدی با سرمایه گذاری ۵۵ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریالی منعقد شده است.
به گفته راستاد حجم سرمایه گذاری نهایی شده در بنادر برای سال جاری پنج قرارداد به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال خواهد بود.
وی تأکید کرد: جمع کل سرمایه‌گذاری در بنادر از سوی بخش خصوصی تا پایان سال ۹۸ به رقم ۱۵۸ هزار میلیارد ریال رسید که در این میان بندر امام خمینی با رقم ۳۰ هزار و ۹۹ میلیارد ریال بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
 
 پروژه‌های بندر شهید رجایی و بندر امام در سال ۹۹
راستاد ادامه داد: در سال ۹۹ نیز تعدادی پروژۀ در شرف شروع عملیات اجرایی و یا بهره برداری خواهیم داشت که عمدتاً در بنادر استان هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی و همچنین بندر امام است که مراسم رسمی عملیات اجرایی یا افتتاح آن‌ها برگزار خواهد شد.
وی از جمله پروژه‌ها در بندر شهید رجایی را آغاز عملیات اجرایی مخازن نفتی، احداث پایانه‌های ترانزیتی و صادرتی، اسکله‌های شناور گردشگری اعلام کرد که با مجموع سرمایه گذاری ۱۶۰۴ میلیارد ریال انجام خواهد شد و برای ۲۰۶ نفر اشتغالزایی مستقیم همراه خواهد داشت.
وی پروژه‌های بندر امام را هشت پروژه شامل انبار‌های چند‌منظورۀ غلات و کالا‌های عمومی، انبار‌های چند منظورۀ نفتی، کارخانه تصفیه تولید روغن و ... به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

ثبت ۱۲ هزار و ۶۷۹ شناور تحت پرچم کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگر این نشست خبری به بحث ناوگان کشتیرانی کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۲ هزار و ۶۷۹ فروند شناور تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده‌اند که عمدۀ آن‌ها ناوگان منطقه‌ای و سنتی هستند. در این میان ۱۷۹ فروند کشتی اقیانوس پیما با ظرفیت ناخالص بیش از ۱۳ هزار gt وجود دارد.
راستاد با بیان اینکه طی سال ۹۸، ۷۶ هزار و ۸۱۵ انواع گواهینامه دریایی برای دریانوردان صادر شده است گفت: طی همین مدت ۲۸ هزار و ۴۳۷ عملیات راهنمایی شناور‌ها را در بندر انجام داده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه نشست خبری برخی دیگر از جدیدترین آمار عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۸ را بدین گونه اعلام کرد: دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال صرف توسعه زیرساخت‌ها شده همچنین ۵۸ کیلومتر راه آهن در بنادر ساخته شده است. ۱۵۱ هکتار محوطه سازی شده و شش هزار متر به طول اسکله‌ها در دو بندر افزوده شده، ۱۵ دستگاه ترانس‌تینر در بندر شهید رجایی به بهره‌برداری رسیده، یک فروند جرثقیل موبایلی در بندر امیر‌آباد نصب و راه اندازی شده، همچنین سفارش ۱۵ دستگاه شناور عملیاتی با اعتبار بیش از ۱.۵ میلیون یورو داده شده، ۵۱ دستگاه کامیون آتش نشانی به اعتبار بیش از یک میلیون و ۷۴۰ هزار یورو نیز سفارش داده شده است.
وی ادامه داد: طی سال ۹۸، ۳۹ فروند خارج سازی مغروقه صورت گرفته، ۱۰۸ مجوز ساخت و ساز در  سواحل صادر شده، و در بزرگترین طرح  بندری فاز ۳ بندر شهید رجایی طی سال ۹۹، بیش از ۶۱ درصد پیشرفت خواهد داشت و ۹۰۰ متر از ۱۴۰۰ متر طول اسکلۀ آن به بهره برداری خواهد رسید.
از دیگر پروژه‌های سازمان بنادرو  دریانوردی که طی سال ۹۹ عملیاتی خواهد شد می‌توان به سفارش ساخت ۸۳ فروند شناور عملیاتی به ارزش ۳۶۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد که تحولی جدی را در صنایع دریایی داخلی بوجود خواهد آورد.
راستاد از مهمترین برنامه‌های سال ۹۹ سازمان را افزایش ظرفیت اسمی بنادر از ۲۴۶ میلیون تن به ۲۶۴ میلیون تُن اشاره کرد که طی پروژه‌هایی مانند احداث سیلو‌های غلات ۱۰۰ هزار تُنی در بندر چابهار و همچنین افزایش ظرفیت کانتینر بنادر به هشت میلیون TEU محقق خواهد شد.
وی اشاره‌ای به بحث هوشمند سازی بنادر نیز داشت و خاطر نشان کرد: طی تیر ماه سال جاری نخستین پنجره واحد تبادل اطلاعات در بنادر کشور راه اندازی خواهد شد.

وزارت نفت سوخت کم سولفور ناوگان ملی را تامین کرده است
این مقام مسئول در رابطه با تامین سوخت کم سولفور برای شناور‌های داخلی نیز گفت: ناوگان اصلی کشور شامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش با کمک وزارت نفت سوخت مورد نیاز خود را دریافت کرده است و خوشبختانه در این رابطه از مرحله بحرانی عبور کرده ایم همچنین امیدوار هستیم با سرمایه گذاری بخش خصوصی شاهد افزایش تولید این نوع سوخت باشیم تا از این طریق بتوانیم صنعت بانکرینگ در کشور را تقویت کنیم.
راستاد در رابطه با توسعه سواحل مکران نیز گفت: در حال جانمایی بندری جدید در بخش استان هرمزگان سواحل مکران هستیم که به زودی و درپایان مطالعات آن را اعلام خواهیم کرد.

لایروبی اروند و مسکونی سازی جزایر 
وی در ارتباط با لایروبی اروند نیز گفت: در مسائل فنی هیچ مشکلی با طرف عراقی نداریم، اما در تعیین خط تالوگ بر اساس قرارداد سال ۱۹۷۵ با طرف عراقی به جمع بندی نرسیده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره مسکونی سازی جزایر ایرانی خلیج فارس نیز  گفت: مطالعات در این زمینه در دست اقدام است و امیدواریم با این اقدام ظرفیت‌های مغفول مانده این جزایر شناسایی و عملیاتی شود.
وی در رابطه با ادامه همکاری با اپراتور هندی در بندر چابهار نیز تصریح کرد قرارداد ما با این اپراتور بهره برداری موقت است و جز در یک مورد مسائل حل شده است که امیدواریم با رفع آن نیز قرارداد نهایی با این اپراتور منعقد شود.
راستا در پایان این نشست خبری اشاره‌ای نیز به حمله سایبری به اپراتور‌های بندری شهید رجایی طی روز شنبه هفته جاری کرد و در این‌باره گفت: خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته این حمله به خوبی مدیریت شد و جز اختلالی جزئی هیچگونه توقفی در عملیات بندر بوجود نیامد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار