۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

روز سخت بورس تهران

روز سخت بورس تهران
بازار سرمایه اولین روز هفته را با صف نشینی فروشندگان قدرتمند آغاز کرد.
کد خبر: ۸۶۲۴۳
به گزارش خبرنگار بورس مانا، طی معاملات اولین روز هفته از آخرین هفته سال ۹۸ شاهد ریزش دسته جمعی قیمت سهام و صف‌های فروش سنگین در بازار بودیم.
در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس با سقوطی ۱۷ هزار واحدی معادل ۳.۳ درصد مواجه شد و در سطح ۵۰۲ هزار قرار گرفت.
نماد‌های فملی، فولاد، فارس، رمپنا، وبملت، پارس و اخابر بیشترین نقش را در اُفت سنگین شاخص داشتند.
البته بررسی کلیت بازار نشان از حاکمیت هیجان منفی در اکثریت بازار است.
صف‌های فروش سنگین و قفل شده، جریان معاملات را کُند کرده است. شیوع شدید و همه‌گیر کرونا ویروس و احتمال تعطیلی واحد‌های صنعتی یکی از مهمترین دلایل ریزش بازار در معاملات امروز بود.
کارشناسان با طرح احتمال تعطیلی تهران معتقدند این موضوع نیز مزید برعلت بود که شاهد ریزش دسته جمعی قیمت سهام باشیم.
این در حالی است که بازار‌های جهانی شب گذشته با حمایت دولت‌ها شاهد بازگشت از مسیر منفی شدید بودند، نفت ریزش ابتدای هفته را جبران کرد و بازار‌های مالی نیز شاهد سبزپوشی بودند.
بر همین اساس کارشناسان معتقدند اگر سرمایه گذاران نیازی به نقدینگی ندارند، بهتر است در صف‌های فروش قرار نگیرند. این روند منفی، هیجانی و کوتاه مدت است. با گذر از این دوره ملتهب به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، بازار به روال عادی خود باز می‌گردد.
مهمترین مؤلفه‌های اثر‌گذار بر بازار سهام نرخ ارز و همچنین تورم انتظاری پیشِ روی بازار است که همچنان وجود دارند، پس نباید درگیر هیجان‌های کوتاه مدت شد.
در پایان معاملات امروز شاخص کل در حالی بیش از ۳.۳ واحد منفی شد که شاخص هم وزن اُفتی نزدیک به دو واحدی داشت. این متغیر که نشان دهندۀ عملکرد سهام و صنایع کوچک است ریزش کمتری را تجربه کرد.
ارزش معاملات هم در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۵۶۰۰ میلیارد تومان بود. گروه‌های غذایی، شیمیایی، خودرو، فلزی، دارویی و بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات را داشتند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار