۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

بیانیه ۴ سازمان جهانی برای تسهیل تجارت دریایی

رؤسای سازمان تجارت جهانی (WTO)، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بین المللی دریایی با صدور بیانیه‌ای خواستار رفع محدودیت‌های مرزی و تسهیل در تجارت دریایی و امنیت غذایی شدند.
کد خبر: ۸۶۳۵۹

بیانیه ۴ سازمان جهانی برای تسهیل تجارت دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، در بیانیۀ مشترکی که از سوی سازمان (WTO)، (FAO)، (WHO) منتشر شده آمده است با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا امنیت و معیشت غذایی میلیون‌ها نفر به مخاطره افتاده که به تجارت دریایی بین‌المللی وابسته‌اند.

از‌آنجایی‌که کشورها برای متوقف کردن و جلوگیری از شتاب شیوع ویروس باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند به همین جهت احتمال دارد عرضه مواد غذایی با پیامدهای ناخواسته‌ای مواجه شود.

در ادامۀ بیانیه آمده است به منظور حمایت از سلامت و رفاه شهروندان ضمن رعایت اقدامات احتمالی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا باید از اختلال در زنجیرۀ تأمین مواد غذایی نیز جلوگیری به عمل آید.

چرا‌که در صورت ادامه روند بحرانی همه‌گیر بودن ویروس کرونا آسیب پذیر‌ترین بخش جامعۀ جهانی همانا زنجیرۀ تأمین مواد‌غذایی است.

این سازمان‌ها در ادامه از کشورها خواسته‌اند با بهره گیری از تجربیات بحران‌های قبلی و همکاری‌های بیشتر بین‌المللی از بسته شدن مسیر صادرات و واردات تجارت دریایی به ویژه مواد‌غذایی مصرفی مردم جلوگیری به عمل آورند.

این سازمان‌ها از مسئولان و تصمیم‌گیران کشورها درخواست کرده‌اند با نظارت بر میزان مصرف و عرضۀ مواد‌غذایی به تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان اجازه دهند تا به عرضۀ مواد‌غذایی بپردازند و اجازه ندهند بحران کرونا به احتکار مواد‌غذایی و بالا رفتن قیمت آنها منجر شود.

در‌پایان این بیانیه آمده است اکنون زمان آن رسیده است که همبستگی خود را نشان داده و با مسئولیت‌پذیری به هدف مشترکی که همۀ کشورها از آن پیروی می‌کنند برسیم. ما باید نسبت به تقویت امنیت‌غذایی، ایمنی مواد‌غذایی، تغذیه و بهبود رفاه عمومی مردم و بهبود مسیر صادرات و واردات در سراسر جهان پای‌بند باشیم.

تأکید سازمان IMO بر تسهیل تجارت دریایی

ازسوی دیگر سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO با انتشار توصیه‌هایی برای دولت ها و مقامات ملی و محلی خواستار همکاری مشترک برای تسهیل تجارت دریایی در مقابل شیوع بیماری کرونا شد.

سازمان IMO در پیام خود به تمام دولت‌ها‌ی سراسر جهان توصیه کرده است سیاست‌ها و تدابیری را برای حمایت از بهداشت عمومی و امنیت‌غذایی، تسهیل در واردات و صادرات مواد‌غذایی و همچنین حمایت از دریانوردان به کار گیرند.

در ادامه بیانیه IMO آمده است به دولت‌ها و مقامات محلی به شدت توصیه می شود علی‌رغم محدودیت‌های قرنطینه‌ای حمل مواد‌غذایی و تخلیۀ آنها در بنادر را در اولویت قرار داده و  در ارائه خدمات اساسی به دریانوردان کوتاهی نورزند.

این بیانیه تأکید کرده است جهت اطلاع دریانوردان عزیز باید یادآور شویم مشکلات آنان توسط کارکنان و نمایندگی‌های IMO در دست بررسی است تا راهنمایی‌های لازم  برای رفاه هرچه بیشتر آنان به کارفرمایان اعلام شود.

IMO تأکید کرده است استفاده از راه‌حل‌های الکترونیکی برای تعامل کشتی با ساحل، کادر‌ اداری و تجاری، کنترل مرزی، مراکز گمرکی، مقامات بهداشتی و بندری در دستور کار تمامی مسئولان اجرایی قرار گیرد تا شاهد یک ناوبری ایمن در سراسر جهان برای دستیابی مردم به امنیت و مواد‌غذایی ایمن باشیم.

IMO درپایان از مسئولان خطوط کشتیرانی نیز خواسته است در اسرع وقت هرگونه تغییر در امنیت سلامتی پرسنل کشتی را به سازمان‌های مربوط و مراکز درمانی گزارش کنند و ضمن حفظ سلامتی دریانوردان تمامی سعی خود را برای واردات و صادرات مواد غذایی به کار گیرند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار