۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲

توقف شکار قانونی فُک کاسپین در روسیه

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری از توقف شکار قانونی فک کاسپین در روسیه با وارد شدن نام این پستاندار دریایی در کتاب قرمز روسیه خبر داد.
کد خبر: ۸۶۲۹۰

توقف شکار قانونی فک کاسپین در روسیه

امیر صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: سرانجام پس از پیگیری‌های چند ساله فعالین محیط زیست و درخواست مردمی در خصوص توقف شکار قانونی فک‌های خزری در کشور روسیه که سالانه هزاران عدد از این موجودات زیبا را به کام مرگ می‌کشید دولتمردان این کشور تصمیم به ثبت نام فک کاسپین در کتاب قرمز روسیه گرفتند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود تا از این پس کشور روسیه نه تنها شکار قانونی تنها پستاندار دریای خزر را متوقف کند بلکه در راستای حفظ این گونه ارزشمند، برنامه‌های حفاظتی ویژه اعمال کند.

به گفته وی، مرکز حفاظت فک خزری ایران این موفقیت را مدیون حمایت دوستداران طبیعت از کمپین قطع شکار فک خزری می‌داند.

وی با اشاره به اینکه نسخۀ جدید کتاب قرمز دو ماه آینده آماده خواهد شد گفت: تا وارد شدن اسم فک خزری در کتاب قرمز روسیه تقریباً دو ماه باید منتظر ماند که امیدواریم تا آن زمان با کارشکنی‌های که به نظر می‌رسد از سوی شیلات روسیه در حال انجام است، تغییری در تصمیم اخذ شده مبنی بر توقف شکار قانونی فک کاسپین با ورود این نام این پستاندار در کتاب قرمز روسیه به وجود نیاید.

صیاد شیرازی در ادامه گفته‌های خود تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری فک خزری در سال ۲۰۰۸ میلادی، مشخص شد جمعیت فک خزری از یک میلیون قطعه به صد هزار فک کاهش یافته است که این آمار بسیار تکان دهنده است.                                               

به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، اگر اقدامات حفاظتی برای فک‌های خزری صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن نسل آن‌ها خواهیم بود.

وی خاطرنشان ساخت: با وجود اینکه از سال ۲۰۰۷ میلادی شکار فک در روسیه غیرقانونی اعلام شده است، اما هیچ‌گونه مجازاتی برای صید این گونۀ دریایی از سوی دولت روسیه در نظر گرفته نشده است و تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی با جمع‌آوری امضا توسط حافظان محیط زیست، شکار فک خزری تنها یک سال در این کشور ممنوع اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۹ میلادی مجوز شکار حداقل پنج هزار فک خزری از سوی دولت روسیه برای شکارچیان صادر شده بود، بیان داشت: از آنجا که کنترل خاصی در میزان شکار از سوی دولت صورت نمی‌گیرد سالانه بالغ بر ۱۸ هزار فک خزری توسط شکارچیان روسی کشته می‌شوند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری از وجود مافیای بزرگ تجارت فک خزری در روسیه خبر داد و گفت: به نظر می‌رسید این مافیای بزرگ تحت حمایت دولت روسیه به فعالیت‌های صیادی خود ادامه می‌دهد، بنابراین تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از صید قانونی فک خزری در روسیه را آغاز کرده ایم که امیدواریم این تلاش‌ها نتیجه‌بخش باشد.

به گفته صیاد شیرازی در کشور روسیه چندین مرکز بزرگ پرورش روباه برای بهره‌برداری از پوست این حیوان وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین غذا‌های این روباه‌ها فک است؛ بنابراین بخش زیادی از فک‌ها با هدف تبدیل شدن به خوراک روباه‌های پرورشی صید می‌شوند.

وی گفت: از سوی دیگر پوست فک خزری برای دوخت کلاه و شال از اهمیت بسیاری بین مردم روس برخوردار است و همین عوامل باعث شده تا صید فک خزری به راحتی در روسیه انجام شود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری بیان کرد: نکتۀ قابل توجه اینکه بچه فک‌ها رنگ پوستشان تا قبل از بالغ شدن سفیدبرفی است و پس از بلوغ خاکستری رنگ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پوست برفی بچه فک‌ها از محبوبیت بسیاری در بین مردم برخوردار است و قیمت بسیار بالاتری نیز دارد، گفت: متأسفانه بچه فک‌ها نیز یکی ازمهمترین اهداف صیادان هستند تا بتوانند با فروش پوست آن‌ها درآمد زیادی کسب کنند.

به گفته شیرازی، صید قانونی و غیرقانونی در این کشور‌ها که دارای بیشترین جمعیت فک خزری هستند به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار