۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
بورس تهران در سومین هفته بهاری :

رکوردزنی در سایۀ قدرت نقدینگی

بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت با رشد ۹ درصدی شاخص کل به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۶۴۱۰
رکوردزنی در سایۀ قدرت نقدینگی
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بورس تهران در سومین هفته فروردین ماه با بازدهی بیش از ۹ درصدی توانست کام سهامداران خود را شیرین کند. همچنین این بازار در مدت مورد بررسی رکورد‌های جدیدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس توانست برای اولین بار قله‌های جدیدی را فتح کند و در سطح ۵۹۷ هزار به کار خود پایان دهد، ارزش روزانه معاملات هم با رشدی چشم‌گیربه رقم‌های جدیدی رسید.
همچنین در چهارشنبه هفته گذشته شرکت صبا‌تأمین به عنوان نخستین عرضه اولیّه سال جدید وارد فرابورس شد که با استقبال بازار بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی را به خود جذب کرد.
در روز چهارشنبه ارزش معاملات خُرد در بورس تهران رکوردشکنی کرد تا شاهد سومین رکودشکنی این متغیر بسیار مهم از ابتدای سال جاری تاکنون باشیم. ثبت رقم ۵۸۲۶ میلیارد تومانی ارزش خرید و فروش سهام در بورس تهران و رشد همزمان قیمت‌ها از یک سو نشان دهندۀ حضور پررنگ خریداران است.
اما بورس تهران در حالی هفتۀ گذشته را به پایان رساند که روز چهارشنبه پس از جلسه هفتگی هیئت‌مدیره سازمان بورس برای چندمین بار پیاپی در آخر هفته برخی قوانین و مقررات بازار تغییر کرده و این‌بار با افزایش حجم مبنا و همچنین کاهش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سهام همراه شد.
افزایش حجم مبنا در چند هفتۀ اخیر به‌عنوان ابزاری برای کاهش تغییرات قیمتی استفاده شده که انتقادات زیادی را به همراه آورده است.
در نهایت تداوم واکنش‌ها و اعتراض‌ها باعث شد تا مقرر شود طی روز جاری اعضای شورای عالی بورس با برگزاری جلسه‌ای در خصوص این موضوع به بحث و بررسی بنشینند. همچنین در هفتۀ گذشته شایعه و خبر‌های غیر‌رسمی از استعفای رئیس سازمان بورس مطرح بود که بررسی آن در جلسه امروز شورای عالی بورس هم انجام شد حال باید منتظر نتایج جلسه امروز در این رابطه بود.
عملکرد صنعت حمل ونقل
صنعت حمل‌و‌نقل طی هفته‌ای که گذشت با بازدهی بیش از هفت درصدی به کار خود پایان داد. بررسی روند معاملات نماد‌های حاضر در این صنعت نشان می‌دهد ۱۵ سهم حاضر در صنعت حمل‌و‌نقل با نوسان قیمت بین مثبت ۱۸ درصد تا منفی ۹ درصدی مواجه بودند.
به این ترتیب سهام شرکت توسعه و خدمات دریایی و بندری سینا با نماد حسینا طی هفته گذشته رشد قیمت بیش از ۱۸ درصدی را ثبت کرد تا در صدر جدول این صنعت قرار بگیرد.
پس از آن سهم حپارسا با رشد قیمت ۱۷ درصدی و حمل و نقل توکا با رشد قیمت ۱۵ درصدی، سه نمادی بودند که در میان نماد‌های حاضر در این صنعت بهترین عملکرد را داشتند.
جزئیات عملکرد این صنعت را در جدول زیر مطالعه کنید.
 
رکوردزنی در سایۀ قدرت نقدینگی
پیش بینی هفته جاری
کارشناسان معتقدند بازار این هفته کاملا متأثر از جلسه امروز شورای عالی بورس و تصمیم‌های این شورا در خصوص تغییرات قوانین و همچنین احتمال تغییر رئیس سازمان بورس است.
البته کارشناسان بازار سرمایه متفق‌القول تأکید دارند جریان پرقدرت نقدینگی که این روز‌ها جز بازار سهام جایی را ندارد، مهمترین مؤلفۀ تعیین‌‌ کننده روند بازار است و تا زمانی که شاهد ورود این سیل عظیم پول به بازار سهام هستیم روند رشد قیمت سهام و رونق این بازار ادامه دار خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار