۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هند آماده انتقال است

فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هند آماده انتقال است
مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی آماده است، گفت: طرف هندی به طور مستمر پیگیر انتقال این فاینانس است، اما تاکنون بانک‌های ما نتوانستند تمهیداتی را برای جذب این اعتبار فراهم کنند. بانک‌ها اذعان دارند که مشکل ازسوی ایران بوده که نتوانستیم تاکنون این مبلغ را وارد توسعه بندر چابهار کنیم.
کد خبر: ۸۶۱۹۱
به گزارش مانا به نقل از ایلنا، محمدعلی سعیدی‌پور درباره میزان عملکرد هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار در بخش اپراتوری و سرمایه‌گذاری اظهار داشت: بیان عملکرد یک مجموعه باید بر اساس آمار و شواهد انجام شود و در این زمینه آمار عملکرد هندی‌ها چه در بخش اپراتوری و چه در بخش سرمایه‌گذاری مثبت و مطلوب است.

وی با بیان اینکه در حوزه اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار با حضور هندی‌ها رشد بالغ بر ۶۰ درصدی را داشتیم، گفت: این نکته بسیار حائز اهمیت است که ما به عنوان طرف قرارداد از هندی‌ها چه می‌خواهیم و با حضور این سرمایه‌گذاران چه اهدافی باید در چه مدت زمانی محقق شود.

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: در شرایطی که به دلیل فشار‌های ناشی از تحریم‌ها بسیاری از رفقایی که ادعای همراهی با ایران را می‌کردند، ایران را کنار گذاشتند، در این میان در جهان کشوری با صدای بلند اعلام همکاری با ایران را کرده و می‌گوید که روابطش را با کشورمان ادامه می‌دهد بنابراین ما هم نباید فرصت حضور هندی‌ها را از دست بدهیم.

سعیدی‌پور با بیان اینکه هندی‌ها به بندر چابهار وفادار بودند، گفت: این وفاداری فقط برای همراهی با ایران نبوده بلکه هند با نقش‌آفرینی در این عرصه به دنبال برآورده کردن منافع خودش است که منافع ما هم تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست هند این است که روابطش با ایران را به عنوان یک قدرت منطقه حفظ کند همچنین از طریق ایران به بازار‌های منطقه دسترسی داشته باشد.

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه روابط‌مان با هند برای توسعه بندر چابهار هر روز در حال گسترش است، گفت: در آ‌خرین اجلاس با هندی‌ها در قالب یک کمیته مشترک دریایی و بندری در دهلی به توافقات خوبی رسیدیم و اصرار هر دو طرف هم بر گسترش همکاری‌ها و انجام تعهدات بود.

سعیدی‌پور با تاکید بر اینکه هندی‌ها مدعی هستند هیچ محدودیتی برای همکاری با ایران در بندر چابهار برای آن‌ها اعمال نشده است، اظهار داشت: این موضوع یک نقطه قوت برای توسعه بندر چابهار است.

وی با تاکید بر اینکه فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی آماده است، گفت: طرف هندی به طور مستمر پیگیر انتقال این فاینانس است، اما تاکنون بانک‌های ما نتوانستند تمهیداتی را برای جذب این اعتبار فراهم کنند و بانک‌های ما اذعان دارند که مشکل ازسوی ایران بوده که نتوانستیم تاکنون این مبلغ را وارد توسعه بندر چابهار کنیم.

سعیدی‌پور تاکید کرد: البته اقداماتی برای جذب این اعتبار انجام شده است و تلاش می‌کنیم که بانک دیگری را جایگزین بانک قبلی برای جذب این مبلغ کنیم و هندی‌ها هم از این موضوع استقبال کرده‌اند اگر امروز مشکل بانک‌های ایرانی برطرف شود فردا امکان جذب این فاینانس از سوی هند فراهم می‌شود.

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر شهید بهشتی چابهار بندر استراتژیک ایران محسوب می‌شود، گفت: تمام اطلاعات و تحلیل‌ها درباره این بندر باید موثق باشد چراکه انعکاس آن بسیار مهم است و نباید ابزاری برای دشمن باشد تا ضربه‌ای به روند توسعه بندر چابهار وارد کنند.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز در حال تلاش هستند تا زمینه برای تحقق استراتژی‌های درازمدت بندرچابهار محقق شود و طبق برنامه هم پیش می‌رویم.

سعیدی‌پور با اشاره به اعمال تخفیفات عملیات بندری در چابهار اظهار داشت: سازمان بنادر دو سال گذشته مصوبه‌ای را مبنی بر ارائه تخفیفات ۸۰ درصدی به خطوط کشتیرانی که در این بندر سرویس می‌دهند، ابلاغ کرد و با این اقدامات در حالی که سال‌های گذشته منتظر پهلوگیری کشتی‌ها بودیم، امروز به صورت منظم خطوط کشتیرانی برای انجام عملیات بندری در این بندر پهلو می‌گیرند.

این مقام مسئول در سازمان بنادر با تاکید بر اینکه روزی عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار نداشتیم، اما امروز بالغ بر پنج هزار کانتینر عملیات در این بندر انجام شده است، گفت: این عملیات امسال حداقل رشد ۵۰ درصدی را داشته و حتما در سال آینده آمار همچنان صعودی خواهد بود و به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد که البته تحقق آن به یکسری تمهیدات پسکرانه‌ای و تسهیل قوانین نیاز دارد که هر کدام آن‌ها در دستگاه‌های ذیربط در حال پیگیری هستند.

سعیدی‌پور با بیان اینکه هند اعلام کرده‌است که مشکلات برای خرید تجهیزات ۸۵ میلیون دلاری بندر چابهار برطرف شده، گفت: انکار نمی‌کنیم که برای خرید و ورود تجهیزات بندری با موانعی مواجه بودیم، اما بنا بر گفته‌های طرف هندی زمینه ورود تجهیزات بندری مطابق با قرارداد فراهم شده‌است.

وی اظهار امیدواری کرد که این تجهیزات حداکثر در شش ماه اول سال آینده وارد بندر شهید بهشتی شود.

سعیدی‌پور گفت: البته این موضوع می‌تواند دستخوش تحولات سیاسی قرار گیرد، اما با پیگیری دستگاه‌های مختلف و اعمال تمهیدات و با ارتباطات گسترده جهانی زمینه برای ورود این تجهیزات فراهم شده است.

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه اگر همراهی هندی‌ها نبود امروز در این مرحله از پیشرفت قرار نداشتیم، افزود: همزمان با اعمال تخفیفات ۸۰ درصدی به صاحبان کالا هندی‌ها هم در وهله اول تخفیفات ۴۰ درصدی اعمال کردند و اعلام شده که صاحبان کالا و فورواردر‌ها اگر به صورت منظم عملیات در این بندر داشته باشند تخفیفات از ۴۰ درصد بیشتر هم می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر انجمن فورواردری هم اعلام کرده در صورت مساعدت طرف ایران و هند حاضر هستند مجموعه زیادی از بار خود را از طریق بندر چابهار جابه‌جا کنند.

سعیدی‌پور با بیان اینکه هندی‌ها پا به پای ما در توسعه بندر چابهار حضور دارند، گفت: هند روند سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار را شروع کرده و ادامه خواهد داد از این رو در معاهده بین‌المللی سه‌جانبه هم عضو شده و با حمایت از ایران از مصوبات این معاهده استقبال کرده است و تمام این‌ها نشان می‌دهد که هند در انجام تعهدات خود مصمم است.

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی درباره ادعا‌هایی مبنی بر وجود درخواست‌های سرمایه گذاری در بندر چابهار از سوی کشور‌ها و شرکت‌های خارجی تاکید کرد: در این دوره پیشنهادات سرمایه‌گذاری در  چابهار از سوی سایر کشور‌ها و شرکت‌های خارجی وجود داشت، اما هرگز به صورت جدی مطرح نشد و در حد شعار باقی ماند. هرچند شعار‌هایی برای سرمایه‌گذاری در سایر بنادر داده می‌شود، اما هیچ وقت به مرحله عملیاتی نمی‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این وعده‌های سرمایه‌گذاری در بنادر ایران با هدف اتلاف وقت و جلوگیری از توسعه بنادر است، گفت: منافع عده‌ای در عدم توسعه بندر چابهار است و با وعده‌های سرمایه‌گذاری به دنبال وقت‌کشی برای توسعه بندر شهید بهشتی هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار