۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

سقوط نرخ‌های کرایۀ حمل بازار تانکر در سه ماه نخست ۲۰۲۰

سقوط نرخ‌های کرایۀ حمل بازار تانکر در سه ماه نخست ۲۰۲۰
به دنبال شیوع ویروس کرونا و در پی آن اُفت تقاضا در بازار نفت، نرخ‌های کرایه حمل بازار تانکر در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ روند کاهشی را طی می‌کند.
کد خبر: ۸۶۰۳۳
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در جدیدترین تحلیل خود از بازار تانکر نوشت: شیوع اخیر ویروس کرونا به پیکرۀ بازار تقاضای نفت در چین آسیب وارد کرده است. دولت این کشور تعطیلات سال نوی چینی را به منظور محدود کردن رفت و آمد مردم در سراسر جهان و جلوگیری از گسترش ویروس، تمدید کرد که این امر موجب تضعیف اقتصاد این کشور و تقاضای نفت شد.

این گزارش ادامه داد: به دنبال اُفت ناگهانی فعالیت پالایشگاه‌ها در چین پس از شیوع ویروس کرونا، طی سه ماه نخست ۲۰۲۰ نرخ‌های کرایه حمل در بازار نفتکش‌های غول پیکر روند نزولی را در پیش خواهد گرفت. علاوه براین برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه واحد دانیال شرکت نفتکش چینی کاسکو و ورود نفتکش‌های دانیال به ناوگان جهانی به معنای ظرفیت مازاد و سرکوب نرخ‌های کرایۀ حمل است. هم‌چنین انتظار می‌رود به دنبال کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا، نرخ‌های کرایۀ حمل تانکر‌های سوئزماکس طی سه ماهه نخست ۲۰۲۰ روند کاهشی را به نمایش گذارد.

لازم به ذکراست: ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفتِ خام در ۲۰۱۹ رشد ۶.۵ درصدی را به نمایش گذاشت، پیش‌بینی می‌شود به دنبال اُفت تحویل شناور و افزایش اوراق، ظرفیت ناوگان با رسیدن به ۴۱۶ میلیون DWT در ۲۰۲۰ تنها رشد یک درصدی را تجربه کند.

برطبق برآورد Drewry، تعداد ۶۹ فروند تانکر حمل نفت خام با مجموع ظرفیت ۱۵ میلیون DWT در ۲۰۲۰ تحویل داده خواهند شد، درحالیکه تحویل ۱۲۴ فروند با مجموع ظرفیت ۲۸ میلیون DWT در ۲۰۱۹ به ثبت رسیده است. ازسوی دیگر انتظار می‌رود بازار اوراق تانکر حمل نفتِ خام شیب صعودی را در ۲۰۲۰ طی کند، چراکه قیمت‌های بالای بانکرینگ پس از اجرای قانون سوخت ۲۰۲۰ آیمو سبب خواهد شد که سودآوری و کارآمدی شناور‌های قدیمی بدون اسکرابر تحت شعاع قرار بگیرد و مالکان مجبور می‌شوند سَری به یارد‌های اوراق بزنند.

علی‌رغم رشد آهسته ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام، اما شیب پیش‌بینی شده حجم صادرات در مسیر‌های طولانی از حوزه آتلانتیک به آسیا، تقاضای تُن مایل را در ۲۰۲۰ برای حمل کننده‌های بزرگ نفت خام افزایش خواهد داد.

درادامه این گزارش هم‌چنین آمده است: موجودی بالا در هاب‌های اصلی بانکرینگ به این معنی است که به دنبال بهبود عرضه سوخت کم‌سولفور LSFO، تفاوت قیمت بین سوخت کم‌سولفور LSFO و سوخت با سولفورِبالا HSFO کم خواهد شد. بر این اساس انتظار می‌رود میانگین قیمت سوخت کم سولفور در بندر رتردام هلند از ۴۷۴ دلار برای هر تُن در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ به ۴۲۴ دلار برای هر تُن در سه ماه چهارم همین سال کاهش پیدا کند.

همانطور که عرضه سوخت کم سولفور LSFO در سال‌های آینده افزایش پیدا می‌کند، پیش‌بینی می‌شود شاهد کاهش بیشتر قیمت این محصول باشیم، به طوریکه از ۴۴۲ دلار برای هر تُن در ۲۰۲۰ به ۳۸۷ دلار برای هر تُن در ۲۰۲۲ ریزش خواهد داشت.

نکتۀ قابل توجه دیگر اینکه، سوخت کم سولفور به سوخت اصلی در صنعت کشتیرانی تبدیل شده است و تقاضا برای سوخت با سولفوربالا کاهش پیدا کرده است، از این رو چشم‌انداز در دسترس بودن سوخت با سولفوربالا به ویژه در بنادر کوچک نامعلوم و سوال‌برانگیز است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار