۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

روز‌های نوروزی در بورس تهران: بازدهی ۱۲ درصدی در هفت روز

کد خبر: ۸۶۳۸۱
روز‌های نوروزی در بورس تهران: بازدهی ۱۲ درصدی در هفت روز
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار سهام در هفت روز معاملاتی سال جاری بازهم توانست کارنامه قابل دفاع از خود به جا بگذارد و با ثبت بازدهی ۱۲ درصدی در هفت جلسه، روز‌های خوبی را برای سرمایه گذاران رقم بزند. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد در هفت جلسه معاملاتی سال جدید بیش از ۵۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید سرمایه گذاران حقیقی‌ها وارد بازار سهام شده که رکورد بی سابقه‌ای برای روز‌های ابتدایی سال و به خصوص جلسات کاری بین تعطیلات نوروزی است.
کارشناسان معتقدند با توجه به جریان نقدینگی خیره کننده‌ای که ظرف یک هفته ابتدایی سال جدید توسط سرمایه گذاران حقیقی وارد بازار شده، چشم انداز بورس در سال جاری نیز صعودی است و به نظر می‌رسد اگر ریسک خاصی ناشی از شیوع و همه گیری بیماری کووید ۱۹ بازار را تهدید نکند، چشم انداز‌ها برای سال جاری نیز مثل سال گذشته مثبت است.
البته رصد صنایع حاضر در بازار سهام نشان می‌دهد گروه‌ها و صنایعی که بازار‌های داخلی را در اختیار دارند این روز‌ها بیشتر از صنایع وابسته به قیمت‌های جهانی و بازار‌های صادراتی، مورد توجه معامله گران قرار دارند. بر‌همین اساس گروه‌های غذایی، دارویی، زراعت، آی تی و پرداخت الکترونیک و بانکی‌ها از سهام مورد توجه بازار هستند.
نگاهی به معاملات هفت روزه سال جدید
بورس تهران که با شاخص ۵۱۲ هزار واحدی و بازدهی بیش از ۱۸۰ درصدی پرونده سال ۹۸ را بست در آغاز سال جدید و اولین روز کاری پنجم فروردین ماه هرچند سوت آغاز معاملات را با عقب‌نشینی بیش از چهارهزار واحدی به صدا درآورد، اما این اُفت را که ناشی از نگرانی ریزش بازار‌های جهانی بود در روز‌های بعدی به سرعت جبران کرد.
به این ترتیب که بازار در روز ششم فروردین ماه و در دومین روز معاملاتی سال جدید در حالی در روز‌های بین تعطیلی نوروزی قرار داشت که از موضع منفی فاصله گرفت و با رشد خیره کننده ۱۲۶۰۰ واحدی، توانست بازدهی ۲.۵ درصدی را در یک روز ثبت کند. در این جلسه ۷۰ درصد از نماد‌های بورسی و فرابورسی کار خود را با صف خرید به پایان بردند. بازگشت دماسنج اصلی بازار به محدوده مثبت سبب شد تا اولین هفته معاملاتی بورس در سال ۱۳۹۹ با رشد ۸۳۶۸ واحدی به پایان برسد و در عین حال نشانه‌ای باشد از آن که سرمایه‌گذاران خُرد همچنان برای کسب بازدهی به این بازار بیشتر از بازار‌های رقیب نظر دارند.
بازدهی پنج درصدی در دومین هفته سال جدید
اولین شنبه سال ۹۹ نیز برای سرمایه گذاران به یادماندنی بود. شاخص بورس در روز شنبه نهم فروردین ماه دو درصد دیگر بالا رفت و توانست در سطح ۵۳۲ هزار واحد قرار بگیرد. اشتیاق حقیقی‌ها برای خرید سهام در روز‌های نوروزی حیرت انگیز بود و رشد بی سابقه ارزش معاملات را رقم زد. بازار سهام در روز نهم فروردین ماه با غلبه محسوس تقاضا بر عرضه همراه بود.
با تعطیلی بازار‌های جهانی و کاهش استرس ناشی از نوسان‌های قیمتی در سطح بین‌المللی، تمامی شاخص‌های بورس تهران در اولین روز کاری هفته مثبت شد. سبزپوش شدن شاخص تمام صنایع بورسی در حالی رقم خورد که فرصت‌های خرید در بسیاری از سهم‌های بازار با عدم عرضه صف‌های خرید محدود شد.
شاخص کل بورس تهران در معاملات دهم فروردین ماه بیش از ۱۳ هزار واحد دیگر صعود کرد. از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بورس تهران رکوردی جدید را به ثبت رساند و به ۵۷۰۷ میلیارد تومان رسید تا به نوعی گواه آن باشد که تعطیلات نوروزی برای سهامداران به پایان رسیده است.
بازار در معاملات روز یازدهم فروردین ماه به دلیل اختلال در سامانه معاملاتی کار خود را با تأخیر آغاز کرد و در نیمه ابتدایی بازار شاهد فشار شدید عرضه، صف‌های فروش و فروشندگان عجول بود. این روند شاخص کل را با ریزشی ۱۸۰۰ واحدی همراه کرد.
با گذشت از نیمه بازار شاهد بازگشت قیمت‌ها بودیم. این روند از نماد‌های بانکی آغاز شد که در کنار سهم ومعادن، توانستند تغییر جهت شاخص کل را رقم بزنند.
به این ترتیب در پایان معاملات این روز شاهد نوسان بیش از ۳۸۰۰ واحدی شاخص کل از کف روزانه بودیم و این متغیر با رشد دوهزار واحدی و در سطح ۵۴۷ هزار به کار خود پایان داد.
همچنین با دست به دست شدن هفت میلیارد و ۹۲۶ میلیون سهم و اوراق بهادار طی یک میلیون و ۹۹ هزار نوبت داد و ستد، ارزش معاملات به پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.
در نهایت دومین هفته سال جدید با سه روز کاری و بازدهی پنج درصدی به کار خود پایان داد.
آغازی به یاد ماندنی
اما آغاز به کار رسمی بازار نیز در روز شنبه شانزدهم فروردین ماه هم برای اهالی این بازار به یادماندنی و هیجان انگیز بود.
روز گذشته شاخص کل بورس با رشدی ۲۰ هزار واحدی توانست از سقف کانال ۵۶۰ هزار واحد عبور کند و در سطح ۵۶۷ هزار قرار بگیرد. ارزش معاملات هم در دو بازار بورس و فرابورس نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان بود.
 امروز هم هرچند بازار شاهد افزایش حجم عرضه‌ها بود، اما خریداران پر‌وپا قرص و همیشه در صحنه اجازه خودنمایی به فروشندگان ندادند و بر همین اساس بود که در روز جاری شاهد معاملاتی با ارزش بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بودیم که رقم خیره کننده‌ای است. همچنین شاخص کل هم با رشد بیش از یک درصدی توانست از سطح کانال ۵۷۴ هزار عبور کند و سقف جدیدی را بشکند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار