۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

تدوین پیش نویس دستورالعمل اجرایی دفع مواد زاید در دریا‌ها

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین پیش نویس دستورالعمل اجرایی پروتکل لندن مبنی در دفع مواد زاید در دریاها خبر داد.
کد خبر: ۸۶۱۵۰
تدوین پیش نویس دستورالعمل اجرایی دفع مواد زاید در دریا‌ها
 
ضیاء الدین الماسی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به پروتکل لندن در خصوص دفع مواد زاید و دیگر مواد در دریا، از سوی معاونت محیط زیست دریایی پیش نویس دستورالعمل اجرایی این پروتکل در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: بر اساس پروتکل لندن، دفن کلیه مواد خاطرناک اعم از خورنده، رادیواکتیو، سمی و ... در دریا‌ها ممنوع است که لازم است این امر مورد توجه مقامات دولتی کشور‌ها قرار گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس این پروتکل، دفن برخی از مواد در دریا‌ها با رعایت ضوابطی بلامانع است که از معروف‌ترین این مواد قابل دفن می‌توان به لای اشاره کرد که این امر در صورتی است که امکان استفاده از آن در خشکی وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: اینکه تحت چه شرایطی مواد زاید مجاز به دفن در دریا هستند موضوعی است که در قالب پیش نویس دستورالعمل اجرایی پروتکل لندن مبنی در دفع مواد زاید در دریاها، در حال انجام است.

به گفته الماسی، پیش نویس لایروبی و لای ریزی در دریا‌ها تدوین شده و هم اکنون مراحل کارشناسی خود را توسط کارشناسان مربوطه جهت تصویب نهایی و اعمال در دستورالعمل اجرایی طی می‌کند.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: در مجموع بر اساس دستورالعمل اجرایی پروتکل لندن، هشت دسته مواد مضر بنا به شرایطی خاص مجاز به دفن در دریا‌ها خواهند بود که لای تنها یکی از این هشت مورد است.

وی اذعان داشت: با همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و نظام فنی و اجرایی کشور، تدوین پیش نویس دستورالعمل اجرایی پروتکل لندن مبنی در دفع مواد زاید در دریا‌ها در برنامه امسال دفتر آلودگی‌های دریایی قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار امیدواری کرد: با تدوین نهایی دستورالعمل اجرایی پروتکل لندن مبنی بر دفع مواد زاید در دریا‌ها و اجرایی شدن آن در آب‌های کشورمان، شاهد کاهش آلودگی‌های دریایی ناشی از دفع مواد زاید باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار