۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

مخاطره صنعت میگوی چابهار به دلیل اهمال دولت/ عدم لایروبی کانال‌های آبرسان از دریای عمان به مزارع میگوی چابهار

عدم لایروبی به موقع کانال های ورودی آب از دریای عمان به مزارع میگوی چابهار، کاهش شدید تولید میگوی استان سیستان و بلوچستان در سال 99 را به دنبال دارد.
کد خبر: ۸۶۴۷۷
مخاطره صنعت میگوی چابهار به دلیل اهمال دولت/ عدم لایروبی کانال‌های آبرسان از دریای عمان به مزارع میگوی چابهار
 
سید وحید حاج سید‌جوادی در گفتگو با خبرنگار مانا بیان داشت: در پی وقوع سیل در زمستان سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان، آسیب جدی به بسیاری از مزارع پرورش میگوی استان وارد شد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تخریب دو کانال بزرگ آبرسانی از دریای عمان به مزارع میگوی چابهار در اثر سیل، تصریح کرد: با وعده‌های داده شده از سوی سازمان شیلات قرار بود این کانال‌ها قبل از شروع عملیات ذخیره سازی هر چه سریع‌تر لایروبی و آماده آبرسانی به مزارع میگو شوند.

وی خاطرنشان ساخت: به همین منظور نیز بودجه لازم برای لایروبی دو کانال بزرگ آبرسان از دریای عمان به مزارع میگوی گواتر تخصیص یافته بود، اما به دلیل اهمال کاری‌های بخش دولتی در تعیین پیمانکار، این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه فصل ذخیره سازی میگو در استان سیستان و بلوچستان بر اساس دستورالعمل ارائه شده از سوی سازمان‌های شیلات و دامپزشکی از اوایل فرودین ماه تا اواخر اردیبهشت اعلام شده است، لذا به دلیل عدم لایروبی کانال‌های آبرسان تنها تعداد محدودی از مزارع پرورشی توانستند نسبت به ذخیره سازی مزارع خود اقدام کنند.

کاهش سطح زیر کشت میگوی چابهار در سال ۹۹

حاج سید‌جوادی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۰۴ هکتار از مزارع میگوی استان زیر کشت رفته بود، اذعان داشت: با توجه به توسعه زیرساخت‌های لازم این پتان سیل به وجود آمده بود که سطح زیرکشت میگو در سال ۹۹ حداقل با افزایش ۲۰ درصدی همراه باشد.

وی ادامه داد:، اما با توجه به عدم لایروبی کانال‌های آّبرسان، سطح زیر کشت میگوی امسال نه تنها افزایش نخواهد یافت بلکه به دلیل کمبود آب مورد نیاز، با ۲۰۰ هکتار کاهش به ۵۰۰ هکتار در بهترین حالت خود خواهد رسید.

این مقام مسئول در انجمن صنفی تولید کنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: عدم لایروبی به موقع کانال‌های ورودی آب از دریای عمان به مزارع میگوی چابهار، کاهش شدید تولید میگوی استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۹ را به دنبال دارد.

وی بیان داشت: این در حالی است که انتظار می‌رود با توجه به اینکه مزارع کشت میگو در نقطه صفر مرزی و محروم واقع شده اند، مورد توجه بیشتری از سوی دولت قرار گیرند.

به گفته وی، لایروبی دو کانال بزرگ آسیب دیده در سیل باید قبل از اتمام اسفند ماه سال گذشته به اتمام می‌رسید تا پرورش دهندگان می‌توانستند جهت تولید سال ۹۹ از آن بهره گیرند، اما حتی اگر از الان نیز اقدام به لایروبی کانال‌ها شود، باز هم این کانال‌ها قابل استفاده برای مزارع در سال جدید نخواهند بود.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید اعلام شده است، عدم توجه دولت با سیاست‌های تعیین شده در راستای افزایش تولید به هیچ وجه همخوانی ندارد.

حاج سید جوادی بیان داشت: به نظر می‌رسد در صنعت میگوی استان سیستان و بلوچستان، بخش خصوصی از نظر برنامه‌ریزی از دولت پیشی گرفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۰۴ هکتار مزرعه میگو زیر کشت رفته بود، اظهار داشت: سال گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ تُن میگوی پرورشی در مزارع فعال در سایت گواتر و‌اقع در سواحل دریای عمان تولید شده بود که بخش عمده آن به کشور‌های هدف صادر شده است.

گفتنی است، استان سیستان و بلوچستان در کنار استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گلستان نقش مهمی در تولید میگوی پرورشی کشور دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار