۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
روزهای به یادماندنی بازار سهام؛

سهام عدالت آزاد می‌شود / بازدهی حیرت انگیز ۱۸ درصدی در ۵ روز

بازار سهام در هفته گذشته نیز به رشد جهش گونه خود ادامه داد تا جایی که با افزایش بیش از ۱۳۵ هزار واحدی شاخص کل، بازدهی هفتگی به سطح حیرت‌انگیز ۱۸درصد و از ابتدای سال به ۷۱ درصد رسید.
کد خبر: ۸۶۵۷۵
سهام عدالت آزاد می‌شود / بازدهی حیرت انگیز ۱۸ درصدی در ۵ روز
 
این روز‌ها تمام فعالان بازار عقیده دارند که بخش عمده‌ای از رشد‌های پرشتاب بازار سهام نه به علت ارزندگی سهام از نظر بنیادی بلکه به‌دلیل نقدینگی عظیمی است که در مسیر بورس تهران قرار گرفته است. در همین راستا هر روزه شاهد ثبت رکورد‌های جدید در ارزش معاملات، ارزش صف‌های خرید و تعداد مشارکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه هستیم. این آمار‌ها نشان‌دهندۀ هجوم مردم به بازار سرمایه و میل شدید آن‌ها برای خرید سهام است.
طی هفته گذشته ارزش معاملات خرد کل بازار سهام به عدد تقریبی ۶۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسید. چنین اقبالی به بازار سهام درحالی رقم می‌خورد که دیگر بازار‌های موازی از جمله مسکن، ارز و سکه اغلب با رکود‌های سنگینی مواجه بوده و بعضاً در مدار نزولی حرکت کردند. به‌عنوان مثال درحالی طی هفته گذشته در بازار سهام به‌طور متوسط روزانه ۱۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان معامله انجام می‌شد که بررسی‌ها نشان از آن دارد که کل ارزش معاملات مسکن در تهران طی ماه اول سال رقمی بسیار کمتر از ارزش معاملات یک روز بازار سهام بوده است.
آزادی عدالت
گفتنی است سه‌شنبه شب هفته گذشته مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست ریاست جمهوری برای آزادسازی سهام عدالت، بر انجام اقدامات لازم از سوی دولت در راستای بهره‌مندی هر چه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود تأکید فرمودند. به این ترتیب با آزادسازی سهام عدالت، شاهد کامل‌تر شدن زنجیرۀ اتفاقات مهم و بنیادی در بورس تهران طی سال ۹۹ خواهیم بود.
فروش اولین ETF از فردا
همچنین پذیره‌نویسی نخستین صندوق قابل‌معامله در بورس موسوم به ETF دولتی از فردا آغاز می‌شود؛ عرضۀ بزرگی که در این فاز مربوط به سهام حوزه بانک و بیمه است. برآورد‌های اولیه نشان از ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومانی این فروش عمومی دارد که قرار است با ۲۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شود. بهره‌مندی از موج رونق بازار سهام به لحاظ تأمین مالی برای دولت و اقتصاد گام مهمی محسوب می‌شود و حتی می‌تواند به متعادل شدن بازار سهام کمک کند.
از این‌رو درحال‌ حاضر بحث سهام عدالت و همچنین عرضه سهام دولتی از طریق ETF‌ها به دو مسأله مهم برای بازار سرمایه تبدیل شده است. هر چند بازار سرمایه توانسته در خلال سال گذشته به بلوغی بی‌سابقه در زمینه میزان مشارکت عمومی و ارزش معاملات دست یابد، اما همچنان برخی فعالان بازار از نگرانی‌های خود درخصوص فشار خروج احتمالی نقدینگی ناشی از عرضه سهام عدالت و صندوق‌های قابل معامله دولتی سخن می‌گویند. این گروه ضمن مثبت تلقی کردن تحولات پیش‌رو، خواهان طمأنینه و اجرای پله پله تصمیمات یاد شده هستند. از دیدگاه این گروه، بازار سرمایه هر چند با ورود نقدینگی قابل ملاحظه‌ای مواجه است، اما هنوز پایداری کافی را شاهد نیست و با نبود ابزار‌های مناسب احتمال دارد در صورت بروز تنش غیرمنتظره شاهد خروج این نقدینگی تازه‌کار از بازار باشیم. از این رو گروه مذکور خواهان پیش‌بینی راهکار‌هایی هستند که مانع از خروج سریع نقدینگی از بازار شود.
بهبود اوضاع بازار‌های جهانی
هفتۀ گذشته معامله‌گران شاهد بهبود فضای کلی اقتصاد جهانی نیز بودند. انتشار خبر‌هایی در مورد تأیید روش‌های درمانی کرونا موجب خوش‌بینی در مورد پایان قریب‌الوقوع بحران کرونا شده که می‌تواند اقتصاد جهانی را مجددا به مسیر سابق بازگرداند. در صحنه بازار جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت تا روز جمعه به کانال ۲۶ دلار بازگشت. بهای سه فلز مس، روی و سرب نیز به ترتیب پنج هزار و ۱۰۰ دلار، یک هزار و ۹۱۱ دلار و یک هزار و ۶۰۸ دلار گزارش شده است.
آمار معاملات بورس تهران
در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹، شاخص کل با ۱۸ درصد افزایش به رقم ۸۷۸۰۹۴ واحد رسید.
در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل با ۱۳۶۱۶۲ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۸۷۸۰۹۴ واحد رسید.
شاخص کل هم‌وزن با ۳۳۶۱۰ واحد افزایش معادل ۱۳ درصد، رقم ۲۸۵۶۶۷ واحد را به نمایش گذاشت.
در پایان دومین هفته از دومین ماه بهار، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۴۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت.
نگاهی به گروه حمل و نقل در هفته گذشته
گروه حمل و نقل با ۱۵ نماد حاضر در تابلو‌های بورس طی هفته گذشته بازدهی بیش از هفت درصدی را ثبت کردند.
گفتنی است در این گروه سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد حکشتی بعد از توقف نماد به دلیل برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی روز چهارشنبه در میان اقبال خریداران و با ۱۰ درصد رشد قیمت سهام به گردونه معاملات بازگشت.
در سایر نماد‌های حاضر در گروه هم شاهد رشد قیمت ۲۲ درصدی سهام تایدواتر خاورمیانه در معاملات هفته گذشته بودیم. در مقابل، اما نماد حبندر متعلق به شرکت خط دریا بندر با اُفت قیمت چهار درصدی، منفی‌ترین سهم گروه بود. جزئیات عملکرد نماد‌های این گروه را در جدول زیر مطالعه کنید.
 
سهام عدالت آزاد می‌شود / بازدهی حیرت انگیز ۱۸ درصدی در ۵ روز

پیش بینی هفته
کارشناسان معتقدند روند صعودی بازار همچنان ادامه دارد. ورود پر شتاب نقدینگی در کنار برنامه‌های دولت برای حمایت از بازار سرمایه مهمترین عاملی است که باعث تداوم این روند صعودی شده است. با این وجود مهمترین دغدغۀ کارشناسان بازار سهام ورود هیجانی و بدون تحلیل سرمایه گذاران جدیدی است که تصوری از ریزش بازار ندارند.
با توجه به برنامه‌ریزی دولت برای عرضه سهام در قالب ETF که از فردا به طور رسمی آغاز می‌شود، تمایل بازار به گروه‌های بزرگ و بنیادی افزایش یافته است. گروه‌های بانکی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی از گروه‌های مورد توجه بازار هستند.
کارشناسان معتقدند با توجه به سرعت روز‌افزون صعود شاخص کل بورس، رقم یک میلیون برای این متغیر دور از دسترس نیست، اما پیش‌بینی می‌شود بازار در این محدوده، شاهد اصلاح و استراحت برای آغاز مجدد رشد، باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار