۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

افزایش تولید میگوی پرورشی در سال ۹۹ نخواهیم داشت

رئیس اتحادیه تولیدو تجارت آبزیان ایران گفت: سیاست اصلی ما برای تولید میگوی پرورشی در سال ۹۹، هدایت پرورش دهندگان میگو به سمت تولید میگو در تراکم‌های کمتر است تا بتوانند به این ترتیب به موقع نسبت به کنترل احتمالی شیوع بیماری اقدام کنند.
کد خبر: ۸۶۱۷۴
افزایش تولید میگوی پرورشی در سال ۹۹ نخواهیم داشت
 
علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اتمام کامل برداشت میگوی تولید سال ۹۸ به میزان ۴۵ هزار تُن از برنامه ریزی‌های کلان برای تولید میگوی سال ۹۹ خبر داد.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران بیان داشت: با توجه به ایجاد برخی مشکلات غیر‌قابل پیش بینی از جمله شیوع بیماری کرونا در حال حاضر ابهاماتی در خصوص چگونگی وضعیت تولید میگو در سال ۹۹ برای پرورش دهندگان و مقامات مسئول در این زمینه وجود دارد.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از مهمترین مشکلات ایجاد شده به شیوع کرونا در کشور چین مربوط می‌شود و از آنجا که این کشور اصلی‌ترین بازار صادرات ایران محسوب می‌شود در صورتی که صادرات به این کشور به دلیل کرونا قطع شود انتظار تولید زیاد میگو در سال آینده با مشکل فروش روبه رو خواهد شد.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر تولید میگو بعد از هفت ماه از سال آینده به سرانجام خواهد رسید و امید می‌رود تا آن زمان مشکلات ناشی از بروز شیوع کرونا برطرف شده باشد. ممکن است در زمینه صادرات میگو به کشور چین با مشکلی روبه رو نشویم.

خدایی مشکل دیگری را که بر تصمیمات کلان تولید میگو در سال آینده سایه انداخته است را به مسائل مربوط به شیوع بیماری لکۀ سفید در مزارع مربوط دانست که امسال شاهد آن بودیم.

این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، ادامه داد: سیاست اصلی ما هدایت پرورش دهندگان میگو به سمت تولید میگو در تراکم‌های کمتر است تا بتوانند به این ترتیب به موقع نسبت به کنترل احتمالی شیوع بیماری اقدام کنند.

وی ادامه داد: در‌خواست اتحادیه تولید و تجارت آبزیان از مقامات سازمان دامپزشکی و سازمان شیلات ایران این است که نظارت دقیقی مبنی بر رعایت ضوابط و مقررات پرورش دهندگان نسبت به آماده سازی مزارع قبل از شروع تولید داشته باشند.

به گفته خدایی، برخی تولید کنندگان برای تولید بیشتر، دو بار در سال اقدام به ذخیره سازی میگو در استخر خود می‌کنند و از آنجا که اینکار نیاز به سرعت بیشتری در کار دارد، بدون رعایت ضوابط بهداشتی اقدام به تولید می‌کنند که این امر احتمال شیوع بیماری را چند برابر می‌کند.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران تاکید کرد: بنابراین سیاست اصلی اتحادیه تولید و تجارت آبزیان این است که تولید میگوی پرورشی در سال ۹۹ نسبت به تولید امسال افزایش نداشته باشد و حداکثر تولید به ۴۵ هزار تُن برسد.

به گفته وی، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گلستان در امر تولید میگوی پرورشی کشور فعال هستند که هم اکنون در حال آماده سازی مزارع خود جهت ذخیره سازی لارو برای تولید در سال ۹۹ هستند.

خدایی اظهار امیدواری کرد: با رعایت بهداشت و قوانین و مقررات تعیین شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات ایران توسط پرورش دهندگان، سال آینده شاهد شیوع بیماری لکۀ سفید در مزارع میگو نباشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار