۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

شناسایی جمعیت جدیدی از دلفین گوژپشت اقیانوس هند در استان بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جمعیت جدیدی از دلفین گوژپشت اقیانوس هند در استان بوشهرشناسایی شد.
کد خبر: ۸۶۱۹۶
شناسایی جمعیت جدیدی از دلفین گوژپشت اقیانوس هند در استان بوشهر
به گزارش خبرنگارمانا از بوشهر، فرهاد قلی‌نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت زیستگاهی جانواران در استان بوشهر اظهار داشت: این استان با داشتن قابلیت‌های مهمی زیستگاه انواع جانوران به ویژه دریایی است.

وی با اشاره به شناسایی جمعیت جدیدی از دلفین گوژپشت اقیانوس هند در آب‌های استان بوشهر بیان کرد: گروه تحقیقاتی موسسه طرح سرزمین با حمایت مالی شرکت پتروشیمی نوری از اسفند ماه ۱۳۹۲ تاکنون به بررسی جمعیت دلفین‌های گوژپشت اقیانوس هند (Souse plumbea) با گشت‌های دریایی مستمر در پارک ملی دریایی دیر-نخیلو و منطقه حفاظت شده‌‌ در استان بوشهر هستند.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: در گشت دریایی ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ طبق نقشه و برنامه‌ریزی، بندر رستمی به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از انجام ارزیابی‌ها مشخص می‌شود که گونه مشاهده شده، دلفین گوژپشت اقانوس هند بوده است.

 مدیر پروژه حفاظت از دلفین گوژپشت نیز با اشاره به اینکه در این پایش بیش از ۱۵ عدد دلفین مشاهده شده است افزود: اعضای تیم تحقیقاتی موسسه طرح سرزمین گروه‌های مشاهده شده را که شامل مادر و فرزندان در کنار یکدیگر بودند ضبط و ثبت کرده‌اند.

نازنین محسنیان ادامه داد: پس از بررسی تصاویر گرفته شده از این دلفین‌ها و مقایسه آن با دلفین‌های منطقه نخیلو و عدم مشاهده فرد مشترک اعلام می‌شود که این جمعیت یک جمعیت جدید در سواحل استان بوشهر می‌باشد اما متاسفانه نسبت به جمعیت قبلی دارای آثار تهدید از عوامل انسانی بیشتری بر روی بدنشان بودند و برای رسیدن به قطعیت نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

لازم به ذکر است که دلفین گوژپشت اقیانوس هند از سال ۲۰۱۵ به عنوان گونه در معرض خطر انقراض (EN) در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) قرار گرفته است و به واسطه حضورش در زیستگاه ساحلی با عمق کمتر از ۲۵ متر به شدت در معرض تهدید عوامل انسانی نظیر ادوات صیادی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار