۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹

پیگیری احیای خلیج گرگان در ستاد ملی مدیریت تالاب‌های کشور /۱۰ هزار هکتار از غرب تالاب میانکاله خشک شده است

پروژۀ نجات‌بخشی و احیای خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله که پیش از این در قالب کمیتۀ نجات‌بخشی خلیج گرگان پیگیری می‌شد هم اکنون در قالب ستاد ملی مدیریت و هماهنگی تالاب‌های کشور در حال پیگیری است.
کد خبر: ۸۶۱۴۹
پیگیری احیای خلیج گرگان در ستاد ملی مدیریت تالاب‌های کشور /۱۰ هزار هکتار از غرب تالاب میانکاله خشک شده است
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پس از پسروی آب خلیج گرگان و خشک شدن بخشی از تالاب میانکاله و ایجاد بحران محیط زیستی در این منطقه، کمیتۀ ملی نجات خلیج گرگان در قالب کارگروه سواحل، بنادر و جزایر کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه تشکیل و جلساتی تشکیل شد.

احمد رضا لاهیجان زاده ادامه داد: در این جلسات تصمیماتی نیز در خصوص چگونگی احیای خلیج گرگان اخذ شد که در برخی موارد به دلیل تداخلات استانی و نیز برخی مسائل دیگر، روند برنامه ریزی‌ها برای احیای خلیج گرگان با سرعت قابل قبولی پیش نمی‌رفت.

وی خاطرنشان ساخت: لذا تصمیم بر آن شد تا احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله در قالب ستاد ملی مدیریت و هماهنگی تالاب‌های کشور که با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود، پیگیری تا روند اقدامات برای احیای مناطق مذکور تسریع شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، در آخرین جلسات ستاد ملی مدیریت و هماهنگی تالاب‌های کشور، گزارش شد که حدود ۱۰ هزار هکتار از غرب تالاب میانکاله به دلیل پسروی آب دریای خزر، عدم تامین حق‌آبه و نیز شیب غرب به شرق تالاب، خشک شده است که این امر می‌تواند منجر به ایجاد یک منشا گرد و غبار بزرگ در غرب میانکاله شود.

وی اذعان داشت: نتایج نمونه برداری از تالاب نشان می‌دهد که میزان شوری و کیفی آب و ورود مواد مغذی از غرب به شرق بیشتر است که این امر به دلیل حجم بالای کشاورزی در منطقه صورت می‌گیرد، لذا مدیریت کود دهی و سم پاشی مزارع کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به تالاب میانکاله بسیار ضروری است.

لاهیجان زاده بر ضرورت احیای هر چه سریعتر تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان تأکید کرد و بیان داشت: بر اساس تصمیمات اخذ شده در ستاد ملی مدیریت و  هماهنگی تالاب‌های کشور، به زودی شاهد تامین حق‌آبه تالاب میانکاله و نیز تهیه طرح لایروبی تالاب خواهیم بود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود اذعان داشت: بنا به دستور مستقیم معاون اول رئیس جمهوری به زودی طرح جامع حفاظت از تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان تدوین خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین در آخرین جلسه مدیریت و هماهنگی تالاب‌های کشور مقرر شد، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه بودجه و استانداران مازندران و گلستان و سایر دستگاه‌های مرتبط ضمن اجرای برنامه‌های کوتاه مدت برای حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان، با استفاده از یافته‌های علمی و مطالعات گذشته، برنامه‌ای جامع برای حفظ محیط زیست میانکاله و خلیج گرگان تدوین نمایند و برای تصویب در جلسه آتی ستاد مطرح کند.

خلیج گرگان محیطی است که تحت تأثیر جریان فعال و هیدرودینامیک دریای خزر در حال تغییر شکل است، در گذشته این خلیج طی ۲۸ سال پسروی‎ها را تجربه کرده و شرایط خشکسالی کنونی در گذشته نیز وجود داشته است. این خلیج بر اثر رشد تپه‌های ماسه‎ای میانکاله نزدیک به ۲۶۰۰ سال پیش شکل گرفته و تراز منفی آب دریای خزر سبب توسعه میانکاله شده است.

خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده است. خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و بین دو استان مازندران و استان گلستان است.

این خلیج در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان‌های گلستان و مازندران به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار