۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

آخرین هفته فروردین ماه در بورس تهران چه گذشت؟

طی هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه با بازدهی بیش از هشت درصدی آخرین هفته فروردین ماه را به پایان رساند تا بازدهی اولین ماه سال جدید از ۲۵ درصد عبور کند.
کد خبر: ۸۶۴۵۹
 
آخرین هفته فروردین ماه در بورس تهران چه گذشت؟
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، ورود پُر‌شتاب پول‌های جدید، حمایت همه جانبۀ دولت، رکود بازار‌های موازی و رشد نرخ ارز مهمترین عواملی است که چشم انداز بازار سهام را فعلا صعودی می‌کند. البته در میان این‌ها سیگنال حمایت دولت از بازار سرمایه و برنامه‌های آن برای عرضه و واگذاری سهام در قالب ETF شاید مهمترین و اصلی‌ترین عاملی باشد که جریان نقدینگی پرشتابی را راهی بازار سهام کرده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان هفتۀ گذشته حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شده که رقم قابل توجهی ست.
اما هفتۀ گذشته نسبتاً هفتۀ پرخبری بود، در ابتدای هفته شاهد فتح ابرکانال ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل بودیم، همچنین با برگزاری جلسه شورای عالی بورس در بعد از ظهر شنبه، رئیس سازمان بورس هم تغییر کرد و شاپور محمدی سکان بازار را به دست حسن قالیباف اصل داد.
از دیگر خبر‌های مهم هفته گذشته عرضه ۱۰ درصدی سهام سرمایه گذاری تامین اجتماعی بود. عرضه اولیه شستا بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه بود که حدود ۶۹۰۰ میلیارد تومان نقدینگی را به خود جذب کرد.
آمار معاملات
در پنج روز معاملات هفته گذشته، شاخص بورس ۴۸ هزار و ۶۶۸ واحد افزایش داشت و در پایان روز چهارشنبه به عدد ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد رسید.
در پنج روز معاملاتی این هفته بازار سرمایه نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، پالایش نفت اصفهان و ملی صنایع مس ایران در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، خودرو و قطعات، فلزات اساسی، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، مواد دارویی، سیمان، آهک و گچ، کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، حمل و نقل، بیمه و بازنشستگی، محصولات فلزی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، واسطه‌گری‌های مالی و پولی و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به دیگر صنایع بیشترین حجم معاملات را داشتند.
شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، صنایع غذایی به جز قند و شکر، خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی، مواد دارویی، سیمان، آهک و گچ، بیمه و بازنشستگی، کانه‌های فلزی، سرمایه گذاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، انبوه سازی املاک و مستغلات، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، واسطه گری‌های مالی و پولی، محصولات کاغذی و محصولات فلزی و فنی و مهندسی نیز بیشترین میزان از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
ارزش معاملات بورس در هفته گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته ماقبل رشدی سه درصدی داشت.
عملکرد صنعت حمل و نقل
طی یک هفته پایانی فروردین ماه صنعت حمل و نقل نیز با بازدهی بیش از هشت درصدی، هم‌راستا با کل بازار رو به جلو حرکت کرد. در میان ۱۵ نماد حاضر در این صنعت، شرکت کشتیرانی دریای خزر با نماد حخزر بازدهی ۲۷ درصدی داشت و در صدر جدول برترین نماد‌های گروه ایستاد.
سهام کشترانی جمهوری اسلامی نیز با نماد حکشتی طی هفته‌ای که گذشت بازدهی نزدیک به ۲۴ درصدی را ثبت کرد و در رتبه دوم بهترین نماد‌های این گروه قرار گرفت.
رتبه سوم هم متعلق به شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان با نماد حپارسا بود. این سهم در هفته گذشته رشد قیمت بیش از ۲۱ درصدی را تجربه کرد.
پیش بینی هفته
کارشناسان برای هفته جاری نیز روز‌های مثبتی را در بازار سهام پیش بینی می‌کنند.
تمام مؤلفه‌ها و متغیر‌های اثرگذار در بازار این هفته نیز حاکی از تداوم رشد قیمت سهام است.
حمایت دولت از بازار و برنامۀ واگذاری سهام دولتی، ورود نقدینگی پُرقدرت، بهبود قیمت‌های جهانی و رشد نرخ دلار از مهمترین عواملی است که مسیر بازار سهام را طی هفته جاری نیز صعودی نگه میدارد.
آخرین هفته فروردین ماه در بورس تهران چه گذشت؟
ارسال نظرات
آخرین اخبار