۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
بررسی معاملات هفتگی بازار سهام:

چرخش بازار به سمت بزرگان

چرخش بازار به سمت بزرگان
بورس تهران در هفته گذشته با بازدهی حدود سه درصدی مواجه شد و شاخص کل بورس باز هم توانست رکورد‌های جدیدی را به ثبت برساند.
کد خبر: ۸۵۹۹۵
به گزارش خبرنگار بورس مانا، البته بازار هفته گذشته با خبر افزایش سرمایه ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا حدودی تغییر مسیر داد. از آنجایی‌که رقم این افزایش سرمایه کمتر از حد انتظار سهامداران بود شاهد تمایل به خروج سرمایه گذاران گروه خودرویی بودیم. فضای هیجانی افزایش عرضه‌ها طی هفته گذشته به سایر گروه‌های بازار نیز سرایت کرد و به این ترتیب بازار میانه هفته یک روز منفی را تجربه کرد.
البته کارشناسان معتقدند که اصلاح و استراحت در مسیر رشد بازار نه تنها اتفاقی منطقی و عادی، بلکه مثبت است. چراکه فرصتی برای جابه‌جایی سهام و آغاز رالی صعودی جدید است.
آمار معاملات
در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل با حدود سه درصد افزایش به رقم ۴۵۹ هزار و ۸۰ واحد رسید.
به این ترتیب که در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۳ بهمن ماه ۹۸، شاخص کل با ۱۳ هزار و ۱۸۵ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۴۵۹ هزار و ۸۰ واحد رسید.
شاخص کل هم وزن هم که نشان دهنده عملکرد صنایع کوچک بازار است، با دو هزار و ۳۵۹ واحد افزایش بیش از یک درصد بالا رفت و به رقم ۱۴۸ هزار و ۹۳۱ واحد رسید.
در چهار روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۷ هزار و ۶۵ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۹ درصد کاهش یافت.
در ضمن تعداد ۲۹ میلیارد و ۲۰ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از سه میلیون و ۱۴۷ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۳۲ درصد رشد در حجم و ۲۳ درصد کاهش در دفعات معاملاتی را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.
پیش‌بینی این هفته
کارشناسان معتقدند این هفته بازار به استقبال آغاز اسفند ماه می‌رود. به طور سنتی همیشه آخرین ماه سال با عرضه‌های پر‌حجم تری مواجه است که پیش بینی می‌شود امسال هم بازار از این قاعده مستثنی نباشد. البته با توجه به جریان نقدینگی پرقدرتی که وارد بازار شده، اُفت خاصی در انتظار قیمت سهام نیست.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از این به بعد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار سهام با تغییر رویه و ذائقه سهامداری به سمت گروه‌های بنیادی و بزرگی که هم‌راستا با کل بازار رشد نکرده اند، حرکت خواهد کرد. از هفته گذشته ورود جریان نقدینگی هوشمند به این گروه‌ها آغاز شده است. به این ترتیب پیش بینی می‌شود این هفته گروه‌های بزرگ فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی مورد توجه قرار خواهند داشت.
عملکرد گروه حمل و نقل
گروه حمل و نقل با ۱۵ نماد حاضر در تابلو‌های بازار سهام بازدهی نزدیک به ۱۸ درصدی را به ثبت رساند. گفتنی است طی مدت مورد بررسی ۱۲ نماد با بازدهی مثبت و فقط سه نماد با افت قیمت سهام مواجه شدند.
به این ترتیب که نماد‌های مثبت این گروه از حدود یک درصد تا ۲۱ درصد بازدهی داشتند. صدرنشینی پربازده‌ترین نماد‌های حمل و نقلی طی هفته گذشته متعلق به نماد حخزر با رشد قیمت ۲۱ درصدی بود. جزییات عملکرد گروه حمل و نقل را در جدول زیر ملاحظه کنید.
 
چرخش بازار به سمت بزرگان
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار