۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

تداوم مرمت قلعه پرتغالی‌های هرمز در سال جاری

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از تداوم مرمت قلعه پرتغالی‌های هرمز در سال جاری با تخصیص اعتبارات ملی خبر داد.
کد خبر: ۸۵۹۷۱
تداوم مرمت قلعه پرتغالی‌های هرمز در سال جاری
رضا برومند در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: وجود قلعه‌های تاریخی پرتغالی‌ها در نقاط مختلف استان هرمزگان به یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی استان تبدیل شده است.

 مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به وجود چهار قلعه تاریخی متعلق به پرتغالی‌های در استان هرمزگان گفت: بقایای این قلعه‌ها در جزیره قشم، جزیره لارک، جزیره هرمز و بندر کنگ وجود دارند که در این میان بزرگترین و سالم‌ترین آن‌ها قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان بیان داشت: با توجه به اهمیت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز در تاریخ خلیج فارس و به ویژه جزیره هرمز، حفاظت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه هر ساله اعتبارات ویژه‌ای برای مرمت این قلعه اختصاص می‌یابد، بیان داشت: امسال نیز در پی سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان هرمزگان، اختصاص اعتبارات ملی برای تداوم مرمت این قلعه تصویب شد.

به گفته وی، بر این اساس امسال سه میلیارد تومان اعتبار جهت مرمت قلعه تاریخی پرتغالی‌های هرمز تخصیص یافته است که بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته این اعتبار ملی به منظور ادامه پروژه‌های حفاظتی و نیز مرمتی این قلعه تا پایان سال مالی در تیر ماه ۹۹ هزینه خواهد شد.

امسال چند مرمت اساسی بر روی بنا‌های تاریخی استان انجام می‌شود که یکی از این بنا‌ها قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز است که برای مرمت این بنا ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی مصوبات سفر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان هرمزگان است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان هرمزگان بیان داشت: طی سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی هر ساله به منظور مرمت و حفاظت این بنای تاریخی در جزیره هرمز از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شده است.

به گفته وی، مرمت و حفاظت مداوم این قلعه تاریخی در خلیج فارس از اهمیت بسیار بالایی در صنعت گردشگری جزیره نیز برخوردار است، چراکه قلعه پرتغالی‌ها از جمله مهمترین جاذبه‌های توریستی جزیره هرمز محسوب می‌شود به گونه‌ای که هر ساله گردشگران خارجی و داخلی زیادی برای تماشای قلعه پرتغالی‌ها به جزیره هرمز سفر می‌کنند.

برومند خاطرنشان ساخت: سفر به جزیره هرمز در قالب تور‌های طبیعت گردی می‌تواند از جاذبه زیادی برای گردشگران برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه امکان برپایی کمپ در سطح جزیره هرمز برای گردشگران ورودی فراهم است، یادآور شد: همچنین گردشگران می‌توانند در اقامتگاه‌های بوم گردی که توسط بومیان جزیره اداره می‌شود نیز اقامت داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، به زودی هتلی نیز در جزیره هرمز جهت اقامت گردشگران افتتاح خواهد شد.

هرمز، جزیره‌ای بیضی شکل که نوعی گنبد نمکی است به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع برابر با ۱۶ مایل مربع در ورودی خلیج فارس در هشت کیلومتری بندرعباس واقع است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته است.

جزیره هرمز با داشتن طبیعت و سواحل بکر یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری دریایی خلیج فارس محسوب می‌شود. همچنین این جزیره دارای پوشش گیاهی منحصر به فرد است و گونه‌های جانوری خاصی در آنجا زندگی می‌کنند.

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز که به عنوان جاذبه مهم این جزیره محسوب می‌شود در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد و مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار حضور پرتغالی‌ها در سواحل و جزایر خلیج فارس است. قلعه پرتغالی‌های هرمز به دستور «آلبوکرک» دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» ساخته شد که این قلعه به دست امامقلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.

قلعه پرتغالی‌ها هرمز دارای برج دیده بانی، زندان، سیاه چاله، کلیسا، سربازخانه، تالار، مقر فرماندهی و آب انبار است. سبک بنا، با الهام از معماری قلاع و دژ‌های قرون وسطی اروپا و همچنین تلفیق با معماری ایرانی سبک قوم پارت و ساسانی و منطبق با اقلیم منطقه ساخته شده است. بنا در دو طبقه که بخش شاه نشین آن مشرف به جزیره و در چهارطبقه ساخته شده است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار