۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

ذخیره سازی در مزارع میگو‌ی چابهار از اول فروردین آغاز شد

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان از آغاز ذخیره سازی مزارع میگو در شهرستان چابهار از اول فروردین ماه ۹۹ خبر داد.
کد خبر: ۸۶۳۰۲
آغاز ذخیره سازی در مزارع میگو‌ی چابهار از اول فروردین
 
سید وحید حاج سید جوادی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پرورش میگو در مزارع استان سیستان و بلوچستان از اول فرودین ماه با شروع مجوز ذخیره سازی لارو‌های میگو آغاز شده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: بر اساس مجوز صادر شده از سوی سازمان شیلات ایران، مهلت ذخیره سازی لارو‌های میگو در مزارع پرورشی استان سیستان و بلوچستان از تاریخ اول فروردین تا آخر اردیبهشت ماه اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان در آبان ماه سال گذشته شروع به آماده سازی مزارع پرورشی کرده بودند، خاطرنشان ساخت: به دلیل وقوع سیل در زمستان سال گذشته، تولید کنندگان در مراحل آماده سازی مزارع با مشکلاتی مواجه شدند چرا که سیل باعث تخریب مزارع شده بود و همین امر باعث شد تا تولید کنندگان حداقل دو ماه از برنامه‌ها کمی عقب‌تر باشند.

حاج سید جوادی با اشاره به ذخیره سازی ۱۵ هزار جفت لارو در مراکز تکثیر استان خاطرنشان ساخت: با این وجود هنوز استان سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها در ذخیره سازی جلوتر است، چرا که شنیده‌ها حاکی از آن است که در مراکز تکثیر استان‌هایی نظیر هرمزگان، مولد‌ها به دلیل بیماری با مشکلاتی همراه شده‌اند.

به گفته وی، لارو‌های مورد نیاز برای تولید میگو در مزارع چابهار از مراکز تکثیر فعال در استان سیستان و بلوچستان تامین می‌شود که تمام این مراکز تکثیر تا کنون گزارشی مبنی بر بیماری لکۀ سفید گزارش نکرده‌اند.

وی در ادامه گفته‌های خود تأکید کرد: بچه میگوی‌های مورد نیاز مزارع پرورش میگوی چابهار هر ساله از مراکز تکثیر جاسک و چابهار تأمین می‌شود که امسال نیز از همین مراکز تأمین شدند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال شاهد تولید میگوی پرورشی در ۸۰۰ تا هزار هکتار از مزارع پرورشی استان توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهیم بود.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین امسال بخشی از مزارع پرورش میگو با کاربری پرورش ماهی سیبس اختصاص خواهد یافت و برخی سرمایه گذاران به دنبال تولید این گونه ماهی در استان هستند.

وی یادآور شد: این در حالی است که سال گذشته ۶۷۰ هکتار مزرعه زیر کشت میگو رفته بود که در نهایت تولید بیش از هزار و ۵۰۰ تن میگو برای استان سیستان و بلوچستان را به همراه داشت.

این مقام مسئول در انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود سال ۹۹ به تولید دو هزار تن میگوی پرورشی در استان برسیم.

وی عنوان کرد: مهمترین مشکل پیشِ روی صنعت تولید میگو در حال حاضر به مسائل مرتبط با نقل و انتقال پول به دلیل تحریم‌ها و نیز کاهش قیمت جهانی میگو مربوط می‌شود که امیدواریم با اتمام تولید میگو و رسیدن به مرحله فروش آن، این مشکلات برطرف شده باشد.

حاج سید جوادی همچنین در ادامه گفته‌های خود از فعالیت چهار مرکز فراوری و بسته‌بندی میگو در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اذعان داشت: میگوی‌های تولیدی در این مراکز بسته‌بندی و برای صادرات مهیا می‌شوند.

وی تأکید کرد: با نظارت شدیدی که توسط سازمان شیلات ایران و دامپزشکی بر مزارع پرورش میگو صورت می‌گیرد امیدواریم امسال پرورش دهندگان با رعایت مسائل بهداشتی از بروز بیماری لکۀ سفید در مزارع جلوگیری کنند.

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار