۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

چشم انداز تیره بازار تانکر در سه ماه نخست ۲۰۲۰!

چشم انداز تیره بازار تانکر در سه ماه نخست ۲۰۲۰!
از یک سو تأثیر شیوع ویروس کرونا و از سوی دیگر زمستان گرم در نیمکرۀ شمالی و در نتیجه اُفت تقاضا، جای هیچ خوش‌بینی نسبت به بازار تانکر در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ را باقی نگذاشته است.
کد خبر: ۸۶۲۶۳
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بیمکو با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و اُفت تقاضا ناشی از زمستان گرم در نیمکرۀ شمالی، خوش‌بینی نسبت به بازار تانکر در سه ماهۀ نخست ۲۰۲۰ را از بین برده است، نوشت: به دنبال شیوع ویروس کووید ۱۹، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت اُفت ۴۳۵ هزار بشکه در روز را طی سه ماه نخست سال به نمایش می‌گذارد.

این گزارش ادامه داد؛ با کمرنگ شدن تقاضای فصلی برای بازار تانکر، نرخ‌های کرایۀ حمل روند نزولی را طی کرده است. اما با این وجود، به دلیل اینکه از قبل، چارتر کشتی‌ها برای بازه زمانی چند ماه فیکس شده است؛ مالکان درحال کسب درآمد‌های بالا ناشی از قرارداد‌های سه ماه چهارم ۲۰۱۹ هستند. در ماه گذشته، میانگین درآمد یک تانکر MR بر روی ۱۲ هزار و ۵۳۱ دلار در روز و یک فروند هندی سایز بر روی ۱۹ هزار و ۱۱۴ دلار فیکس شد.

بیمکو پیش‌بینی می‌کند؛ ناوگان حل نفت خام رشد ۱.۸ درصدی را در ۲۰۲۰ به نمایش گذارد، رقمی که نسبت به ۶.۲ درصد سال ۲۰۱۹، به طور چشمگیری در سطح پایین‌تری قرار دارد. علی‌رغم اینکه رشد ناوگان در ۲۰۲۰ کُند و آهسته خواهد بود، اما کووید ۱۹ و رشد بالای ناوگان در ۲۰۱۹، چشم انداز تیره‌ای را برای بازار رقم خواهند زد.

هم چنین برآورد می‌شود که ناوگان حمل مشتقات نفتی رشد دو درصدی را در ۲۰۲۰ تجربه کند.

 در ۲۰۱۹، تعداد ۶۸ فروند نفتکش غول پیکر با مجموع ظرفیت ۳۱۰ هزار DWT  تحویل داده شد، سطح بالای تحویل شناور رشد ۸.۵ درصدی ظرفیت ناوگان را به همراه داشت. درحالیکه تنها سه میلیون و ۵۰۰ هزار تُن ظرفیت به اوراق رفتند.

لازم به ذکراست: درحال حاضر ناوگان جهانی تانکر، تعداد ۸۱۴ فروند شناور با مجموع ظرفیت ۲۵۰ میلیون و ۷۰۰ هزار DWT را در اختیار دارد.

این گزارش در پایان نوشت: گسترس ویروس کووید ۱۹ می‌تواند تأثیرات مثبت فاز اول قرارداد تجاری بین آمریکا و چین را خنثی کند. چین تعرفه‌ها بر واردات کالا از آمریکا به ارزش ۷۵ میلیارد دلار از جمله نفت خام را نصف کرده است. علی‌رغم این اقدام، به عقیده بیمکو، اصلاً معلوم نیست که اگر زمان اختلال تجاری به درازا کشیده شود، چین بتواند تعهدات فاز اول را اجرا کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار