انسان و دریا

انسان و دریا
کتاب "انسان و دریا: مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا در ایران" به همت موزه ملی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی منتشر شد.
کد خبر: ۸۶۲۷۲

به گزارش مانا، طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی ایران، کتاب "انسان و دریا: مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا در ایران" به همت موزه ملی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی منتشر شده است. جبرییل نوکنده، رئیس موزه ملی در این خصوص گفت: این کتاب حاصل همکاری های موزه ملی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی است که در مرحله نخست منجر به برگزاری نمایشگاهی از آثار مرتبط با دریا و دریانوردی شد که بیش از سی هزار سال از پیشینه ارتباطی انسان و دریا از دوره پارینه سنگی جدید تا اواخر دوره قاجار را در ایران روایت می کند. کتاب شامل هفده مقاله و همچنین کاتالوگ آثار است.

طبق گفته فریدون بیگلری (معاون امور فرهنگی موزه ملی ایران) مقالات کتاب توسط پژوهشگران ایرانی و بین‌المللی به زبان فارسی و انگلیسی نگاشته شده و موضوعات مختلفی چون پیشینه طبیعی خلیج فارس و دریای کاسپی،  پیشینه بهره‌برداری از منابع دریایی و نقش این منابع در اقتصاد جوامع کهن، اهمیت دریا در امپراتوری‌های کهن ایران خصوصاً دوره هخامنشی، تجارت دریایی و بنادر و دیگر موضوعات مرتبط را در برمی‌گیرد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر مقالات، اطلاعات و تصاویر کلیه اشیا به نمایش در آمده در نمایشگاه نیز در کتاب آمده است. بیگلری در پایان گفت این کتاب به صورت تمام رنگی در 208 صفحه و قطع وزیری با جلد شمیز منتشر شده است.

طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی ایران عنوان مقالات کتاب به این شرح است: خلیج فارس و دریای کاسپی از عبدالمجید نادری بنی و حمید علیزاده لاهیجانی، صدف های زینتی: کهن‌ترین شواهد استفاده از منابع دریایی در ایران از سونیا شیدرنگ؛ خلیج فارس و دریانوردان شوش از عباس علیزاده؛ شواهدی از صید ماهی و نرمتنان در هزاره چهارم پیش از میلاد در سواحل شمالی خلیج فارس از محمدحسین عزیزی خرانقی، مرجان مشکور و همکاران؛ بررسی نقش قایقِ توپک گلی چغامیش از شادی کلانتر؛ نقش کشتی در اثر مهرهای خزانه تخت جمشید از شاهرخ رزمجو؛ دریا در متون شاهی هخامنشی از سهیل دلشاد؛ بررسی نقش قایق بر روی دو اثر مهر گلس به دست آمده از کاوش‌های شوش از صدیقه پیران؛ کشمکش‌های هخامنشیان و سکاییان از دریای آرال تا دریای سیاه از احسان شواربی؛ نقوش مرتبط با دریا در سکه های الیمایی از علی هژبری؛ نگاهی تاریخی به بنادر قدیمی ایران از عبدالمجید نادری بنی و حسین توفیقیان؛ دریای فارس و دریای کاسپی در عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات، نسخه موزۀ ملی ایران از  کرم میرزایی؛ نگاهی به روابط تجاری ایران و چین در دورة اسلامی بر اساس منابع تاریخی و سفرنامه ها از  لیلا خاموشی؛ بررسی سکه های لاری دورة صفوی از گلبهشت تقوا؛ سیراف و جایگاه آن در بازرگانی بین المللی در جهان باستان از محمداسماعیل اسمعیلی جلودار؛ بررسی های مغناطیسی بر روی بقایای قلعه پرتغالی های بندر کنگ، کورش محمدخانی؛ قایق لوتکا و نقش آن در معیشت ساکنان جنوب دریای کاسپی از سجاد سمیعی؛ هخامنشیان و دریا (ها) از ووتر هنکلمن؛ دریایی بر صخره‌ها، قایقرانی در نقوش صخره ای قوبوستان از داریو سیگاری؛ تاریخچه پژوهش های باستان‌شناسی در جزایر هرمزگان از سپهر زارعی.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار