۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

عدم تأثیر کرونا بر فعالیت‌های صیادی در آب‌های عمان

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از تدوام مستمر فعالیت‌های صیادی در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: شیوع بیماری کرونا مانعی بر انجام فعالیت‌های صیادی نبوده است.
کد خبر: ۸۶۵۷۶
عدم تأثیر کرونا بر فعالیت‌های صیادی در آب‌های عمان
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با وجود شیوع کرونا در کشور و جهان، فعالیت‌های صیادان ایرانی در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و فراساحل تحت تأثیر قرار نگرفته و به صورت مداوم  همچنان ادامه دارد.

مدیر‌کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: از شهریور ماه سال گذشته ۸۰۰ فروند شناور ویژۀ صید تُن ماهیان در آب‌های فراساحل به صید اشتغال دارند.

به گفته وی، این شناور‌ها هر چند ماه یک‌بار به آب‌های ساحلی بازگشته، صید‌های خود را تخلیه و به طور مجدد برای ادامه صید وارد آب‌های اقیانوس هند می‌شوند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار تُن انواع ماهی و شبه تن ماهی در کشور صید می‌شود، یادآور شد: ۵۰ درصد آن‌ها از طریق صید بین‌الملل و در آب‌های فراساحل انجام شده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: بخش اعظم تُن‌ماهیان توسط صیادان استان سیستان و بلوچستان و مابقی توسط صیادان استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان صید می‌شود.

به گفته وی، صیادان استان سیستان و بلوچستان و بخشی از صیادان استان هرمزگان که دارای شناور‌های مناسب هستند جهت صید فراساحلی به آب‌های اقیانوس هند اعزام می‌شوند و مابقی صیادان در آب‌های داخلی به صید این گونه ماهیان می‌پردازند.

آخوندی خاطرنشان ساخت: حدود شش هزار فروند لنج از استان‌های جنوبی به صید تُن‌ماهیان و شبه تُن‌ماهیان می‌پردازند که از این تعداد شناور، ۸۰۰ فروند برای صید عازم آب‌های فراساحلی در اقیانوس هند می‌شوند.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تأکید کرد: بیش از ۶۰ هزار صیاد در استان‌های جنوبی در طول سال به صید انواع تُن‌ماهیان و شبه تُن‌ماهیان اشتغال دارند.

وی در ادامه گفته‌های خود به فعالیت شناور‌های صیادی در آب‌های دریای عمان به منظور صید فانوس ماهیان اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر ۶۵ فروند شناور ویژۀ صید فانوس ماهیان در آب‌های عمان به صید اشتغال دارند.

آخوندی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر صید فانوس ماهیان به عنوان یکی از مهمترین اهداف توسعه‌ای سازمان شیلات ایران در راستای تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، اذعان داشت: این گونه ماهیان در اعماق بیش از ۲۰۰ متر و فاصله ۱۲ مایلی از ساحل زیست می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فانوس ماهیان از جمله ذخایر ارزشمند دریای عمان هستند که به دلیل رشد سریع و عمر کوتاه کمتر از یک سال می‌توانند در توسعه بیش از پیش شیلات نقش مهمی ایفا کنند، تصریح کرد: بر‌اساس مطالعات صورت گرفته از سوی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، میانگین حجم تودۀ زندۀ فانوس ماهیان دریای عمان دو میلیون و ۳۰۰ هزار تُن است که بر این اساس ظرفیت صید سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تُن از آن برای صیادان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بر‌اساس چشم‌انداز تعیین شده تا پایان برنامه ششم توسعه میزان صید فانوس ماهیان تا سال ۱۴۰۰ باید به ۷۰ هزار تُن برسد، تأکید کرد: خوشبختانه شیوع بیماری کرونا نتوانسته است مانعی بر سر راه رسیدن به این اهداف شود.

به گفتۀ مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، صید فانوس ماهیان در سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه همچنین به شروع صید صنعتی به مدت چهار ماه و نیم از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان شهریور ماه در آب‌های دریای عمان و عدم تأثیر کرونا بر شروع این نوع صید خبر داد و گفت: طی صید صنعتی که توسط ۹ فروند شناور کلاس فردوس انجام می‌شود انواع گونۀ ماهیان به ویژه ماهیان غیر مأکول مرکب، ریبون و اسکویید صید و به کشور‌های هدف صادر می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار