۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

ترس از کرونا و افزایش ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری

ترس از کرونا و افزایش ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری
شیوع ویروس کرونا سبب کنسل شدن تعداد بیشتری از سفر‌ها و در نتیجه گسترس ظرفیت ناوگان بیکار کشتی‌های کانتینربر شده است.
کد خبر: ۸۵۹۹۲
به گزارش گروه بین الملل مانا، آلفالاینر در تحلیل جدید هفتگی خود نوشت: طی هفته گذشته ظرفیت ناوگان بیکار و غیرفعال کشتی‌های کانتینربر به ۲۹۹ فروند با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۴۳۵ هزار TEU افزایش پیدا کرد، کنسل کردن تعداد زیادی از سفر‌ها به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا و تمدید تعطیلات سال نوی چینی، سهم قابل توجهی در رشد ظرفیت ناوگان بیکار برعهده داشته است. به دنبال تقاضای ضعیف، خطوط کشتیرانی اعلام کردند که شاهد کنسل شدن تعداد بیشتری از سفر‌ها خواهیم بود. این درحالی است که مقامات شهر‌های چینی به دلیل شیوع ویروس کرونا اجازۀ بازگشایی به ادارات و کارخانه‌ها را نمی‌دهند.

پیش‌بینی می‌شود کنسل شدن سفر‌های بیشتر، ظرفیت ناوگان بیکار را به بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار TEU در ماه آینده گسترش دهد.

انتظار می‌رود شرایط وخیم‌تر نیز شود، چرا‌که تعداد زیادی از کشتی‌ها تحت فرآیند مجهز‌شدن به اسکرابر قرار دارند یا اینکه پشت درب یارد‌ها در صف انتظار هستند. ازطرف دیگر کمبود نیروی کار در یارد‌های چینی ناشی از شیوع ویروس کرونا، منجر به تأخیر بیشتر تکمیل فرآیند نصب اسکرابر و گسترش ظرفیت ناوگان بیکار می‌شود.

آنچه مسلم است اینکه تأثیر ویروس کرونا بر بازار چارتری کانتینری در حال نمایان شدن است، تولید صنعتی در چین روند کاهشی بیشتری را در پیش گرفته که در نتیجه کاهش صادرات و اُفت تقاضا برای کشتیرانی کانتینری را به همراه خواهد داشت.

گفتنی است؛ درحالیکه هیچ علایمی از کنترل گسترس ویروس کرونا مشاهده نمی‌شود و انتظار می‌رود تولید صنعتی طی هفته‌های آینده در سطح پایینی باقی بماند، بلاتکلیفی در مورد اینکه این بحران تا کی طول می‌کشد و در نهایت چه تأثیری بر روی تقاضای کشتیرانی کانتینری برجای خواهد گذاشت، رو به افزایش است. این بلاتکلیفی و آینده مبهم سبب کاهش سطح اعتماد به بازار بین مالکان در بازار چارتری شده است، مالکانی که همیشه شاهد سیلی از تقاضا پس از تعطیلات سال نوی چینی بوده‌اند.

درادامه این گزارش آمده است: خطوط کشتیرانی کاسکوی چین، OOCL هنگ کنگ، هلدینگ کشتیرانی ONE ژاپن و یانگ مینگ تایوان، یک خط سرویس‌دهی مشترک مدیترانه شرقی- ساحل شرقی آمریکا را در ماه آوریل راه‌اندازی خواهند کرد. هم‌چنین کشتیرانی AAL مستقر در سنگاپور یک خط سرویس‌دهی منظم ماهانه را بین اروپا- مدیترانه، هند و شرق دور راه‌اندازی خواهد کرد. این سرویس‌دهی جدید به بازار چند‌منظوره و کارگوی سنگین خدمات‌رسانی می‌کند.

مقامات کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره‌جنوبی اعلام کردند، کشتی کانتینری HMM ALGECIRAS که قرار است از سوی کشتی‌سازی "دوو" در ماه آوریل تحویل داده شود، از ظرفیت اسمی ۲۳ هزار و ۹۶۴ TEU برخوردار خواهد بود.

براساس داده‌های منتشر شده، در ۲۰۱۹ جابه‌جایی کانتینری در ۱۰ مورد از بزرگترین بنادر کانتینری آمریکا به ۴۳ میلیون و ۶۷۰ هزار TEU رسید که حکایت از رشد ۹ درصدی دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار