۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶

خلیج‌فارس قرن‌ها در اختیار ایران بوده است

سیدعباس صالحی در پیام خود به مناسبت روز ملی خلیج فارس نوشت: از منظر سیاسی کرانه و پس‌کرانه این‌دریا در شمال و جنوب و شرق و غرب از سده‌های پیش از میلاد مسیح در اختیار ایرانیان بوده است.
کد خبر: ۸۶۵۵۲
خلیج‌فارس قرن‌ها در اختیار ایران بوده است
 
به گزارش مانا، پیام سید عباس صالحی به مناسبت روز ملی خلیج فارس دیروز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت توسط رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دبیر دهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس قرائت و به‌صورت زنده از فضای مجازی پخش شد.

در متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«روز ملی خلیج فارس فرصتی برای گرامی‌داشت هزاران سال فرهنگ، تمدن و هنر ایرانیان است. سده‌های پی در پی سکونت و خلق آثار شگفت‌انگیز فرهنگی و هنری در کرانۀ این دریا، تمدن دیرپا و ذوق هنری سرشار ایرانیان را نمایان ساخته است.

بندر‌ها و جزایر آباد و پرنعمت که هریک چند سده در شمال، جنوب، غرب و شرق این دریا خودنمایی کرده‌اند و کاوش‌های باستان‌شناسی در این شهرها، فرهنگ، هنر و اقتصاد ایرانیان را در گذشته‌های دور بر ما روشن می‌سازد. این تمدن در شمال و جنوب خلیج فارس ریشه داشته و ساکنان کنونی همه بخش‌ها و کرانه و پس‌کرانه‌های خلیج فارس وامدار و میراث‌دار فرهنگ و تمدن ایرانی هستند. باستان‌شناسان در جای جای خلیج‌فارس هرچه بیشتر این کرانه‌ها را کاوش کنند، یادگار‌های بیشتری از تمدن و فرهنگ و هنر ایرانی در آن خواهند یافت.

خطه خلیج‌فارس زادگاه انسان‌هایی است که پیشینه درازی در مرزداری، دریانوردی و بازرگانی دارند. هزاره‌های پی در پی بازرگانی با شرق و غرب، از خاور دور تا هند و بندر‌های آفریقا هرکدام یادگار‌های بسیاری از فرهنگ، هنر، دین و مذهب ایرانیان را در خود جای داده است. دریانوردان این مرز و بوم در سفر‌های بازرگانی دور و دراز خود علاوه بر خرید و فروش کالا، آداب و رسوم ایرانیان را نیز برای میزبانان خود به ارمغان می‌بردند. بازرگانان که رواج و پیشرفت کار خود را وابسته به وجود امنیت و آرامش می‌دیدند در هنگام جنگ و جدال و یورش بیگانگان به این‌ سرزمین لباس سربازی به تن کرده و پاسدار مرز‌ها و امنیت، ناموس و فرهنگ و تمدن این سرزمین بوده‌اند.

از منظر سیاسی نیز کرانه و پس‌کرانه این‌ دریا در شمال و جنوب و شرق و غرب از سده‌های پیش از میلاد مسیح در اختیار ایرانیان بوده است و کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر‌های گوناگون در همه کرانه و پس‌کرانه‌های خلیج فارس در شمال و جنوب و شرق و غرب گواه این نظریه است.

ایرانیان پیش از آنکه دیگر اقوام به کرانه‌های این دریا وارد شوند هزاره‌های پی در پی ساکن این کرانه‌ها بوده و تمدن دیرپایی را در کرانه‌های خلیج فارس پی‌ریزی کرده‌اند که دیگر اقوام و ملل را به خود جذب کرده است.

به گواهی مورخان خلیج‌فارس خاستگاه تمدن بشری است. مدنیتی که همه جهانیان مدیون آن هستند. همه گروه‌های قومی و زبانی در جای جای ایران اسلامی پاسدار این میراث ارزشمند بوده و نام خلیج‌فارس برای تک‌تک ایرانیان یادآور شکوه، بزرگی و تاریخ زرین فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان است.»
ارسال نظرات
آخرین اخبار