۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

صیادان صید خرچنگ خود را در دریا تخلیه کردند

صیادان صید خرچنگ خود را در دریا تخلیه کردند
با شیوع کرونا ویروس در کشور‌های خلیج فارس و نبود تقاضای خرید آبزیان از ایران، صیادان بار خرچنگ را در دریا تخلیه کرده و امواج دریا آن را به ساحل قشم آورده است.
کد خبر: ۸۶۲۴۲

به گزارش مانا به نقل از ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم روز شنبه  گفت: احتمال می‌رود با توجه به نبود امکانات سردخانه بر روی شناور و فساد پذیری سریع لاشه، صیادان مجبور به تخلیه بار در دریا شده‌اند. در روزهای اخیر فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که از مرگ‌ومیر تعدادی خرچنگ در نوار ساحل جنوبی قشم حکایت می‌کند.

صادق رستمی افزود: با پایش نوار ساحل جنوبی جزیره قشم، فقط در یک ناحیه از نوار ساحل جنوبی با بستر سنگی و ماسه‌ای به طول ۱۰۰ متر این خرچنگ‌ها مشاهده شد.

وی ادامه داد: در این منطقه ۳۰۰ قطعه لاشه خرچنگ بالغ و نیمه بالغ از گونه آبی شناگر با وزن حدود هر کدام ۲۰۰ گرم و همچنین  لاشه یک قطعه لاک‌پشت دریایی از گونه سبز در همان ناحیه وجود داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم تصریح کرد: با توجه به اینکه این گونه خرچنگ خوراکی از لحاظ اقتصادی  در کشورهای عربی بسیار ارزشمند است و بازار خوبی دارد، صید غیر‌مجاز آن در بعضی مواقع رخ می‌دهد.

وی احتمال مرگ خرچنگ‌ها به دلیل شکوفایی بلوم جلبکی در همان منطقه را دور از ذهن ندانست و ادامه داد: البته با توجه به اینکه تلفات فقط به یک نوع خرچنگ که ارزش غذایی برای برخی کشورها دارد، مربوط می‌شود، بحث بلوم جلبکی نمی‌تواند درست باشد.

رستمی خاطرنشان کرد: با این حال، جهت بررسی علت مرگ و میر خرچنگ‌ها در صورت وجود آلودگی‌های بیولوژیکی در زیستگاه، از آب دریا در ساحل جنوبی و لاشۀ خرچنگ‌ها نمونه‌برداری و به پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس ارسال شد. با ثبت چهار مورد جدید کرونا مثبت در استان هرمزگان شمار مبتلایان به کرونا در این استان به ۸۳ نفر رسید که ۶۳ مورد از موارد مثبت پس از بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شدند و با ثبت یک فوت، تعداد فوتی‌های استان هرمزگان به هشت نفر رسید.

در مجموع ۷۳۱ بیمار با تشخیص بیماری حاد تنفسی تاکنون به بیمارستان مراجعه کرده اند، از این تعداد ۵۸۰ نفر پس از بهبود ترخیص و در حال حاضر ۱۲ بیمار حاد تنفسی نیز بستری هستند. تاکنون در بندرعباس با ۴۴ مورد، قشم با ۱۲ مورد، کیش با ۱۳ مورد، پارسیان دو مورد، رودان سه مورد، بندرلنگه سه مورد، بستک دو مورد، حاجی آباد یک مورد، میناب دو مورد و جاسک یک مورد دارای ویروس کرونا ثبت شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار