۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶

افزایش صید ماهیان استخوانی در گلستان/مطالبات صیادان گلستان پرداخت شد

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان از افزایش صید ماهیان استخوانی در آب‌های این استان در مقایسه با مدت مشابه سال ما قبل آن خبر داد.
کد خبر: ۸۶۶۰۱
افزایش صید ماهیان استخوانی در گلستان/مطالبات صیادان گلستان پرداخت شد
 
سید جواد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در استان گلستان از افزایش برخوردار بوده است.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: این درحالی است که استان‌های گیلان و مازندران با کاهش چشم‌گیر صید همراه بوده‌اند.

به گفته وی، صید ماهیان استخوانی به طور عمده سفید، کفال و کپور توسط شرکت‌های پره صیادی استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه صید هر شرکت تعاونی در صید امسال ۲۱ تُن بوده است، خاطرنشان ساخت: طی فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مجموع، ۳۶۰ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل گلستان صید شده است.

وی با اشاره به اینکه کفال ماهیان با ۲۹۵ تُن صید حدود ۸۲ درصد از صید ماهیان استخوانی استان را شامل می‌شود، بیان داشت: صید این گونه ماهیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۱ درصدی همراه بوده است.

 این مقام مسئول در شیلات استان گلستان با اشاره به اینکه صید کفال ماهیان با ۴۹ تُن، رتبه دوم صید ماهیان استخوانی را در گلستان شامل می‌شود از رشد چشمگیر این گونۀ ماهی استخوانی در آب‌های گلستان طی فصل صید ۹۸-۹۹ خبر داد.

به گفته قدس علوی، در فصل صید امسال متوسط صید در هر پره کشی حدود هفت درصد افزایش و سرانۀ صید هر شرکت تعاونی صیادی پره حدود چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان همچنین از آغاز تکثیر مولّدین کلمه و کپور دریایی در مرکز تکثیر گلستان خبر داد و گفت: تکثیر ماهیان استخوانی شامل گونه‌های کلمه و کپور دریایی با هدف افزایش ذخایر دریای خزر به دو روش نیمه طبیعی و نیمه مصنوعی در این مرکز آغاز شده است.

به گفته وی، هر ساله  این بچه ماهیان در حوضه‌های آبریز سواحل شرقی دریای خزر رهاسازی می‌شوند که با توجه به وضعیت مناسب آبی و همچنین کیفیت بالای مولّدین گونه‌های فوق، پیش بینی می‌شود در سال جاری میزان تولید و رهاسازی بچه ماهیان نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه باشد.

قدس علوی تأکید کرد: یکی از مهمترین وظایف مراکز تکثیر در استان حفظ و افزایش جمعیت گونه‌های ارزشمند دریای خزر است که مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی گلستان همواره در راستای گونۀ ارزشمند کپور دریایی و کلمه فعال بوده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر دو مرکز گلستان و سد وشمگیر در زمینۀ بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ماهیان استخوانی و یک مرکز شهید مرجانی در زمینه بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ماهیان خاویاری در استان گلستان فعال هستند.

 پرداخت مطالبات صیادان گلستان

وی در ادامه گفته‌های خود به پرداخت ۹۰ درصد از مطالبات صیادان استان گلستان خبر داد و گفت: به همین منظور امسال مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال  از محل سازمان برنامه و بودجه کشور به صیادان گلستانی اختصاص یافت.

مدیر کل اداره شیلات گلستان تأکید کرد: این مبلغ جهت ابطال کارت صیادی صیادان پره و صیادان ماهیان خاویاری که تعدیل شده بودند، اختصاص یافته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار