۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

استفاده از سوخت سازگار در بنادر سنگاپور

بیشتر کشتی‌هایی که در سه ماهه نخست سال جاری از بندر سنگاپور حرکت کردند به مقررات سخت استفاده از سوخت سازگار پایبند بودند.
کد خبر: ۸۶۵۶۰
استفاده از سوخت سازگار در بنادر سنگاپور
 
به گزارش مانا، براساس داده‌های منتشر شده توسط ادارۀ دریایی و بندری سنگاپور، حدود ۹۶ درصد از کشتی‌هایی که وارد بندرگاه می‌شوند از سوخت سازگار استفاده می‌کنند. از این رو، دو فروند از کشتی‌هایی که از این قانون سرپیچی کردند توسط بازرسی و کنترل کشتی‌ها متوقف شده و تا زمانی‌که سوخت خود را تبدیل به سوخت سازگار نکنند اجازه خروج نخواهند داشت. در همین حال، میزگردی با بیست مقام دریایی دربارۀ الزام به فعالیت بنادر در زمان شیوع بیماری کرونا تشکیل شد.

داده‌های منتشر شده توسط ادارۀ دریایی و بندری سنگاپور، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نشان داد  که حدود ۹۶ درصد از کشتی‌های تجاری آسیایی که وارد بندر سنگاپور می‌شوند، با اطلاعیه‌های پیش از ورود به بنادر سنگاپور،  که توسط اداره دریایی و بندری این کشور اعلام شده است موافقت کرده‌اند. براساس این اعلامیه، تنها کشتی‌هایی اجازه ورود به بنادر سنگاپور را دارند که از سوخت سازگار با محیط زیست استفاده می‌کنند. در همین حال، کشتی‌های کانتینری مجهز به اسکرابر حلقه باز یا سیستم خروجی گاز پس از ورود به بندر می‌توانند سوخت خود را به سوخت سازگار تغییر دهند. نصب اسکرابر یا سیستم خروجی گاز این امکان را به کشتی‌ها می‌دهد تا انتشار آلاینده را کاهش داده و امکان استفاده از سوخت سولفور بالا تا ماکزیمم ۳.۵ درصد را ممکن می‌سازد.

قانون استفاده از سوخت سازگار به این معناست که براساس قانون الزام استفاده از سوخت کم‌سولفور سازمان بین‌المللی دریانوردی که از تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۰ به مرحله اجرا درآمد، کشتی‌ها اجازه ندارند از سوخت‌هایی استفاده کنند که حاوی بیش از نیم درصد گوگرد است. این در حالیست که پیش از این، میزان گوگرد مجاز موجود در سوخت کشتی‌ها ۳.۵ درصد بود.

در همین حال، مرکز کنترل و بازرسی بنادر و کشتی‌های تحت پرچم خارجی، که زیر نظر ادارۀ دریایی و بندری سنگاپور فعالیت می‌کند، گزارش داد از ژانویه تا مارس ۲۰۲۰، از ۳۲۶ کشتی بازرسی شده (شامل کشتی‌های خارجی و کشتی‌های ثبت شده در سنگاپور)، فقط دو کشتی خارجی سوخت غیر‌سازگار داشتند که بی‌درنگ متوقف شدند. این دو فروند کشتی تنها در صورتی می‌توانند بندر را ترک کنند که سوخت خود را به سوخت سازگار تغییر دهند.
از سوی دیگر، در این گزارش آمده است که  ۱۲ کشتی که مجهز به اسکرابر نبودند نیز سوخت غیرسازگار داشته و میزان گوگرد آن بیش از حد مجاز بود. این اداره، به مدیران و صاحبان کشتی‌های خارجی اعلام کرد که سوخت کشتی‌هایی که در بندر سنگاپور پهلو گرفته‌اند، سوخت ناسازگار است و این در حالیست که تمامی کشتی‌ها بایستی از آخرین اعلامیه سازمان بین‌المللی دریانوردی  مبنی بر الزام استفاده از سوخت کم سولفور و پیامد‌های عدم پایبندی به آن مطلع باشند.

اداره دریایی و بندری سنگاپور گفت: «این اتفاق، احتمالاً به دلیل باقی‌مانده مواد سوختی با گوگرد بالا در مخازن روغن سوخت و لوله کشتی به وجود آمده است. پیش‌بینی می‌شود که به مرور زمان، با استفاده مداوم از سوخت سازگار، مخازن سوخت به درستی شسته شوند».

بنا بر این گزارش، تا کنون هیچ کشتی ثبت شده‌ای در سنگاپور به دلیل عدم رعایت مقررات سوخت کم‌سولفور (IMO ۲۰۲۰) توسط مقامات ایالتی بندر متوقف نشده است. اما، در میان ناوگان پرچم سنگاپور، ۳۱ کشتی نصب شده با اسکرابر در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ نقص عملکرد اسکرابر را گزارش کرده بودند.

مدیر اداره دریایی و بندری سنگاپور، «گوچونگ هان»، گفته است: «سنگاپور به عنوان یک کشور پیشرو دریایی، به کاهش اثرات زیست محیطی حمل و نقل متعهد بوده و همچنان نقش خود را در حفاظت از محیط زیست و پایداری حمل و نقل ادامه خواهد داد».
وی افزود که به منظور ضمانت اجرای قانون الزام استفاده از سوخت کم‌سولفور سازمان بین‌المللی دریانوردی ۲۰۲۰، بخش صنعت با بخش دریایی مشارکت فعالانه خواهد داشت تا نیاز‌های مربوط به راهنمایی‌های فنی و نگهداری و فراهم کردن سوخت سازگار در سنگاپور فراهم شود.

بنادر سنگاپور در زمان شیوع بیماری کووید-۱۹

اداره دریایی و بندری سنگاپور اعلام کرده است که در میزگردی با بیست مقام مهم دریایی- بندری از بنادر آسیا، اروپا، خاورمیانه و آمریکای شمالی، شامل سنگاپور، گوانگ‌ژو، شانگهای، ابوظبی و بنادر لانگ بیچ کالیفرنیا و لس‌آنجلس، بر این امر توافق کردند که بندرگاه‌ها فعال مانده و تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا شیوع بیماری کرونا وقفه و خللی در عملکرد بنادر ایجاد نکند.

مدیر اجرایی اداره دریایی و بندری سنگاپور، «کو‌ها لی هون» گفته است: «باتوجه به شیوع بیماری کرونا در جهان، ادامه فعالیت بنادر و ارسال کالا‌های حیاتی به مصرف کنندگان مهم و حیاتی است».

در این بیانیه، تعهد آن‌ها به فعال بودن بنادر خود به رغم شیوع بیماری کرونا، تایید شده و تأکید کردند که کشتی‌های تجاری می‌توانند همچنان در بندرگاه‌ها برای انجام عملیات باربری و ادامۀ زنجیره تأمین نیاز‌های جهانی، اسکان کنند. از جمله اقدامات احتیاطی لازم برای حمل و نقل، مشاوره و کمک به پرسنل ساحلی و خدمه کشتی و حمل و نقل ایمن محموله‌ها در دستور کار قرار گرفت. همچنین مقامات دریایی اعلام کرده‌اند که به اشتراک‌گذاری تجربیات خود در مبارزه با کرونا و حفظ تجارت دریایی ادامه خواهند داد.

خانم کو‌ها افزود: مقامات بندری همچنین باید اقدامات احتیاطی پیشرفته لازم را، برای حفاظت از بنادر و کشتی‌ها به کار گیرند و نگرانی و استرس دریانوردان و خدمه کشتی را در شرایط فعلی مدیریت کنند.

گفتنی است، به تصمیمات مربوط به تغییر شیفت خدمه‌های کشتی، که بسیاری از سازمان‌ها و گروه‌های رفاه دریانوردان بر آن تأکید داشته‌اند، هیچ اشاره‌ای نشده است.


ارسال نظرات
آخرین اخبار