۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

ویروس کرونا معادلات رشد اقتصاد جهانی را بر هم می‌زند!

ویروس کرونا معادلات رشد اقتصاد جهانی را بر هم می‌زند!
اگرچه شاهد کاهش تنش‌های تجارت جهانی از جمله شکل‌گیری فاز اول توافق تجاری بین آمریکا و چین هستیم، اما اتفاقی مانند گسترش ویروس کرونا خوش‌بینی رشد اقتصاد جهانی را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۶۰۸۹
به گزارش گروه بین‌الملل مانا بیمکو نوشت: در سراسر جهان، علائمی از کاهش تنش‌های تجاری جهانی مشاهده می‌شود؛ آمریکا و چین فاز اول قرارداد تجاری را امضا کرده‌اند که از تشدید بیشتر جنگ تجاری بین دو کشور جلوگیری می‌کند. هم‌چنین توافق تجاری جدید آمریکا- مکزیک–کانادا به تصویب رسیده است. ازطرف دیگر، جلوی خروج سخت یا «hard brexit» گرفته شده است. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید گزینه hard brexit تقریباً نقطۀ مقابل soft Brexit خواهد بود. این بدان معنا خواهد بود که بریتانیا تمام روابط خود را با اتحادیه اروپا قطع خواهد کرد.

این گزارش ادامه داد: در ۲۰۱۹، رشد اقتصادی تنها ۲.۹ درصد بود که پایین‌ترین رقم از بحران مالی جهانی تاکنون به شمارمی‌آید. پیشرفت‌های اخیر سبب شده است که رشد اقتصاد جهانی ۳.۳ درصد برای ۲۰۲۰ پیش‌بینی شود. اما با این وجود تعدادی از عوامل می‌تواند سبب شوند که اقتصاد جهانی از مسیر رشد خود خارج شود. ازجمله مهم‌ترین عوامل شیوع ویروس کرونا است. ویروس کرونا نه تنها اقتصاد چین، بلکه تمام جهان را تهدید می‌کند. بسته شدن طولانی مدت کارخانه‌ها و کاهش وادارات می‌تواند فاز اول توافق تجاری بین آمریکا و چین را تحت تأثیر قرار دهد.

با توجه به حضور بسیارمهم چین در تجارت جهانی، اختلال جدی در اقتصاد این کشور اثرات ثانویه بر بقیه جهان به همراه داشته است. تجارت‌های فله خشک و تانکر به طور مستقیم تحت تأثیر کاهش تقاضای چینی قرار گرفته‌اند. درحالی‌که تقاضا برای صادرات کانتینری از چین بستگی به کشور‌های دیگر دارد، تعطیلی طولانی‌مدت در بخش تولید کشور، توانایی برای برآورده کردن نیاز‌ها را محدود می‌سازد. ازاین رو بخش کشتیرانی کانتینری آسیب خواهد دید.

درادامه این گزارش آمده‌ است: انتظار می‌رود طی سال ۲۰۲۰، رشد پایین تقاضا در بخش کشتیرانی کانتینری استمرار داشته باشد، درحالیکه خطوط کشتیرانی برای افزایش نرخ‌های کرایه حمل در راستای پوشش هزینه‌های اضافی ناشی از اجرای قانون ۲۰۲۰ آیمو تلاش می‌کنند. نکتۀ قابل توجه اینکه رشد ظرفیت ناوگان در سال جاری کمتر از سال گذشته خواهد بود، اما در مقایسه با روند رشد تقاضا، خیلی بالا است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار