۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵

تکنولوژی هوش مصنوعی موجب صرفه جویی سوخت در شناور‌ها می‌شود

تکنولوژی هوش مصنوعی موجب صرفه جویی سوخت در شناور‌ها می‌شود
هوش مصنوعی AI یک تکنولوژی فعال است که به طور چشم گیری در مدیریت تأثیرات محیطی و تغییر آب و هوایی سهیم است. خط بین‌المللی کروز Stena line سوئد- یکی از بزرگترین اپراتور‌های کروز دنیا- استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی را برای پیش بینی مسیری که کمترین مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت، آغاز کرده است. پس از آزمایش‌های موفقیت آمیز در رابطه با کاهش دو الی سه درصد مصرف سوخت، خط بین المللی کروز Stena line تصمیم به نصب نرم افزار pilot Stena line بر روی پنج شناور دیگر نیز گرفت. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، خبرنگار بین‌الملل مانا مصاحبه‌ای را با آقای Erik Lewenhaupt، رئیس بخش بخش تکنولوژی، ارتباطات و پایداری Stena line انجام داده است. در ذیل بخشی از این گفتگو را می‌خوانید.
کد خبر: ۸۶۴۲۴
تکنولوژی هوش مصنوعی موجب صرفه جویی سوخت در شناور‌ها می‌شود
 
لطفاً در مورد نرم افزار  Stena line pilot  توضیح بفرمایید.

بکارگیری نرم افزار Stena line pilot یک پروژه‌ای است که در آن استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نیاز به دانش ناوبری و تجربه کاپیتان‌های ارشد ما را برآورده سازد. از سال‌های پیش، این خط بین‌المللی کروز برنامه بلند‌ پروازانه‌ای را برای کاهش مصرف سوخت و انتشارات آلودگی در سر پرورانده است.  Stena line عمدتاً با تمرکزعمده بر روی ابداع فنی و به روزرسانی از طریق همکاری تیم شش نفره خود با عنوان "صرفه جویی و بهبود عملکرد انرژی" موفق شده است که هر سال چندین پروژۀ کوچک و بزرگ را به اجرا درآورد. در سال ۲۰۱۷ میلادی، چیزی که امروزه به عنوان Stena line pilot نامیده می‌شود، در شرکت Hitachi انگلستان راه اندازی شد. هم اکنون این سیستم بر روی چهار کشتی به اجرا درآمده است و در ۲۰۲۰ بر روی تعداد بیشتری کشتی‌ها به کار گرفته خواهد شد. اساساً، این سیستم پنج سال داده‌ها و اطلاعات تاریخی از حس‌گر‌ها و جریان‌سنج‌ها را بر روی یک کشتی و مسیر مشخصی مورد تحلیل قرار می‌دهد. سپس این داده‌ها را با داده‌های روزانه جدید آب و هوا، جریانات آب، عمق، جدول زمانی و بارگیری برای ارائه پیشنهاد یک مسیر بهینه به کاپیتان، ترکیب می‌کند. در مرحله بعد، این تصمیم برعهدۀ کاپیتان است که پیشنهاد را بپذیرد یا نه! نرم افزار fuel pilot  مسیر و سرعت  بهینه را برای به حداکثر رساندن کارآمدی در هر سفردریایی پیشنهاد می‌دهد. آزمایش‌های مستقل نشان داده است که این سیستم قادر به کاهش تقریباً دو الی سه درصد مصرف سوخت بسته به کشتی و مسیر خواهد بود.

کاهش ۱۷.۵ درصد انتشارات دی اکسید کربن در ۲۰۲۰ و کاهش ۱۰۰ درصد در ۲۰۵۰ در مقایسه با ۲۰۱۰، از اهدافی است که آن را دنبال می‌کنید. چه اقداماتی را در راستای نیل به هدف مورد نظر انجام داده اید؟ چالش‌های عمدۀ پیش روی شما چه هستند؟

تغییرآب وهوا یک واقعیت است، بنابراین ما باید متعهد به یافتن روش‌های جدید باشیم. هدف اصلی ما کاهش ۲.۵ درصد مصرف سوخت و یا انتشارات برای هر کشتی است که در هر سال فعالیت می‌کند.

این هدف بلند پروازانه است و ما پذیرفته‌ایم که زمان سختی را در پیش داریم و تنها از طریق اقدامات کارآمد می‌توان به مقصد رسید. اما درعین حال خوش‌بین نیز هستیم. تا به امروز، سعی کرده ایم استفاده از سیستم برق ساحل به کشتی را گسترش دهیم (امروز ۱۵ کشتی می‌توانند برق را از ساحل دریافت کنند) و بسیار علاقه‌مند به سیستم‌های هیبریدی-باتری هستند.

درحال حاضر، سیستم رانش کشتی به یک سیستم هیبریدی با نصب باتری به قدرت یک مگاوات ساعت (1MWh)، جایگزین یک الی دو موتور کمکی، تبدیل شده است. امیدوارهستیم که در سال ۲۰۳۰ یک کشتی تمام الکتریکی را در اختیار داشته باشیم.

هم‌چنین درحال ارزیابی متانول به عنوان سوخت دریایی جایگزین هستیم. متانول ویژگی‌های مشابه مانند سوخت ال ان جی دارد، اما مایع است و می‌تواند از مواد خام متنوعی تولید شود. متانول می‌تواند به صورت تجدیدپذیر تولید شود و با نگاهی به آینده می‌توان گفت: یک جایگزین بسیار جذابی برای سوخت دریایی است. در این پروژه مانند پروژه‌های مشابه، زمان، هزینه و تکنولوژی ازعناصر چالش برانگیزهستند، اما گام به گام پیش می‌رویم و سعی می‌کنیم به نحو احسن عمل کنیم.

قرار است خط کروز بین المللی Stena line به عنوان نخستین شرکت کروز در دنیا باشد که با کمک محاسبات شناختی (Cognitive Computing) از ۲۰۲۱ فعالیت کند. (*محاسبات شناختی (Cognitive Computing)  یکی از حوزه‌های جدید در روند‌های فنّاوری است که به عنوان ایده‌آل هوش مصنوعی تلقی می‌شود. محاسبات شناختی تلفیق میان هوش مصنوعی و علوم شناختی است*). چه برنامه‌هایی در این زمینه دارید؟

 Stena line pilot یک نمونه از پرروژه‌هایی است که در آن سیستم یک راه حل را ارائه می‌دهد، اما تصمیم گیری برعهده خود انسان است. همانطور که به جلو پیش می‌رویم، سیستم‌های بیشتری راه اندازی خواهند شد، جاییکه تصمیم گیری‌های بیشتری از سوی سیستم‌ها برای اتوماتیکی کردن فرآیند‌ها و افزایش سرعت عملیات گرفته می‌شود. درحال حاضر تیمی متشکل از ۱۰۰ نفر از همکارانمان در حال کار کردن بر روی پنج حوزه هستند. هم اکنون استعداد‌هایی را جذب می‌کنیم که برای صنعت کشتیرانی جدید هستند و وارد رقابت پذیری بیشتری با شرکت‌های تکنولوژی شده ایم. ما نیاز مبرم به تضمین بهینه سازی تجارت مان در بندر و در دریا به بهترین شکل ممکن و اتخاذ تصمیات درست براساس داده نه از روی حدس و گمان، داریم.

 من کاملاً معتقدم که این چشم انداز به نفع مشتریان خواهد بود و می‌توانیم خدمات پایدار و تجربه عالی را برای آن‌ها عرضه کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار