۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵

افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین بندر خرمشهر و عراق

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست رفع موانع و مشکلات بازرگانی بین ایران و عراق که با حضور رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در جنوب عراق برگزار شد از افزایش حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های بازرگانی بین بندر خرمشهر و عراق خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۶۱۳۵
افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین بندر خرمشهر و عراق
 
به گزارش خبرنگار مانا، نورالله اسعدی در این نشست که با حضور رایزن بازرگانی ایران در کشور عراق، مدیرکل گمرک خرمشهرو فعالان بخش خصوصی در بندر خرمشهر برگزار شد  گفت: بندر خرمشهر با توجه به زیر‌ساخت‌های مناسبی که دارد مناسب‌ترین گزینه برای صادرات به کشور عراق است.

وی هدف از برگزاری این نشست را  بررسی مشکلات و رفع موانع بازرگانی و افزایش ترافیک حمل و نقل دریایی و صادرات به کشورعراق عنوان کرد و افزود: هر دو کشور ایران و عراق ذی‌نفع هستند و بندر خرمشهر به دنبال رفع مشکلات است و در راستای دستیابی به تعاملات بیشتر جلسات متعددی با صادر کنندگان و تجار عراق برگزار و بسیاری از مشکلات نمایندگان کارخانه‌های سیمان عراق بررسی و مرتفع شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم در سطح کلان، یکسری محدودیت‌هایی به وجود آمده است که بندر خرمشهر با اعمال کمترین میزان تعرفه نسبت به سایر بنادر کشور می‌تواند یک امتیاز‌خواهی به وجود آورد که منجر به سود آوری و ترافیک کالا در این بندر شود.

اسعدی افزود: هر شرکت کشتیرانی تجار یا صاحبان کالا که کالا‌های خود را از بندر خرمشهر عبور دهند مشمول تخفیف تعرفه می‌شوند که هزینۀ تمام شده تجارتش بسیار باصرفه‌تر از بنادر دیگر کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت: بندر خرمشهر در آخرین نقطۀ خلیج فارس قرار دارد و ۶۲ مایل دریایی تا دهانۀ خلیج فارس با وجود مخاطرات زیاد از جمله مغروقه‌های دوران دفاع مقدس فاصله دارد  و در‌صورتی‌که امکان خارج‌سازی مغروقه‌ها و لایروبی اروندرود اجرایی شود ظرفیت بندر خرمشهر از ۱۰ میلیون تُن در سال هم بالاتر می‌رود و کشتی‌های با آبخور۹متر هم می‌تواند به این بندر تردد داشته باشد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از برگزاری نشست دو‌جانبه بنادر ایران و عراق در آیندۀ نزدیک در کشورعراق خبر داد و گفت: برگزاری این جلسات و بازدید از بنادرعراق در راستای رفع مشکلات در حوزۀ تجارت و مبادلات اقتصادی بین بنادر و بهبود حمل و نقل دریایی به منظور افزایش توسعه تجارت بین دو کشور می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار