۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

گرانی سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها را به سمت اسکرابر می‌کشد

افزایش قیمت سوخت کم‌سولفور و روغن موتور باعث شده تا کشتی‌ها به سمت انتخاب اسکرابر پیش روند.
کد خبر: ۸۶۴۶۵
گرانی سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها را به سمت اسکرابر می‌کشد
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "MIA BENNETT" تحلیلگر ارشد دریایی با انتشار مقاله‌ای در نشریات و سایت‌های دریایی معتقد است بیش از ۹۰ درصد از تولید گاز‌های گلخانه‌ای به SO2  و CO2 بر‌می‌گردد که ناشی از فعالیت‌های انسانی است که در درجه اول از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. در این ارتباط مطالعات و بررسی‌ها‌یی که در نشریات زیست‌محیطی منتشر شده نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ با افزایش ۴۰ درصدی محموله‌های بارگیری شده در سراسر جهان میزان انتشار SO2 نیز متناسب با آن و به همان میزان  افزایش یافت.

وی یاد‌آور شده است آلودگی زیست محیطی باعث شد تا ابتکار برجسته IMO به عنوان قانون سوخت ۲۰۲۰ به منصۀ ظهور برسد. IMO زمانی بر این موضوع ورود کرد که سوخت‌های فسیلی بیش از اندازه به محیط زیست لطمه وارد می‌کرد. در چنین شرایطی جهان چاره‌ای جز انتخاب نداشت یا  باید به سمت  پاک‌سازی هوا و محیط زیست می‌رفت و یا مرگ زود‌رس  انسان‌ها ناشی از آلودگی هوا و باران‌های اسیدی را  شاهد می‌شد.

 با این توصیف خطوط کشتیرانی برای پای‌بندی به قوانین IMO علاقه و اشتیاق خود را جهت استفاده از سوخت کم‌سولفور نشان داد، اما رفته رفته با اجرای قانون قیمت سوخت کم سولفور روندصعودی  در پیش گرفت به گونه‌ای که هر تُن سوخت کم‌سولفور در دسامبر ۲۰۱۹ حدود ۵۵۰ دلار بود، در اواسط ژانویه ۲۰۲۰ به ۷۵۰ دلار رسید.

از سوی دیگر قیمت روغن موتورکشتی‌ها نیز به ۳۰۰ دلار در هر تُن  افزایش یافته و روز به روز روند بیشتری را نشان می‌دهد.

 بدین ترتیب با یک حساب سرانگشتی هر کشتی هشت هزار TEU ممکن است روزانه ۲۳ هزار دلار هزینۀ اضافی برای  تأمین سوخت کم‌سولفور و روغن موتور سازگار با محیط زیست  بپردازد.

با این شرایط صنعت کشتیرانی برای مقابله با افزایش قیمت‌های سوخت کم‌سولفور جایگزین مناسبی به نام اسکرابر انتخاب کرده است که تا کنون امتحان خود را پس داده است هرچند ممکن است هزینه اسکرابر هم از نظر برخی کارشناسان  برای کشتی‌ها بالا باشد، اما این هزینۀ اضافی یک بار پرداخت می‌شود.

"Knappskog" مدیر‌ بازاریابی شرکت Clean Marine نروژ در این زمینه می‌گوید: باتوجه به اجرای قانون سوخت ما در حال حاضر شاهد افزایش علاقه صاحبان کشتی به فنّاوری اسکرابر هستیم به گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۱ کشتی‌ها برای نصب اسکرابر رزرو شده اند.

"Nick Confuorto"، مدیر‌عامل شرکت مهندسی CR Ocean مستقر در نیوجرسی نیزمی گوید هم اکنون در حال کار بر روی ۱۵۰ پروژه نصب اسکرابر علی‌رغم شیوع ویروس کرونا هستیم.

شرکت Pacific Green Technologies نیز در حال حاضر مشغول نصب بیش از ۴۰ اسکرابر برای کشتی‌ها است. "Scott Poulter" مدیر عامل این  شرکت معتقد است اسکرابر نه تنها گاز SO2  را از خروجی‌های موتور کشتی حذف می‌کند بلکه ۹۴ درصد از مواد مضر را نیز از بین می‌برد چیزی که با سوخت کم سولفور حاصل نمی‌شود

علاوه بر این‌ها اسکرابر می‌تواند تا ۶۰ درصد کربن را نیز از بین ببرد و به نظر می‌رسد اسکرابر‌ها با هزینه کم می‌توانند به راحتی جایگزین سوخت کم سولفور شوند.

 "MIA BENNETT" در پایان این مقاله  نتیجه‌گیری کرده است  کسانی که در پایان سال ۲۰۱۹ تصمیم‌گیری در مورد انتخاب اسکرابر و یا سوخت کم‌سولفور را به تأخیر انداختند حالا به این واقعیت رسیده اند که باید برای کاهش هزینه‌ها دست به انتخاب مجدد بزنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار