۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹

ارائه برنامه ۱۰ ساله از سوی جایکا به منظور احیای تالاب انزلی / اتمام مطالعات ۱۶ ساله جایکا در تالاب انزلی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اتمام فعالیت مطالعاتی جایکا در تالاب بین المللی انزلی پس از ۱۶ سال از ارائه برنامه ۱۰ ساله از سوی جایکا به منظور احیای تالاب بین المللی انزلی خبر داد.
کد خبر: ۸۶۱۲۹
ارائه برنامه ۱۰ ساله از سوی جایکا به منظور احیای تالاب انزلی / اتمام مطالعات ۱۶ ساله جایکا در تالاب انزلی
 
احمد‌رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا یکی از مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در سال‌های اخیر را همکاری این سازمان با آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) اعلام کرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری‌های گسترده جایکا در راستای حفاظت و احیا محیط زیست کشور به ویژه در بخش سواحل و تالاب‌های کشور گفت: فعالیت این گروه از سال ۲۰۰۴ میلادی به منظور احیای تالاب بین المللی انزلی آغاز شده بود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مطالعاتی جایکا در تالاب انزلی در خرداد ماه امسال پس از ۱۶ سال به اتمام رسید، بیان داشت: این گروه گزارش جامع و نهایی خود را به منظور چگونگی اجرای طرح‌های احیای تالاب بین‌المللی انزلی به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه داده اند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود تأکید کرد: طرح ارائه شده از سوی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، شامل یک برنامه ۱۰ ساله به منظور احیای تالاب بین‌المللی انزلی است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: بر اساس اعلام تیم تخصصی ژاپنی، طرح ۱۰ ساله ارائه شده از سوی جایکا باید در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ اجرایی شود.

لاهیجان زاده تصریح کرد: به همین منظور به زودی عملیات اجرایی آغاز احیای طرح تالاب انزلی بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط تیم تخصصی جایکا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در این تالاب بین‌المللی آغاز خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح ۱۰ ساله شاهد احیای تالاب بین‌المللی انزلی به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم‌های ساحلی کشور باشیم.

به گفته لاهیجان زاده، احیا و حفاظت تالاب بین‌المللی بندر انزلی همواره مورد توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و هر ساله اعتبارات قابل توجهی از منابع ملی و استانی به منظور حفاظت و احیای این تالاب اختصاص می‌یابد.

لازم به ذکر است، حوزۀ آبریز تالاب بین‌المللی انزلی دارای مساحتی حدود ۳۷۴ هزار هکتار است. تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. "کنوانسیون رامسر، سال ۱۹۷۵" و همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده است. تالاب انزلی جزء تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور بوده و دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی است که پس از آبیاری مزارع و شالیزار‌ها به همراه جریان‌های سطحی حوزۀ آبریز تالاب به آن وارد می‌شوند. حداکثر عمق آب تالاب در بهار و در نواحی غربی تالاب به ۲.۵ متر می‌رسد که به دلیل نوسان‌های سطح آب دریای خزر، این مقدار متغیر است.

این تالاب، به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رود‌ها دارای محیط زیستی ویژه است. معروف‌ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی» است که تالاب را به این دلیل تالاب لاله مردابی می‌خوانند. تنوع زیستی بالای تالاب آن را برای مطالعه پرندگان مناسب کرده‌است. حواصیل‌ها، اردک سانان، مرغابی سانان کشیم بزرگ، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک، کاکایی و ... از پرندگان این تالاب شمرده می‌شوند. گیاهان تالاب به سه دسته غوطه ور، گیاهان شناور و گیاهان حاشیه‌ای تقسیم می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار