۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

سقوط ۶ درصدی شاخص بورس تهران

سقوط ۶ درصدی شاخص بورس تهران
شاخص بورس تهران در سه روز معاملاتی ابتدای هفته در مسیر ریزشی شدیدی شاهد افتی بالغ بر ۳۲ هزار واحد بوده و بیش از شش درصد از ارزش خود را از دست داد.
کد خبر: ۸۶۲۳۰
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بورس تهران که پایان هفته‌ای پرخبر را پشت سر گذاشته و با تصمیم‌های خلق‌الساعه و عجولانه نهادِ ناظر در خصوص کاهش دامنه نوسان قیمتی بازار از پنج درصد به دو درصد مواجه شده بود، در نهایت با مداخله مستقیم وزیر اقتصاد مجدداً کار خودش را در روز شنبه با دامنه نوسان پنج درصدی آغاز کرد.
اما اظهار نظر‌های متناقض مسئولان بازار سرمایه در خصوص تشکیل حباب قیمتی در بازار باعث تزریق نگرانی‌هایی به بدنه بازار سهام شد. در نهایت بورس تهران روز شنبه را با ریزشی نزدیک به شش هزار واحدی به پایان رساند.
به دنبال اختلاف‌های داخلی درخصوص تصمیم گیری برای عدد دامنه نوسان، عصر روز سه شنبه در شورای عالی بورس با حضور اعضای این شورا و به ریاست وزیر اقتصاد تصمیم گیری و مقرر شد تا دامنه نوسان در بازار سهام همان پنج درصد بماند. تعیین تکلیف این موضوع باعث شد تا بازار سهام چهارشنبه را نسبتا آرامتر پشت سر بگذارد و شاخص کل بورس نیز با رشد اندک ۳۶۰ واحدی کار خود را به پایان رساند.
در کنار موارد فوق طی هفته جاری، ریزش بی سابقۀ قیمت جهانی نفت در روز دوشنبه نیز به سقوط قیمت‌ها در بورس تهران دامن زد.
به این ترتیب شکست مذاکرات اوپک و سیاست جدید عربستان در برگشت به تولید حداکثری و تخفیف، ریزشی شدید را برای قیمت جهانی نفت به همراه داشت و باعث شد تا قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه در بازار‌های جهانی با سقوط حدوداً ۲۵ درصدی به قیمت ۳۴ دلار در هر بشکه برسد!
و در نهایت شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در کشور و همچنین دنیا از دیگر دغدغه‌هایی است که این روز‌ها به شدت بازار سرمایه را درگیر کرده است. نگرانی از تعطیلی واحد‌های تولیدی حاضر در بازار سهام به دلیل اپیدمی کوویید ۱۹ یکی دیگر از نگرانی‌های مهم بازارِ سرمایه است. ناگفته نماند که این ویروس تمام بازار‌های مالی دنیا را دستخوش ریزش‌های سختی کرده تا جایی که شاهد سقوط سنگین بورس‌های آمریکا ظرف معاملات امروز و دیروز بودیم.
بازار در معاملات روز سه شنبه هم ریزشی بیش از ۱۴ هزار واحد را ثبت کرد تا ظرف سه روز سقوطی ۳۲ هزار واحدی را تجربه کرده باشد. به این ترتیب در سه جلسه معاملاتی این هفته نماگر بازار سرمایه بیش از شش درصد از ارزش خود را از دست داد که رقم قابل توجهی است.
کارشناسان معتقدند با تعیین تکلیف دامنه نوسان در جلسه شورای عالی بورس و همچنین بازگشت آرامش به بازار‌های مالی به دنبال بهبود شرایط در چین، می‌توان شاهد روز‌های بهتری برای بازار سهام در آخرین هفته سال جاری بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار