۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

اتمام فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر/ کاهش چشم‌گیر صید ماهیان دریای خزر به دلیل کرونا

صید ماهیان استخوانی دریای خزر به طور عمده شامل صید گونه‌های سفید، کفال و کپور ماهیان در سه استان مازندران، گیلان و گلستان که از اواسط مهرماه ۹۸ آغاز شده بود به اتمام رسید.
کد خبر: ۸۶۴۰۳
اتمام فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر/ کاهش چشم‌گیر صید ماهیان دریای خزر به دلیل کرونا
 
به گزارش خبرنگار مانا، صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال ۹۸ از پانزدهم مهر‌ماه با اعلام مجوز از سوی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی در آب‌های استان‌های مازندران، گیلان و گلستان توسط شرکت‌های صید پره آغاز شده بود.

بر‍‌اساس اعلام نهایی مؤسسه تحقیقات شیلات ایران که بنا به وضعیت ذخایر و شروع تخم‌گذاری این گونه ماهیان صورت می‌گیرد، پایان صید در استان مازندران روز پانزدهم فرودین ۹۹ و در استان‌های گیلان و گلستان هجدهم فرودین ماه اعلام شد.

امسال در مجموع سه استان شمالی کشور، ۱۲۱ شرکت تعاونی صیادی پره با ۱۰ هزار صیاد در صید ماهیان استخوانی دریای خزر شرکت داشته‌اند که از این تعداد ۵۴ تعاونی به استان مازندران، ۵۱ تعاونی به استان گیلان و ۱۷ تعاونی به استان گلستان اختصاص دارد.

این گزارش می‌افزاید، فصل صید و صیادی در آب‌های ساحلی دریای مازندران که از ۱۵ مهرماه سال ۹۸ آغاز شده بود پس از شش ماه فعالیت صیادان، روز جمعه ۱۵ فروردین ماه ۹۹ به پایان رسید؛ بنا‌ به اعلام مسئولان شیلات این استان، ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره فصل صید را با شرایط عادی شروع کردند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا صید و صیادی با شرایط خاص زودتر از سال قبل به پایان رسید و تمدید صید نیز در دستور کار قرار نگرفت.

لازم به ذکر است، صیادان مازندرانی پارسال حدود هفت هزار و یکصد تُن ماهی استخوانی از دریای مازندران صید کردند که به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی نیمی از شرکت‌های صیادی این آمار درسال ۹۹ کاهش چشم‌گیری داشته است.

از سوی دیگر فصل پایان صید در استان‌های گیلان و گلستان با دو روز بیشتر از استان مازندران در تاریخ هجدهم فرودین ماه به اتمام رسید که صید این دو استان نیز به دلیل شیوع کرونا و کاهش دریاروی نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

گفتنی است، هم‌اکنون سازمان شیلات ایران از اعلام رسمی میزان صید صورت گرفته در مجموع سه استان شمالی کشور امتناع کرده است، اما بر‌اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی این سازمان تا پایان بیستم اسفند‌ماه، چهار هزار و ۳۴۳ تُن انواع ماهیان استخوانی دریای خزر در سه استان صید شده بود که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۴ درصدی را نشان می‌داد.

این گزارش حاکی از آن است که بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر به استان مازندران اختصاص دارد به طوری که بیش از ۵۰ درصد صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان مازندران صورت می‌گیرد که این امر نیز با توجه به طول گستردۀ نوار ساحلی در این استان، دور از انتظار نیست.

در دریای خزر بالغ بر ۱۵ گونه ماهی استخوانی زیست می‌کنند که در این میان هر ساله سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می‌دهند که در بین این سه گونه، ماهی سفید در رأس آمار صید قرار می‌گیرد.

گفتنی است، همواره گزارش‌هایی نیز مبنی بر صید ماهیان خاویاری در ضمن صید پره به سازمان شیلات ارسال می‌شود که این گونه ماهیان در دریا رهاسازی می‌شوند؛ در راستای جلوگیری از خطای احتمالی صیادان در این خصوص، طی فصل صید پره یک ناظر از سوی شیلات در هر شرکت تعاونی صید حضور مستمر دارد.

از آنجا‌که هر ساله بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی در اسفند و فرودین ماه صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد شیوع بیماری کرونا و کاهش دریاروی صیادان، تأثیر بسیار چشم‌گیری در میزان صید شش ماهه اخیر صیادان استان‌های شمالی کشور داشته و این در حالی است که اهمیت صید ماهیان استخوانی بر اقتصاد جامعه محلی ساحل‌نشین استان‌های شمالی کشور بر کسی پوشیده نیست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار