۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

کاهش شدید ثبت سفارش کالا در گمرک‌های آبادان و خرمشهر

ناظر گمرکات خوزستان از کاهش شدید ثبت سفارش کالا در گمرک‌های آبادان و خرمشهر به دنبال شیوع ویروس کرونا خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۶۵۷۲
کاهش شدید ثبت سفارش کالا در گمرک‌های آبادان و خرمشهر
 
غلامرضا بلوطی میرزا در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با این وجود بنادر آبادان و خرمشهر همچنان فعالیت اقتصادی دارند البته بخشی از روند صادرات این بنادر از ویروس کرونا متأثر شده به دلیل اینکه کشور‌های مقصد ورود لنج‌های تجاری را نمی‌پذیرند.

وی گفت: در ماه‌های اخیر به علت شیوع ویروس کرونا بیشترین خسارت متوجه دفاتر ترخیص کالای ملوانی و صادراتی بوده که با رکود مواجه شده اند، ولی تلاش می‌کنیم که رونق را به این دفاتر برگردانیم.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه مرز دریایی خرمشهر و گمرک‌های شلمچه و چذابه برای صادرات کالا همچنان بسته اند افزود: بار‌های صادراتی خوزستان پس از انجام تشریفات گمرکی از مرز‌های پرویزخا‌ن و باشماق به عراق صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات کالا از منطقه آزاد اروند نیز به دلیل مخاطرات ناشی از شیوع ویروس با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است افزود: تجارت با عراق فعلاً متوقف شده است و ورود گردشگران عراقی به شهر‌های بندری خرمشهر و آبادان همچنان ممنوع است.    

بلوطی میرزا با بیان اینکه ۸۵ درصد کل صادرات و واردات کالا در خوزستان از گمرک و بندر امام صورت می‌گیرد افزود: با همکاری بنادر و دریانوردی، پایانه‌های حمل و نقل و راه آهن حجم بار‌های صادراتی و وارداتی در بندر امام نه تنها کاهش نیافته است بلکه روندی افزایشی دارد.

ناظرگمرکات خوزستان با بیان اینکه برای بازگشایی مرز‌های زمینی و دریایی خوزستان با عراق در حال مذاکره هستیم افزود: هنوز نمی‌توان زما ن مشخصی را برای ازسرگیری تجارت با عراق تعیین کرد.

وی گفت:عراق پیشنهادی را برای بازگشایی موقت و محدود مرز‌های دریایی و زمینی برای تجارت مرزی و واردات کالا از جمهوری اسلامی ایران داده است، ولی هنوزعملیاتی نشده است.

صادرات کالا از گمرکات خوزستان در سه ماه اخیر به علت شیوع کرونا  روندی کاهشی داشته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار