۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵

شناسایی ۶ مورد لاشۀ فُک خزری در سواحل دریای خزر

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری از کشف شش مورد لاشۀ فُک خزری و نجات دو فُک خزری در آب‌های ساحلی کشور طی شش ماهه گذشته با شروع فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۸۶۴۱۶
شناسایی ۶ مورد لاشۀ فُک خزری در سواحل دریای خزر
 
امیر صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی فصل صید ماهیان استخوانی در آب‌های دریای خزر هر ساله شاهد به دام افتادن تعدادی از فُک‌های خزری در تور صیادان هستیم.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقات فک خزری ادامه داد: طی فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر که سال گذشته از اوسط مهرماه آغاز شده بود نیز در مجموع شاهد شناسایی شش مورد لاشه فک خزری بودیم که گزارش آن به مرکز درمانی و تحقیقات فُک خزری اعلام شده بود.

وی خاطرنشان ساخت: شش مورد لاشۀ گزارش شده در آب‌های مازندران، گیلان و گلستان گزارش شده بودند که یکی از آن‌ها بچه فُک با کمتر از دو ماه سن و کُرک‌های سفید رنگ بود که این نخستین گزارش کشور تا کنون در خصوص مشاهد بچه فُک در آب‌های ساحلی جنوب دریای خزر محسوب می‌شود.

به گفته این فعال محیط زیست دریای خزر، از آنجا که زادآوری فُک‌های خزری همواره در شمال دریای خزر صورت می‌گیرد، لذا انتظار حضور بچه فُک در جنوب دریای خزر معمولاً وجود ندارد که ما سال گذشته طی پدیده‌ای نادر شاهد آن بودیم.

مسئول مرکز درمانی و تحیقاتی فُک خزری با اشاره به اینکه هر ساله اواسط بهمن ماه فصل جفت گیری و زادآوری فُک‌های خزری در شمال دریای خزر آغاز می‌شود، تصریح کرد: طول دوران بارداری فُک‌های خزر ۱۱ ماه است و این فُک‌ها می‌توانند سه هفته پس از به دنیا آوردن بچه فُک‌ها می‌توانند دوباره تولید مثل کنند.                                                     

صیاد شیرازی در ادامه گفته‌های خود همچنین از نجات دو فُک خزری به دام افتاده در دام صیادان و به آب اندازی آن‌ها پس از انجام تحقیقات مختصر از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری خبر داد.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته با تلاش سازمان حفاظت محیط زیست از طریق معاونت دریایی این سازمان محیط زیست موفق شدیم نام فُک خزری را در لیست حفاظت جهانی از گونه‌های مهاجر (CNS) وارد کنیم، بیان داشت: ثبت فُک خزری در لیست حفاظت جهانی از گونه‌های مهاجر، پاییز امسال با تصویب در سازمان ملل صورت گرفت که این امر حمایت‌های بین‌المللی برای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر را بیش از پیش جلب خواهد کرد.

به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقات فُک خزری طبق سرشماری که چهار سال پیش با همکاری مشترک انگلستان و روسیه انجام گرفت، مشخص شد تعداد فُک‌های خزری از ۱۰۰ هزار فُک به ۷۰ هزار فُک تقلیل یافته است.                                                               

وی با بیان اینکه صید غیرقانونی فُک خزری در کشور‌های روسیه و قزاقستان به صورت گسترده انجام می‌شود گفت: این در حالی است که دولت‌های این کشور‌ها نیز مجوز صید قانونی را برای صید بیش از ۱۰ هزار قلاده فُک در سال‌های گذشته صادر می‌کردند.

به گفته دکتر شیرازی، صید قانونی و غیرقانونی در این کشور‌ها که دارای بیشترین جمعیت فُک خزری هستند به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود.

شیرازی اظهار داشت: در صورتی‌که اقدامات حفاظتی برای فُک‌های خزری صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن نسل آن‌ها خواهیم بود.

این فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست دریایی، یادآور شد: امید می‌رود بتوانیم با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای صیادان و جوامع ساحل‌نشین دریای خزر، آن‌ها را نسبت به ارزش فوق‌العاده فُک خزری هر چه بیشتر آگاه کنیم.

مسئول مرکز درمانی و تحیقاتی فک خزری اذعان داشت: همچنین آموزش چگونگی حفاظت از جمعیت فُک‌های خزری و نیز آموزش امداد و نجات در زمان‌های مواجه با فُک‌های آسیب دیده به داوطلبین به ویژه صیادان و جوامع ساحل‌نشین در پنج کشور حاشیه دریای خزر، بدون شک می‌تواند عامل مهمی در حفاظت از این گونه با ارزش دریایی محسوب شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار