۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
دبیرکل آیمو در مصاحبه اختصاصی با مانا؛

باید از افزایش دیجیتالی شدن در سراسر جهان حمایت کنیم

باید از افزایش دیجیتالی شدن در سراسر جهان حمایت کنیم
مجمع سازمان بین المللی دریانوردی آیمو انتخاب مجدد "کیتاک لیم" به عنوان دبیرکل این سازمان را برای چهار سال دیگر (یکم ژانویه ۲۰۲۰ الی ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳) به تصویب رساند. خبرنگار بین الملل مانا مصاحبه اختصاصی را با وی انجام داده است. در ذیل گزیده‌ای از این گفتگو از نظرتان می‌گذرد.
کد خبر: ۸۶۳۸۴
۱- جنابعالی برای چهارسال دیگر به عنوان دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی آیمو انتخاب شدید، اولویت‌های مدنظرتان را بفرمایید.

با نگاهی بر آینده، تمرکز بر پنج حوزه مشخص را دراولویت کاری خود قرارداده‌ام. قطعاً اهداف افق از طریق استمرار همکاری محقق خواهند شد. کار مشارکتی که خصیصۀ اصلی سازمان بین‌المللی دریانوردی آیمواست، فرصت تبادل دیدگاه‌ها و ایده‌ها در مورد مباحث پیشِ رو را برای اعضای خود به همراه سایر سهام داران فراهم می‌کند.

نخستین حوزۀ اصلی، خطاب قراردادن بزرگترین چالش است که ما با آن روبه‌روهستیم و این چالش همان تغییر آب وهوا و اقلیم است. استراتژی اولیّه آیمو برای کاهش انتشارات گاز‌های گلخانه‌ای اهداف جاه طلبانه ملموسی را دنبال می‌کند و آن هم کاهش بیش از ۸۰ درصد انتشارات ازسوی کشتی‌هایی است که مشغول فعالیت تجاری هستند. درحال حاضرکارمفصلی برای رسیدن به این اهداف شروع شده و در ۲۰۲۰ و پس ازآن نیز ادامه خواهد داشت. استراتژی اولیّه به حرکت صنعت کشتیرانی به سمت آیندۀ پایدار و بدون کربن، کمک خواهد کرد.

در راستای نیل به هدف مورد نظر، تعداد قابل توجهی از کشتی‌ها با انتشارات صفر درصد و یا کشتی‌هایی که می‌توانند به آسانی خود را با قانون استفاده از سوخت‌های با کربن پایین یا صفر درصد تطبیق دهند، باید تا ۲۰۳۰ به ناوگان جهانی ملحق شوند.

بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید و سوخت‌های جدید برای تحقق اهداف، حیاتی و لازم خواهند بود. من مطمئن هستم که این اهداف نظارتی جاه طلبانه به عنوان یک کاتالیزور برای توسعه تکنولوژی، ترغیب و راه‌اندازی تحقیق، توسعه و ابداع عمل خواهد کرد. درحالیکه تحقیق در مورد توسعه سوخت‌های دریایی با کربن صفر درصد درحال انجام است و هیدروژن، آمونیاک و سوخت‌های زیستی راه حل‌های پایدار درنظر گرفته می‌شوند، اما اقدام بیشتری باید برای سرعت بخشیدن به فرآیند انجام گیرد.

دومین حوزه، محدودیت نیم درصدی محتوی سولفور در سوخت کشتی‌ها است که درحال حاضر اجرا می‌شود. مسأله بسیارمهم این است که قانون مورد نظر به درستی و درسطح جهانی به کارگرفته می‌شود، بنابراین می‌توان منافع کامل حاصل از آن را احساس کرد. اکنون، آیمو برروی اجرای موفقیت آمیز جلوگیری از حمل سوخت ناسازگار برای اهداف احتراق و رانش (مگر اینکه کشتی مجهز به اسکرابر باشد)، متمرکز است.  

دراین زمینه، آیمو به دقت روند پیشرفت و توسعه کار را رصد می‌کند و به همکاری با اعضای خود و هم چنین صنعت کشتیرانی برای حمایت از اجرای این قوانین ادامه خواهد داد.  

سومین حوزه، دیجیتالی شدن، کلان داده وتکنولوژی‌های جدید مانند هوش مصنوعی و رباتیک‌ها دربر می‌گیرد که این پتانسیل را در خود دارند تا صنعت کشتیرانی و جامعه دریایی را به سمت یک آیندۀ جدید سوق دهند. ما نیاز به این داریم که تکنولوژی‌های جدید و درحال پیشرفت را در چارچوب نظارتی و قانونی تلفیق کنیم. به طوری‌که بین منافع حاصل از این تکنولوژی‌ها و در نقطۀ مقابل، یعنی نگرانی‌های امنیتی و ایمنی، تأثیر بر روی محیط زیست و تسهیل تجارت بین‌الملل، هزینۀ بالقوه بر روی صنعت و تأثیر بر روی پرسنل هم درعرشه و هم ساحل، توازن برقرار شود.

چهارمین حوزه، کارآمدی صنعت کشتیرانی است. آیمو به دنبال تقویت کارِ خود در راستای تبدیل صنعت کشتیرانی به عنوان یک بخش کارآمدتر و یکپارچه تری از زنجیرۀ عرضه جهانی است. این سازمان در جهت تضمین بکارگیری تکنولوژی‌هایی که بتوانند اتصال و کارآمدی شیوه‌های کاری در صنعت دریایی و مدیریت کشتی را افزایش دهند، تلاش می‌کند.

پنجمین حوزه تمرکز مربوط به دریانوردان می‌شود، برای اینجانب رفاه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دریانورد که هر روز بر روی کشتی‌ها با هدف تحویل کالا‌ها به مردم در سراسر جهان کار می‌کنند، یک دغدغۀ بسیار مهم در چهارسال دوم مدیریتی‌ام است. سلامتی دریانوردان، آموزش، امنیت و حفاظت قانونی آنها، از مسائل حیاتی به شمار می‌آیند.

۲- سازمان بین‌المللی دریانوردی تحت مدیریت جنابعالی گام‌های بزرگ و ارزشمندی را تاکنون برداشته است. در رابطه با دیجیتالی شدن، تصویب مجموعه اولیه دستورالعمل‌ها برای رهبری و هدایت آزمایش‌های مربوط به کشتی اتوماتیک، یکی از این گام‌ها محسوب می‌شود. گام‌های بعدی چه خواهند بود؟

قطعاً همانطورکه پیش از این بیان شد، تحول دیجیتالی بسیارمهم است و یک تأثیر بزرگ و قابل توجه بر روی صنعت کشتیرانی به همراه دارد. باید عرض کنم که تحول دیجیتال وارد صنعت کشتیرانی شده است. پیشرفت‌ها در تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، ربات‌ها، اتوماتیکی شدن، ناوبری الکترونیکی و کلان داده  تغییرات ساختاری را به ارمغان می‌آورند و بر روی ارتباطات و ناوبری بین کشتی‌ها تأثیر خواهند داشت. این روند منجر به نسل‌های جدید از کشتی‌ها خواهد شد که بهبود‌های چشم‌گیری در همه زمینه‌های نظارتی آیمو به همراه خواهد داشت. ناوبری الکترونیکی و نگرانی مربوط به امنیت سایبری در اولویت این سازمان قرار دارند. رویای داشتن بنادر کاملاً اتوماتیک و کشتی‌های نیمه اتوماتیک، با واقعیت فاصله بسیار کمی دارد و در حال حاضر کشتی‌های تمام اتوماتیک در مرحله آزمایش شدن قرار دارند. با این وجود، این کشتی‌ها عمدتاً خیلی کوچک یا برای سفر‌های بسیار کوتاه به کار می‌روند.

من بسیارمعتقدم که ما باید از افزایش دیجیتالی شدن در سراسر جهان حمایت کنیم، این حمایت نباید تنها مختص به آن بنادر پیشرفته‌ای باشد که هم‌اکنون بسیار اتوماتیک هستند.  

آیمو هم‌چنین از تلاش برای توسعه و هماهنگ‌سازی استاندارد‌های بین‌المللی برای داده‌های عملیاتی حمایت می‌کند. البته درعین حال باید نسبت به همه ریسک‌های امنیتی هوشیار باقی بمانیم و شکی وجود ندارد که افزایش دیجیتالی شدن کشتی‌ها به این معنی است که مدیریت ریسک سایبری بیشتر از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. مدیریت امنیت سایبری بخشی از طرح‌های مدیریت ایمنی است. آیمو دستورالعمل‌هایی در این مورد منتشر کرده و این روند استمرار خواهد داشت.

۳- به دنبال پیشنهاد شما، آیمو شعار "توانمندسازی زنان در جامعه دریایی" را به عنوان شعار روز جهانی دریانوردی ۲۰۱۹ اعلام کرد. چرا این شعار را انتخاب کردید؟

درابتدا اجازه بدید که این مطلب را یادآوری کنم که شعار توانمند سازی زنان در جامعه دریایی واقعاً به افزایش آگاهی نسبت به اهمیت "برابری جنسیتی" کمک خواهد کرد. این شعار مشارکت مهم زنان در درون بخش دریایی را مورد تأکید قرارمی‌دهد، هرچند این مشارکت تا پیش از این کم بوده است. بسیاری از سهام داران دریایی مشتاقانه شعار "توانمندسازی زنان در جامعه دریایی" را  در سمینار‌های متعدد، کنفرانس‌ها و بحث‌های میزگردی بیان کردند.

درطول سال، آیمو با سهام داران دریایی مختلفی برای کمک به ایجاد محیطی که در آن زنان برای فرصت‌های شغلی در بخش اداری دریایی، بنادر و مؤسسات آموزش دریایی شناخته و انتخاب می‌شوند، همکاری کرد. در پایان ۲۰۱۹، آیمو قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اقدام قوی‌تر در سال‌های آینده جهت پیشبرد اصل "برابری جنسیتی" در سراسر بخش دریایی و رسیدن به یک محیط بدون مانع تأکید می‌ورزد.

تعدادی از اقدامات که می‌تواند به پیشرفت به سمت برابری جنسیتی کمک کند، در این قطعنامه مورد تأیید قرار گرفته است. این اقدام‌ها شامل خطاب قرار‌دادن موانع موجود و تقویت یک محیط امن برای زنان در بخش دریایی است. ما نیاز داریم تا داده‌های مربوط به آماده سازی زنان در بخش دریایی را جمع آوری، یکپارچه‌سازی و تحلیل کنیم. من خرسندم که اعلام کنم آیمو و انجمن تجاری و کشتیرانی بین‌المللی زنان (WISTA) یک مطالعه در مورد استقرار زنان استخدام شده در سراسر بخش‌های دریایی را آغاز کرده است.

این خوش‌بینی وجود دارد که ما می‌توانیم جهش ۲۰۱۹ را ادامه بدهیم و به سمت ایجاد یک محیط بدون موانع برای زنان و کمک به تسهیل دستیابی به آرمان پنجم SDG توسعه پایدارجهانی (برابری جنسیتی)، پیش برویم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار